کد خبر: ۱۷۱۰۷
تعداد بازدید: ۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

افزایش چشمگیر برداشت ایران از پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: سال آینده برداشت ما از میدان پارس جنوبی چشمگیر خواهد شد.

به گزارش مارین نیوز، بیژن نامدار زنگنه در برنامه دوشنبه شب «نگاه یک» شبکه یک سیما با تشریح وضع کنونی  صنعت نفت، وضع برداشت از میادین نفتی مشترک را نامطلوب دانست و تأکید کرد: باید به بهره‏برداری از میادین پارس جنوبی، غرب کارون، ایلام وخلیج فارس توجه جدی شود.

وی افزود : نخستین اولویت کاری من افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی و تکمیل هفت فاز آن است.

زنگنه با بیان اینکه «در ماه‏های نخست سال آینده میزان تولید بنزین افزایش می‏یابد»، گفت : با تکمیل و راه‏اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس وضع پایداری برای بنزین و گازوئیل کشور ایجاد می‏شود.

وی افزود: قصد داریم به جای سرمایه‏گذاری دولتی در بخش پتروشیمی ‏با ایجاد شرایط یکسان زمینه حضور بخش خصوصی را در این حوزه فراهم کنیم.

وزیر نفت تحریم‏ها را فرصتی برای استفاده از ظرفیت‏های داخلی دانست و گفت: منابع  باید بهره‏ور و مدیریت شود.

وی اضافه کرد: افزون بر فعالیت وزارت نفت برای اکتشاف میادین نفتی جدید، مناطقی نیز به شرکت‏هایی که با هزینه خودشان به اکتشاف می‏پردازند واگذار می‏شود که البته این طرح به دلیل تحریم‏ها و مشوق‏های کم تاکنون موفق نبوده است.

زنگنه افزود: سرمایه ایرانیان خارج از کشور ظرفیت مناسبی است که می‏توانیم در قالب اوراق مشارکت آن را جذب صنعت نفت و پتروشیمی ‏کنیم.

وزیر نفت گفت: باید ظرفیت صادرات را افزایش دهیم و این برای کشور ضروری است.

وی درباره تغییر متن قراردادهای نفتی نیز گفت: افزایش بازیافت میادین پیر، پیوستگی میان اکتشاف و توسعه، همسانی با توسعه یافتگی کشور و قراردادن مشوق‏هایی برای پیمانکاران موضوعاتی است که در قراردادهای نفتی منظور می‏شود.

وزیر نفت افزود: نفت باید به دیپلماسی خارجی کشور کمک کند و هرچه میزان صادرات و تولید افزایش یابد مذاکره‏کنندگان ما محکم‏تر و قوی‏تر در مذاکرات حاضر می‏شوند.

زنگنه اضافه کرد: وزارت امور خارجه نیز می‏تواند برای وزارت نفت بازاریابی کند.

وی خود را نماد یک فکر برای تکریم مدیران و کارکنان برای استفاده از تجربه آنان در صنعت نفت نامید و افزود : تلاش می‏کنم از بهترین نیروها استفاده کنم که از این تنگنا عبور کنیم.

زنگنه با بیان اینکه «مشکل ما در صنعت نفت پول نیست بلکه نابسامانی مدیریتی بوده است»، اعلام کرد: در 10 روز آینده تغییرات مدیریتی را در وزارت نفت اعمال می‏کنم؛ اما همه معاونان تغییر نخواهند کرد.

ارسال نظر