کد خبر: ۱۷۱۲۶
تعداد بازدید: ۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

رییس‏جمهور در رأس مناطق آزاد قرار می‏گیرد

رییس دفتر رییس‏جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که با انجام تغییرات ساختاری شخص رییس‏جمهور در رأس شورای هماهنگی مناطق آزاد قرار خواهد گرفت.

به گزارش مارین نیوز، دكتر محمد نهاوندیان در مراسم تودیع مسؤولان دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور افزود: تجربه مناطق آزاد در طول دو دهه گذشته با آنچه از ایجاد این مناطق در نظر بود، فاصله گرفت و برخلاف آنكه در آغاز كار امیدهای زیادی به كارگشا بودن این مناطق در عرصه اقتصاد كشور وجود داشت، اما در عمل كاركرد این مجموعه‌ها بجای كمك به توسعه عمومی اقتصاد كشور در برخی موارد تبدیل به زایده‌هایی شد كه باید برای رسیدگی به وضع آنها توان و نیروی انسانی هم صرف می‌شد.

نهاوندیان با بیان اینكه «تلاش‌هایی برای اصلاح كاركرد مناطق آزاد در اقتصاد كشور صورت گرفت»، ادامه داد: این تلاش‌ها به نتایج جزئی و منطقه‌ای نیز منتج شد، اما كمكی به جریان توسعه كلی اقتصاد كشور نكرد.

وی تأكید كرد: دكتر روحانی تصمیم گرفت، آقای تركان در عین حالی كه مسؤولیت مشاوره ریاست محترم جمهوری را به عهده دارند، زحمت دبیری شورای مناطق آزاد را نیز متقبل شوند و مقرر شد، ساختار شورای هماهنگی مناطق آزاد به نحوی در هیأت وزیران اصلاح شود كه رییس‌جمهور خود در رأس آن قرار گیرد كه این خود گواه توجه خاص و جدی رییس‌جمهور به موضوع مناطق آزاد است.

نهاوندیان اظهارداشت: پیام این مصوبه آن است كه باید مناطق آزاد قطعا در آینده جایگاه و نقش شایسته‌تری در عرصه اقتصاد كشور داشته باشند و عملكرد آنها باید در منظومه حركت اقتصادی كلی كشور تعریف شود.

وی با اشاره به انتصاب تركان بعنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد خاطر نشان كرد: آقای تركان از تجارب طولانی، متنوع و بسیار مناسبی برای این مأموریت عظیم برخوردار است و با زوایای مختلف اقتصاد و صنعت كشور در قسمت‌های مختلف از جمله در صنایع سنگین، صنایع كاربردی و صنایع دفاعی آشنا بوده و درك و شناخت خوبی از مفاهیم اقتصاد و تجارت بین‌الملل و ابعاد جهانی شدن و آثار آن بر منطقه و كشورمان دارند.

رییس دفتر رییس‌جمهور ابراز امیدواری كرد كه با حضور تركان،‌ سیاستگذاری‌ها در مناطق آزاد در جهت افزایش تولید ملی انجام شود.

نهاوندیان با اشاره به اینكه «دولت در زمینه تقویت تولید عزمی جدی و رویكردی مؤكد دارد»، گفت: باید قواعد را در بخش تولید، ناظر بر واقعیت‌های اقتصاد جهانی بازتعریف كنیم و استثناها مثل مناطق آزاد را نیز بعنوان كمك حال جهت‌گیری‌های كلی اقتصاد كشور قرار دهیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علي
|
Russian Federation
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
0
0
  آقاي دكتر نهاونديان استاد معظم اقتصاد كه من از طرفداران شديد شما در دولت جديد هستم . ولي موضوعي كه مطرح است انحراف مناطق آزاد نيست بلكه به براهه رفتن مناطق آزاد است كه خسارات جبران ناپذيري به منابع ارضي و مالي كشور وارد ساخته است . در هيچ منطقه ازادي بمانند ارس رانت خواري و بوس بازي زمين و عدم تمكين به ضوابط مناطق آزاد نه ديده ميشود و نه شنيده ميشود . بياييد بررسي كنيد وضعيت واردات خودرو و اخذ پورسانت ها - واگذاري زمين به غير سرمايه گذاران و اكثر فامبلهاي درجه يك يك و يك و..........................................................
رضا
|
Russian Federation
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
0
0
  با سلام ما جمعي از كاركنان منطقه آزاد انزلي از دولت جديد مصرانه خواستاريم به وضعيت نابسامان اين منطقه هر چه سريعتر رسيدگي شودبه طوريكه ريس حراست اداره كل بنادر و دريانوردي استان گيلان هم زمان هم در بندر وهم در منطقه آزاد مشغول به كار است اين در حالي است كه اين دو اداره زير نظر دو وزارتخانه جداگانه مي باشد و اين شخص از طريق رانت و دادن امتيازات معنوي ومادي متعدد به اشخاص ذي نفوذ براي خود جايگاه وي‍ژه اي ايجاد كرده است و اين موضوع چندين بار به اطلاع مدير كل بنادر ودريانوردي استان گيلان نيز رسيده است و جالب اينكه ايشان نيز به شدت و بدون منطق از ايشان حمايت خاص مي نمايند
نيما
|
Russian Federation
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
0
0
  آقاي علي . در منطقه ازاد ارس استخدام بيش از 400 نفر در زمان مديرعامل جديد كه گوياي تفكرات دولت كوچك است را از ياد نبريد . آقاي مدير ارس شديداٌ مجري طرحهاي سازمان جهاني تجارت د رايران هستند . اگر دو مديري مثل ايشان بشود فاتحه مناطق ازاد خوانده شده است .
ارسال نظر