کد خبر: ۱۳۱۹۲
تعداد بازدید: ۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

اجرای كنوانسیون‏های بین‏المللی دریایی راحت می‏شود؟

به پیشنهاد دبیركل سازمان بین‏المللی دریانوردی و تصویب شورای این سازمان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی به عضویت كارگروه راهبردی كاهش الزامات اداری و اجرای كنوانسیون‏های بین‏المللی دریایی درآمد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از نماینده ثابت سازمان بنادر در IMO، یکصد و هشتمین نشست شورای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در مقر این سازمان از تاریخ بیست و دوم لغایت بیست و پنجم خردادماه جاری در حالی برگزار شد كه از میان دستوركارهای متعدد، موضوعات «تأمین امنیت خطوط كشتیرانی مهم و حیاتی از جمله مبارزه با دزدی دریایی»، «اجرای طرح ممیزی دولت‏های عضو IMO»، «اتخاذ تدابیری برای كاهش الزامات اداری اجرای كنوانسیون‏های مصوب IMO» از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

بر پایه این گزارش، در ارتباط با دستور كار كاهش الزامات اداری اجرای كنوانسیون‏های دریایی، مجمع IMO در نشست سال گذشته خود قطعنامه ای را به شماره 1043 به تصویب رسانید و در آن از شورای IMO تقاضا كرد، نسبت به تشكیل كارگروه راهبردی تحت نظر شورای IMO اقدام كند.

طی این  قطعنامه همچنین دبیركل IMO موظف شد، تركیب اعضای آن را مشخص و به شورا پیشنهاد کند. متعاقبا شورا در نشست حاضر خود اقدام به تأسیس گروه كاری کرد و شرایط كاری آن را مشخص كرد. دبیركل IMO نیز طی سند شماره Council 108/INF.3 تركیب اعضای آن را تعیین و به شورا پیشنهاد کرد كه مورد موافقت آن قرار گرفت.

 اعضای گروه كاری موردنظر محدود بوده و متشكل از سه گروه به شرخ ذیل است:
- گروه نمایندگان دولت‏های عضو شورا (10كشور ژاپن، دانمارك، باهاماس، مراكش، شیلی، هلند، فیلیپین، كره جنوبی، آفریقای جنوبی و انگلیس)؛
-  گروه نمایندگان دولت‏های غیرعضو شورا ( دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جزایر مارشال)
- گروه نمایندگان سازمان‏های بین‏المللی ( سه سازمان ICS, BIMCO و ITF  به همراه دبیرخانه IMO).

نمایندگی ایران در این كارگروه راهبردی را علی‏اكبر مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد IMO برعهده دارد.

وظیفه اصلی این گروه كاری بازبینی اساسی نسبت به تمامی الزامات اداری اجرای كلیه كنوانسیون‏ها و پروتكل‏های لازم‏الاجرای IMO است. پس از شناسایی این الزامات اداری، در مرحله بعد الزامات اداری غیرضروری شناسایی و از طریق اصلاح مقررات مربوطه حذف و یا جایگزین‏های بهتری برای آنها تعیین می‏شوند.

پیش‏بینی می‏شود، با اجرای این پروژه بسیاری از الزامات اداری كه باری بر دوش مراجع دریایی كشورها از جمله ایران محسوب می‏شوند، حذف شوند كه این امر در اجرای روان، ساده و البته مؤثر كنوانسیون‏های دریایی IMO تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

در حاشیه نشست شورا، سیدعلی استیری، عضو هیأت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، دیدارهای غیررسمی با دبیركل IMO، معاونان دبیركل، رئیس شورا و رئیس دانشگاه جهانی دریانوردی داشت و با آنها راجع به مسایل مورد علاقه و دستوركارهای نشست شورا به گفتگو پرداخت.

وی همچنین با هیأت بلندپایه عراقی كه از وزارت حمل و نقل این كشور آمده بودند، دیدار و راجع به مسایل مختلف به خصوص تفاهمنامه‏های همكاری منعقده در ماه گذشته گفتگو کرد. در این دیدار طرفین بر اجرای سریع و درست تفاهمنامه‏های همكاری در امور دریایی و بندری تأكید كردند.

ارسال نظر