سعید ایزدیان دراینباره به خبرنگار مارین نیوز گفت: حضور نیروهای متخصص و باتجربه در ترکیب جدید هیأت وزیران چشمگیر است که مجلس شورای اسلامی نیز در جلسات رأی اعتماد از این رویکرد دولت استقبال مناسبی کرد و اگر همین روند در انتصابات ردههای بعدی وزارتخانهها نیز تعقیب شود، مثبت خواهد بود.
وی با بیان اینکه «در عرصههای مختلف حوزه حملونقل افراد با تجربه، تخصص و دانش لازم حضور دارند که میتوانند مسؤولیت حوزههای مختلف جادهای، دریایی، هوایی و ریلی را برعهده گیرند»، بر کسب نظر انجمنها و NGOهای تخصصی دریایی در انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد.
ایزدیان توضیح داد: در سالهای اخیر تشکلهای مردمی و تخصصی و انجمنهای مربوطه در حوزه دریایی بهخوبی ورود پیدا کردهاند و از طریق آنها نیروهای فعال خود با کارهای تخصصی و پایه دریایی گره خوردهاند و جا دارد در دولت جدید، بیش از پیش این انجمنها به کار گرفته شوند.
وی با اشاره به شکلگیری مؤسسات ردهبندی ایرانی در سالهای گذشته گفت: تقویت این مؤسسات و اعتماد به نظر انجمنها و متخصصان، باعث شد که امروزه ما در شرایط تحریم و محاصره دریایی و با وجود خروج مؤسسات ردهبندی بینالمللی در کشور بتوانیم فعالیت خود در حوزه حملونقل دریایی را ادامه دهیم.
معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش پایهای و سهم 90 درصدی دریا در صادرات و واردات کشور خواستار نگاه ویژه دکتر عباس آخوندی، وزیر جدید راه و شهرسازی، به این بخش و استفاده حداکثری از توان و ظرفیتهای بخش خصوصی در فعالیتهای دریایی و بندری شد.
ایزدیان با اشاره به دیداری که اخیرا با آخوندی در قالب یک نشست داشته است، گفت: در آن دیدار، عرض کردم که تاکنون این تلقی وجود داشته که حوزه حملونقل و راه جزو بخشهای حاکمیتی است و سازمانهای ذیربط با این استدلال، اجازه حضور پررنگ بخش خصوصی در این عرصهها را ندادهاند.
وی که مدیرعاملی شرکت خدمات دریایی و بندری فارسیسان آسیا را برعهده دارد؛ افزود: در این دیدار از آقای آخوندی خواستم تا بستر حضور جدی بخش خصوصی و ورود سرمایه به بخش دریایی را فراهم کند.
معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی با انتقاد از برخوردهای این سازمان با بخش خصوصی در سالهای اخیر تأکید کرد: در دولت جدید باید این رویه و زاویه بسته شود.
وی افزود: در حال حاضر، فعالیت شرکتهای خصوصی دریایی و بندری یا متوقف شده و یا از بنادر و قراردادها کنار گذاشته شدهاند؛ در حالیکه حضور بخش خصوصی در عرصه ترانزیت و حملونقل میتواند بخش دریایی را متحول کند.
ایزدیان با تأکید بر اینکه «در مجموعه دولت و سازمان بنادر و دریانوردی از دیدگاههای من در حمایت از بخش خصوصی استقبال نشد»، گفت: به همین دلیل، علیرغم تلاشهایی که برای تغییر این روند داشتم؛ در دو سال گذشته از دولت و سازمان بنادر فاصله گرفتم.
وی در پاسخ به این پرسش که «دلیل عدم استقبال سازمان بنادر و دریانوردی از فعالیتهای بخش خصوصی را ساختاری میدانید و یا مدیریتی؟»، گفت: هم دلایل ساختاری و هم مدیریتی در این موضوع وجود دارد.
مدیرعامل فارسیسان آسیا توضیح داد: واقعیت این است که برای حضور بخش خصوصی در حوزههای دریایی و بندری باید شفافسازی شود و تفکیک وظایف بین صنعت، حاکمیت و بخش خصوصی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر امکان تعامل و تلفیق فعالیتها وجود دارد.
وی افزود: متأسفانه، طی سالهای گذشته نه به لحاظ ساختاری توانستهایم به راهکار مشخصی برسیم و هم بیتوجهی به بخش خصوصی در برخوردهای مدیریتی محسوس بود و کسانی در سازمان بنادر مسؤولیت گرفتند که روحیه تعاملی نداشتند و میخواستند همه امور در ید قدرت آنها باشد.
معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که «شما در دوره مدیریت خود چه اقداماتی برای تعامل با بخش خصوصی داشتید؟»، اظهار داشت: ما در این دوره، دبیرخانه ارگانهای دریایی را فعال و کمیتههای تخصصی آن را راهاندازی کردیم و سعی داشتیم همه صاحبنظران دریایی را در فعالیتهای این بخش دخالت دهیم؛ اما وضعیت موجود در سازمان به صورتی بود که نظرات کارشناسان امکان اعمال و اجرایی شدن پیدا نمیکرد.
وی بر این اساس افزود: سازمان بنادر هم به لحاظ ساختاری باید تغییراتی پیدا کند و هم به لحاظ مدیریتی، افرادی باید در آن به کار گرفته شوند که روحیه تعامل و پذیرش نظرات دیگران را داشته باشند؛ در حالیکه عدهای حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارند که این امر، در حوزههای تخصصی مثل فعالیتهای بندری و دریایی خسارتبار است.
ایزدیان با اشاره به حضور ارگانهای دریایی مؤثر و انجمنهای تخصصی در این بخش گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها باید حرف این ارگانها و تشکلها را بشنود، بلکه باید ساختاری تعریف کند که امکان همافزایی بین ارگانهای دریایی و اجرایی شدن نظرات آنها فراهم شود.
وی ایراد دیگر در بخش دریایی و بندری را «تأخیر در تصمیمگیری» دانست و گفت: ما در سالهای گذشته، فرصتهای مناسبی را برای جلب سرمایه خارجی و حضور شرکتهای بینالمللی در بنادر کشور داشتیم؛ اما تأخیر در اتخاذ تصمیمات باعث شد این فرصتها از دست برود و با تشدید تحریمها از همکاریهای بینالمللی محروم شویم.
مدیرعامل فارسیسان آسیا در پایان افزود: حتی در شرایط کنونی نیز امکان فعالیت بیشتر بنادر کشور وجود دارد و ما با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان و بازاریابی برای ورود بار، میتوانیم انحصار فعالیتهای دریایی را از اختیار دبی خارج کنیم.