کد خبر: ۱۷۱۵۵
تعداد بازدید: ۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

پیشنهاد ساخت زیردریایی هوشمند انتحاری در ایران

رییس دانشگاه مالك اشتر پیشنهاد كرد: اولین زیردریایی هوشمند انتحاری برای رصد شناورهایی كه در تنگه هرمز هستند توسط این دانشگاه ساخته و در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گیرد.

به گزارش مارین نیوز، رضا مظفرنیا در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی فناوری‏های نوین دریایی در نوشهر گفت: رشد علمی‏ایران حدود ۱۱ درصد است و ما امیدواریم فاصله ایران و برخی كشورهای اروپایی را به سرعت در دهه پیشرفت و عدالت كم كنیم.

مظفرنیا با اشاره به اینكه «رشد و شكوفایی علم در سطح دنیا به شكلی است كه فناوری‏های نوین در آینده‏ای نه چندان دور به ظهور می‏رسد»، گفت: یكی از مشكلات ما در استفاده از فناوری‏های نوین در حوزه حسگرهاست كه برای رسیدن به خودكفایی در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر است.
 
رییس دانشگاه مالك اشتر یكی از عوامل پیشرفت در دنیا را پاسخ به نیازهای دفاعی عنوان كرد و گفت: توسعه فناوری‏های نوین در جهان به خاطر تهدیداتی بود كه همواره كشورها را در معرض آن قرار می‏دهد.

مظفرنیا اضافه كرد: غالب فناوری‏های پیشرفته در بخش دفاع است.

وی با ارائه پیشنهادی به فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: بر اساس دستور فرماندهی كل قوا در زمینه گسترش فناوری‏های سطح و زیرسطح پیشنهاد می‏شود بتوانیم زیردریایی‏های هوشمند و یا كنترل از راه دور توسط فرماندهی به صورت انتحاری بسازیم تا عبور و مرور شناورها در خلیج فارس بویژه تنگه هرمز را به طور كامل رصد كنیم.

رییس دانشگاه مالك اشتر افزود: می‏توان در این زیردریایی‏ها سر جنگی تعبیه كرد تا در مواقع لزوم با دستور فرماندهی به صورت انتحاری دشمن را مورد تهدید قرار دهد.

مظفر نیا به ساخت واحدهای كوچك پرنده زیرسطح اشاره كرد و ادامه داد: این واحدهای كوچك زیرسطح را می‏توان در مراحل اولیه به وسیله كنترل توسط فرماندهی ساخت و در آینده آنها را هوشمند سازی كرد.

رییس دانشگاه مالك اشتر افزود: باید در بخش ساخت پهپادهای هوشمند با مداومت پروازی بالا، پدافند هوایی، پرتابگرهای جدید، نسل‏های جدید زیر دریایی سبك و سنگین با بكارگیری فناوری‏های نوین اقدام كرد.

مظفر نیا همچنین از ساخت زیردریایی خبر داد كه بدون نفس گیری بر روی سطح آب بتواند با مداومت بسیار زیاد در زیر آب حضور داشته باشد.

وی گفت: ساخت این زیر دریایی می‏تواند در حوزه عملیاتی به نیروهای ما كمك كند.

رییس دانشگاه مالك اشتر همچنین از ساخت حسگرهای صوتی در دانشگاه مالك اشتر خبر داد و گفت كه این حسگرها می‏توانند از طریق فرستادن امواج مختلف و دریافت آنها شناسنامه آن شناور را برای كمك به تصمیم گیری فرمانده ارسال كنند.
 
مظفرنیا افزود: باید در ساخت پیل‏های خورشیدی، كامپیوترهای كوچك، حسگرها و باتری لیتیوم دار، به خود كفایی برسیم.

وی اضافه كرد: در سال جاری هر ۱۵ روز یك بار در سامانه‏های موشكی یك افتتاح داشته‏ایم.

رییس دانشگاه مالك اشتر با ابراز امیدواری نسبت به راه‏اندازی رشته‏های سونار و رادار در این دانشگاه گفت: تعدادی دیگر از رشته‏های دریایی تا سطح دكتری را بزودی در این دانشگاه افتتاح خواهیم كرد.

ارسال نظر