کد خبر: ۱۷۰۹۱
تعداد بازدید: ۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

همایش پانزدهم؛ گامی در جهت هم‏افزایی انجمن‏های دریایی

رییس کمیته اطلاع‏رسانی و خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی امروز در نشستی خبری جزئیاتی از برنامه‏های این همایش را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، حسن‏رضا صفری در این نشست خبری که با حضور نمایندگان انجمن‏ها و اتحادیه‏های دریایی کشور به میزبانی مؤسسه رده‏بندی ایرانیان برگزار شد، اظهار داشت: پانزدهمین همایش صنایع دریایی طی روزهای 7 تا 10 آبان ماه سال جاری از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران و سازمان منطقه آزاد کیش با همکاری ارگان‏های دریایی در جزیره کیش برگزار می‏شود.

وی اعلام کرد: در این دوره، برای نخستین بار دیگر انجمن‏ها و تشکل‏های تخصصی دریایی نیز در برگزاری همایش مشارکت دارند که امید است این امر، مانع از موازی‏کاری بین تشکل‏های غیردولتی و هم‏افزایی و هم‏صدایی آنها برای طرح مطالبات و انتظارات اصلی جامعه دریایی شود.

وی افزود: محورهای همایش عبارتند از: صنايع کشتی‏سازی، صنايع فراساحل و تکنولوژی آب‏های عميق، صنايع دريايی و امور دفاعی، کاربرد فناوری‏های نوين در صنايع دريايی، مواد و تجهيزات دريايی، الکترونيک و مخابرات دريايی، اقيانوس‏شناسی و هواشناسی دريايی، حمل‏ونقل دريايی، مديريت دريايی و برنامه‏ريزی، قوانين، استانداردها و کنوانسيون‏های بين‏المللی، اقتصاد و دريا، بررسی و پيشگيری از سوانح دريايی، چالش‏های پيش‏روی صنايع دريايی، امنيت و ايمنی در دريا، حفاظت از محيط زيست دريايی، امور سياحتی و گردشگری دريايی، بنادر و مناطق ويژه اقتصادی وناوگان ماهيگيری و صنايع وابسته.

صفری با بیان اینکه «فعالیت‏های همایش از خردادماه امسال در قالب کمیته‏های اجرایی، علمی، اطلاع‏رسانی و خبری، امور نمایشگاه و تدوین قطعنامه پیگیری شده است»، توضیح داد: تدوین قطعنامه از طریق 8 کمیته تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران و با حضور فعالان و ذی‏نفعان هر بخش صورت خواهد گرفت. هریک از این کمیته‏ها، بندهایی را پیشنهاد خواهند داد تا با تلفیق قطعنامه همایش تدوین شود. همچنین در این کمیته‏ها، روند اجرای قطعنامه همایش سال گذشته بررسی و گزارشی به همایش ارائه خواهد شد.

 رییس انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه گفت: با توجه به آغاز به کار دولت یازدهم، همایش صنایع دریایی در این دوره رسالت سنگینی برعهده دارد. هدف اصلی این دوره از همایش، معرفی صنایع و فعالیت‏های دریایی به دولت جدید و برقراری ارتباط جدی و مؤثر میان جامعه دریایی و دولت یازدهم است.

وی افزود: از آنجا که هدف از فعالیت‏های انجمن‏ها و نهادهای مدنی، متفاوت با ارگان‏ها و سازمان‏های دولتی و حتی شرکت‏های خصوصی است و این نهادها باید اهداف و منافع کلی اعضای خود را پیگیری کنند، همایش نیز متفاوت از همایش‏های دولتی است که صرفا برای نمایش دستاوردها و تبیین برنامه‏ها برگزار می‏شود. در بخش اطلاع‏رسانی همایش نیز تلاش داریم در این دوره، فراتر از ادوار قبل عمل کنیم و می‏کوشیم تا فعالیت‏های اطلاع‏رسانی و خبری را در جهت تبیین چالش‏ها، توانمندی‏ها و ظرفیت‏های صنایع دریایی در شرایط کنونی به دولت جدید طراحی کنیم تا عملا فعالیت‏های اطلاع‏رسانی به تالار گفت‏وگو و پایگاهی برای طرح مطالبات جامعه دریایی از دولت تبدیل شود.

صفری با بیان اینکه «همزمان با همایش ششمین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی برگزار خواهد شد»، افزود: این نمایشگاه نیز بستر مناسبی برای معرفی فعالیت‏ها و ظرفیت‏های دریایی به دولت جدید خواهد بود.

رییس کمیته اطلاع‏رسانی و خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه «تاکنون بيش از 230 مقاله از طريق سايت همايش دريافت شده است»، گفت: مراحل داوری اين مقالات از اول مرداد ماه سالجاری آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به تعطيلات دانشگاه‏ها و مراکز آموزشی دريايی و درخواست استادان و دانشجويان و ساير نويسندگان طی تماس‏های مکرر با دبيرخانه، مهلت دريافت مقالات برای آخرين بار تا 10 شهريور ماه تمديد شد.

رییس کمیته اطلاع‏رسانی و خبری پانزدهمین همایش صنایع دریایی همچنین اعلام کرد: برای اولین بار پروژه‏های برتر دریایی در قالب پوستر (اینفوگرافی) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد. همچنین، برگزاری جلسات کمیته‏های تخصصی، پخش کلیپ، انتشار ویژه نامه، برگزاری کارگاه‏های تخصصی و گشت دریایی از دیگر برنامه‏های همایش است که طبق روال هرساله انجام خواهد شد.

در این نشست خبری، نمایندگان انجمن مهندسی دریایی ایران، اتحادیه مالکان کشتی ایران، اتحادیه تعاونی‏های حمل‏ونقل دریایی بار و مسافر، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن صنفی دریانوردان و انجمن کشتیرانی و خدمات بندری خلیج فارس حضور داشتند که اخبار تکمیلی آن متعاقبا مخابره خواهد شد.

ارسال نظر