کد خبر: ۱۷۰۶۰
تعداد بازدید: ۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نظر انجمن‏های تخصصی در انتخاب مدیران دریایی لحاظ شود

معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «خوشبختانه رویکرد استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در دولت جدید چشمگیر است»، ابراز امیدواری کرد که این جهت‏گیری در سطح انتخاب رده‏های پایین‏تر وزارتخانه‏ها نیز تداوم یابد.

سعید ایزدیان دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: حضور نیروهای متخصص و باتجربه در ترکیب جدید هیأت وزیران چشمگیر است که مجلس شورای اسلامی نیز در جلسات رأی اعتماد از این رویکرد دولت استقبال مناسبی کرد و اگر همین روند در انتصابات رده‏های بعدی وزارتخانه‏ها نیز تعقیب شود، مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه «در عرصه‏های مختلف حوزه حمل‏ونقل افراد با تجربه، تخصص و دانش لازم حضور دارند که می‏توانند مسؤولیت حوزه‏های مختلف جاده‏ای، دریایی، هوایی و ریلی را برعهده گیرند»، بر کسب نظر انجمن‏ها و NGOهای تخصصی دریایی در انتصاب مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد.

ایزدیان توضیح داد: در سال‏های اخیر تشکل‏های مردمی و تخصصی و انجمن‏های مربوطه در حوزه دریایی به‏خوبی ورود پیدا کرده‏اند و از طریق آنها نیروهای فعال خود با کارهای تخصصی و پایه دریایی گره خورده‏اند و جا دارد در دولت جدید، بیش از پیش این انجمن‏ها به کار گرفته شوند.

وی با اشاره به شکل‏گیری مؤسسات رده‏بندی ایرانی در سال‏های گذشته گفت: تقویت این مؤسسات و اعتماد به نظر انجمن‏ها و متخصصان، باعث شد که امروزه ما در شرایط تحریم و محاصره دریایی و با وجود خروج مؤسسات رده‏بندی بین‏المللی در کشور بتوانیم فعالیت خود در حوزه حمل‏ونقل دریایی را ادامه دهیم.

معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش پایه‏ای و سهم 90 درصدی دریا در صادرات و واردات کشور خواستار نگاه ویژه دکتر عباس آخوندی، وزیر جدید راه و شهرسازی، به این بخش و استفاده حداکثری از توان و ظرفیت‏های بخش خصوصی در فعالیت‏های دریایی و بندری شد.

ایزدیان با اشاره به دیداری که اخیرا با آخوندی در قالب یک نشست داشته است، گفت: در آن دیدار، عرض کردم که تاکنون این تلقی وجود داشته که حوزه حمل‏ونقل و راه جزو بخش‏های حاکمیتی است و سازمان‏های ذیربط با این استدلال، اجازه حضور پررنگ بخش خصوصی در این عرصه‏ها را نداده‏اند.

وی که مدیرعاملی شرکت خدمات دریایی و بندری فارسیسان آسیا را برعهده دارد؛ افزود: در این دیدار از آقای آخوندی خواستم تا بستر حضور جدی بخش خصوصی و ورود سرمایه به بخش دریایی را فراهم کند.

معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی با انتقاد از برخوردهای این سازمان با بخش خصوصی در سال‏های اخیر تأکید کرد: در دولت جدید باید این رویه و زاویه بسته شود.

وی افزود: در حال حاضر، فعالیت شرکت‏های خصوصی دریایی و بندری یا متوقف شده و یا از بنادر و قراردادها کنار گذاشته شده‏اند؛ در حالیکه حضور بخش خصوصی در عرصه ترانزیت و حمل‏ونقل می‏تواند بخش دریایی را متحول کند.

ایزدیان با تأکید بر اینکه «در مجموعه دولت و سازمان بنادر و دریانوردی از دیدگاه‏های من در حمایت از بخش خصوصی استقبال نشد»، گفت: به همین دلیل، علیرغم تلاش‏هایی که برای تغییر این روند داشتم؛ در دو سال گذشته از دولت و سازمان بنادر فاصله گرفتم.

وی در پاسخ به این پرسش که «دلیل عدم استقبال سازمان بنادر و دریانوردی از فعالیت‏های بخش خصوصی را ساختاری می‏دانید و یا مدیریتی؟»، گفت: هم دلایل ساختاری و هم مدیریتی در این موضوع وجود دارد.

