کد خبر: ۱۳۰۵۰
تعداد بازدید: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

گاوهای دریایی در خطر انقراض

سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) گاوهای دریایی را در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض قرار داد.

به گزارش سایت رسمی IUCN، این سازمان اعلام كرد: اعمال قوانین حفاظتی، كلید نجات این پستانداران دریایی بسیار كمیاب در جهان است و در همین رابطه پروژه‌ای تحت عنوان SOS (به معنی «گونه‌های ما را نجات دهید»)، در موزامبیك در دست اجراست.

آمارها نشان می‌دهد كه جمعیت این پستانداران دریایی ظرف شش دهه گذشته 30 درصد كاهش یافته است. یكی از تهدیدات مهم و اصلی برای این حیوانات خجالتی، گرفتار شدن در تورهای بزرگ صیادی است و لذا تعیین جریمه‌ای مناسب برای صیادی‌های غیر قانونی در حفظ بقای این گونه‌ بسیار موثر خواهد بود.

بنابراین گزارش، گاو دریایی، با نام لاتین «دوگونگ»، یك پستاندار دریایی خونگرم است كه از خانواده Dugongidae بر جای مانده است. این جانور از هوا تنفس می‌كند و تا حدودی شبیه به فك‌ها است. گاوهای دریایی برای ادامه حیات به شدت وابسته به گیاهان یا همان علف‌های دریایی هستند. این جانور دریایی دست و پاهای پارو مانند و دم قوی دارد كه مانند دم نهنگ به شكل افقی پهن است.

همچنین دارای موهایی در اطراف دهانش است كه حس لامسه دارند و قسمت جلویی سقف دهان و سطح آرواره پایینی این جانور پوشیده از صفحات شاخی و زبر است كه نقش مهمی در تغذیه دارند. گاوهای دریایی می‌توانند در تمام طول سال تولید مثل كنند و در خشكی جفت گیری می‌كنند.

كارن آلن، مدیر پروژه حمایت از گاوهای دریایی در سازمان جهانی حفاظت از طبیعت، متذكر شد: آخرین جمعیت این پستانداران در شرق آفریقا تقریبا متشكل از 200 گاو دریایی است كه در پارك ملی بازاروتو آرشی پلاگو، در موزامبیك، زندگی می‌كنند. این جمعیت بازمانده به لحاظ جغرافیایی، به انزوا كشیده شده‌اند و به دلایلی همچون گرفتار شدن در تورهای صیادی و تخریب زیستگاهایشان در معرض خطر انقراض هستند.

آلن تأكید كرد: اگر گاوهای دریایی «بازاروتو» تحت حمایت قرار نگیرند؛ در كمتر از 40 سال آینده این گونه جانوری ناپدید خواهد شد.

ارسال نظر