کد خبر: ۱۳۱۹۷
تعداد بازدید: ۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

نیاز به 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بنادر صیادی

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران اعلام كرد: تا پایان نیمه اول سال 1392 ، هشتاد درصد عملیات احداث بنادر صید و صیادی به اتمام می‏رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران، رجبعلی قربانزاده گفت: در دولت نهم، احداث 15 بندر توسط سازمان شیلات به تصویب رسید كه تاكنون نزدیك به 60 درصد عملیات ساخت این بنادر انجام شده و در صورت تأمین به‏موقع اعتبارات، تا پایان نیمه اول سال 1392 این رقم به 80 درصد می‏رسد.
 
وی پیش‏بینی اولیه اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این بنادر را 3000 میلیارد ریال عنوان كرد وافزود: در سال گذشته، 270 میلیارد ریال از بودجه تملك دارایی و سرمایه‏ای سازمان شیلات به احداث بنادر، بهسازی و ساماندهی بنادر اختصاص یافت.

قربانزاده درعین حال پیش‏بینی كرد كه نزدیك به 300 میلیارد ریال معادل 50 درصد بودجه سال 91 به ساخت بنادر صید و صیادی تخصیص یابد.

وی با بیان اینكه «احداث بنادر موجب ساماندهی صیادان و اشتغالزایی و آبادانی مناطق محروم می‏شود»، اظهار داشت: این 15 بندر در چهار استان جنوبی كشور در حال ساخت است و بیشترین تعداد بنادر در استان بوشهر احداث می‏شود.

وی در همین حال هزینه احداث یك بندر صید و صیادی در استان‏های جنوبی كشور را بین 150 تا 250 میلیارد ریال تخمین زد.

پیش‏بینی 10 هزار فرصت شغلی در طرح توسعه صید و صیادی
وی از تدوین و ارایه طرح توسعه صید و صیادی و آبزی‏پروری در سواحل دریا و آب‏های دور به كارگروه توسعه صید و صیادی و آبزی‏پروری دولت خبر داد و گفت: این كارگروه با طرح توسعه صید و صیادی و آبزی‏پروری موافقت كرده، اما هنوز اعتبارات این طرح مشخص نشده است.

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: این طرح با هدف توسعه صید و صیادی و آبزی‏پروری در استان‏های جنوبی كشور توسط سازمان شیلات تهیه شده كه در آن 10 هزار فرصت شغلی در زمینه‏های مختلف همچون پرورش ماهی در قفس، صید در آب‏های دور و جزایر پیش‏بینی شده است.

وی اعتبارات اجرای این طرح را 5420 میلیارد ریال برآورد كرد و گفت: از این رقم، 2100 میلیارد ریال اعتبارات تملك دارایی و سرمایه‏ای و 3310 میلیارد ریال تسهیلات كم‏بهره و یا ارزان قیمت است.

قربانزاده اضافه كرد: 2100 میلیارد ریال از اعتبارات این طرح دوساله برای توسعه و تقویت زیرساخت‏ها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ما انتظار داشتیم اعتبارات طرح توسعه صید و صیادی و آبزی‏پروری در لایحه بودجه سال 91 لحاظ شود كه به دلیل محدودیت منابع، این انتظار محقق نشد؛ اما امیدواریم اعتبارات این طرح از محل درآمد مازاد نفتی تأمین شود.

قربانزاده در ادامه به طرح جامع خزر نیز اشاره كرد و گفت: سازمان شیلات این طرح را در 8 بند تدوین در سال 88 به دبیرخانه هیأت دولت ارسال كرد كه پس از بررسی تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: یك بند از این طرح مربوط به ساماندهی پره‏های صیادی است كه در سال 90 با اختصاص 97میلیارد ریال اجرایی شد.

مدیركل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات، برآورد اعتبارات اولیه طرح جامع خزر را 8000 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: 2000 میلیارد ریال از این اعتبارات به صورت اعتبارات تملك دارایی‏های سرمایه‏ای و مابقی به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بهره‏برداران قرار خواهد گرفت.