مدیرعامل فارسیسان آسیا توضیح داد: واقعیت این است که برای حضور بخش خصوصی در حوزه‏های دریایی و بندری باید شفاف‏سازی شود و تفکیک وظایف بین صنعت، حاکمیت و بخش خصوصی صورت گیرد تا مشخص شود چقدر امکان تعامل و تلفیق فعالیت‏ها وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه، طی سال‏های گذشته نه به لحاظ ساختاری توانسته‏ایم به راهکار مشخصی برسیم و هم بی‏توجهی به بخش خصوصی در برخوردهای مدیریتی محسوس بود و کسانی در سازمان بنادر مسؤولیت گرفتند که روحیه تعاملی نداشتند و می‏خواستند همه امور در ید قدرت آنها باشد.

معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که «شما در دوره مدیریت خود چه اقداماتی برای تعامل با بخش خصوصی داشتید؟»، اظهار داشت: ما در این دوره، دبیرخانه ارگان‏های دریایی را فعال و کمیته‏های تخصصی آن را راه‏اندازی کردیم و سعی داشتیم همه صاحبنظران دریایی را در فعالیت‏های این بخش دخالت دهیم؛ اما وضعیت موجود در سازمان به صورتی بود که نظرات کارشناسان امکان اعمال و اجرایی شدن پیدا نمی‏کرد.

وی بر این اساس افزود: سازمان بنادر هم به لحاظ ساختاری باید تغییراتی پیدا کند و هم به لحاظ مدیریتی، افرادی باید در آن به کار گرفته شوند که روحیه تعامل و پذیرش نظرات دیگران را داشته باشند؛ در حالیکه عده‏ای حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارند که این امر، در حوزه‏های تخصصی مثل فعالیت‏های بندری و دریایی خسارت‏بار است.

ایزدیان با اشاره به حضور ارگان‏های دریایی مؤثر و انجمن‏های تخصصی در این بخش گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها باید حرف این ارگان‏ها و تشکل‏ها را بشنود، بلکه باید ساختاری تعریف کند که امکان هم‏افزایی بین ارگان‏های دریایی و اجرایی شدن نظرات آنها فراهم شود.

وی ایراد دیگر در بخش دریایی و بندری را «تأخیر در تصمیم‏گیری» دانست و گفت: ما در سال‏های گذشته، فرصت‏های مناسبی را برای جلب سرمایه خارجی و حضور شرکت‏های بین‏المللی در بنادر کشور داشتیم؛ اما تأخیر در اتخاذ تصمیمات باعث شد این فرصت‏ها از دست برود و با تشدید تحریم‏ها از همکاری‏های بین‏المللی محروم شویم.

مدیرعامل فارسیسان آسیا در پایان افزود: حتی در شرایط کنونی نیز امکان فعالیت بیشتر بنادر کشور وجود دارد و ما با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان و بازاریابی برای ورود بار، می‏توانیم انحصار فعالیت‏های دریایی را از اختیار دبی خارج کنیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دریانورد
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
0
1
  ا سلام آقای ایزدیان، انصاف داشته باشید برادر. . آیا شما و دیگر همفکران شما که در سایتی فرموده اید 25 نفر هستید در شرکتها و گروهای سرمایه گذاری که پس از خروج از سازمان بنادر به آنجا نقل مکان نمودید. موفق بودید!؟ آیا شرکت زیر مجموعه شما واقعأ بخش خصوصی است!؟ کدام بخش خصوصی در حوزه دریا میتواند مبلغ اجاره بهاء دفتری واقع در گرانترین برج اداری واقع در شهرک غرب تهران را بپردازد؟ با چه کسب و کاری؟ انهم طی 3 سال گذشته!! خداوکیلی آیا شرکت شما سود ده بوده و یا هست؟ آیا همفکران شما در گروهی که در آن هستید موفق بودند!؟ آیا بهتر نیست که صنعت دریایی را به متخصصین مربوطه بسپارید؟ آیا بهتر نیست در تخصص و حرفه خود مشغول بکار گردید؟ برادر به شما و همفکران شما توصیه مینمایم که بیش از این به این صنعت ظلم روا مدارید. والا به خدا هم در این دنیا و هم در ان دنیا باید تاوان این ظلم را باز پس دهید. امید که بشنوید و تفکر نمایید.
vhsh
|
Russian Federation
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
1
  جناب عزیزیان قبل از معاونت دریایی سازمان در وزارت راه در قسمت برنامه و بودجه اشتغال داشته (البته در خدمت بهبهانی )حالا بعد از یک دوره انتصاب اجباری در قامت یک کارشناس دریایی اظهار نظر میکند)جالب کسی که تا بحال با استفاده از رانت به تمامی مشاغل خدمتیش دست پیدا کرده حالا از نظر کارشناسان و صاحب نظران صحبت میکنه!!!!!!؟؟؟؟؟
ارسال نظر