افزایش 11 درصدی بودجه سازمان شیلات
وی درباره بودجه سال 91 سازمان شیلات نیز گفت: در لایحه بودجه سال 91 برای این سازمان 560 میلیارد ریال اعتبار ملی پیش‏بینی شده كه این رقم 11 درصد نسبت به اعتبارات سال گذشته رشد داشته است.

قربانزاده افزود: بیش از 50 درصد این اعتبارات معادل 300 میلیارد ریال به ساخت بنادر صید و صیادی و مابقی در زمینه آبزی‏پروری اختصاص خواهد یافت.

وی پیش‏بینی كرد تولید آبزیان در صورت تأمین به‏موقع اعتبارات به بالای 800 هزار تن برسد.

قربانزاده ادامه داد: سازمان شیلات برای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و ماهیان استخوانی سالانه نزدیك به 50 میلیارد ریال هزینه می‏كند و امسال نیز همین میزان اعتبار صرف بازسازی ذخایر ماهیان خواهد شد.

وی گفت: سالانه 5  تا 10 میلیون بچه ماهی از نوع خاویاری و 350 تا 400 میلیون بچه ماهی از انواع ماهیان استخوانی در آب‏های ساحلی و منابع آبی رهاسازی می‏شود.

واگذاری مراكز تكثیر و پرورش ماهی به بخش خصوصی
قربانزاده با بیان اینكه «سازمان شیلات به دنبال آن است كه كل مراكز تكثیر و پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی را به بخش خصوصی واگذار كند»، اظهار داشت: در حال حاضر 16 مركز تكثیر ماهی در كشور وجود دارد و این مراكز به صورت واگذاری مالكیت و یا اجاره در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان كرد: سازمان شیلات برای تأمین امنیت و فعالسازی بخش خصوصی در راستای تكثیر ماهی، سالانه 60 تا 70 درصد اعتبارات مربوط به رهاسازی ماهیان را به خرید بچه ماهی از این مراكز اختصاص می‏دهد.

قربانزاده در خصوص تولید میگو نیز گفت: سال گذشته افزون بر 8000 تن در كشور، میگو تولید شد كه پیش‏بینی می‏شود امسال این رقم به 15 هزار تن برسد.

وی درباره هدفمندی یارانه‏ها گفت: تاكنون اعتباری از محل هدفمندی یارانه‏ها بابت تولید و آبزی‏پروری پرداخت نشده و فقط در زمینه سوخت، گازوئیل 1500 ریالی دریافت كردیم.

مدیركل برنامه و بودجه سازمان شیلات ادامه داد: در بودجه 91، مجلس به دنبال آن است كه از محل هدفمندی یارانه‏ها، 20 درصد برای گوشت قرمز و سفید یارانه پیش‏بینی كند و امیدواریم شیلات از این یارانه‏ها برای پرداخت به تولیدكنندگان و تعادل قیمت‏ها بهره مند شود.

وی درعین حال ناكافی بودن و عدم تخصیص به‏موقع اعتبارات را از دغدغه‏های سازمان شیلات دانست و گفت: با تأمین اعتبارات كافی و فرهنگسازی در زمینه مصرف می‏توان محصولات شیلاتی را رقابتی كرد.

 سهم 300 میلیارد ریالی شیلات از مازاد درآمدهای نفتی
وی در پاسخ به پرسشی در مورد سهم سال گذشته سازمان شیلات از 2500 میلیارد ریال اعتبارات مربوط به مازاد درآمدهای نفتی كه به وزارت جهادكشاورزی اختصاص یافت، گفت: از این مبلغ 300 میلیارد ریال به سازمان شیلات تخصیص پیدا كرد.

قربانزاده افزود: از این مبلغ 90 میلیارد ریال برای كاهش هزینه استمهال وام های پرورش‏دهندگان ماهی به روش مدار بسته، 11 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه استمهال وام های كیلكاگیران و حدود 9 میلیارد و 700 میلیون تومان برای ساماندهی و تعدیل پره‏های صیادی در استان‏های گیلان، مازندران و گلستان پرداخت شد.

به گفته وی، 75 درصد اعتبارات (تعدیل و سازماندهی پره‏ها) برای ساماندهی پره‏های صیادی در استان گیلان و باقیمانده اعتبارات به استان‏های مازندران و گلستان اختصاص یافته است.

ارسال نظر