به گزارش مارین نیوز به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه در یازدهمین اجلاس بینالمللی حملونقل و ارتباطات در استانبول سخن میگفت، با اشاره به امضای موافقتنامههای حملونقلی با بیش از 50 كشور جهان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با عضویت در كنوانسیونها و سازمانهای بینالمللی و دارابودن بیش از 600 شركت حملونقل بینالمللی كالا، توانایی پاسخ به تقاضای بازارهای جهانی را دارد.
وی یادآور شد: در سال 2012 میلادی بیش از 820 هزار دستگاه كامیونهای ایرانی و خارجی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تردد كردهاند و حدود 12 میلیون تن كالا از طریق ریل و جاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده و در حال برنامهریزی برای افزایش میزان ترانزیت كالا تا میزان 50 میلیون تن در سال هستیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، مسیرها و كریدورهای حملونقل بینالمللی بسیاری كه ارتباط تجاری و ترانزیتی بین آسیا و اروپا را میسر می سازند از گذشتههای بسیار دور تا امروز از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور كردهاند.
وی افزود: مهمترین مسیرها و كریدورهای حملونقل بینالمللی در ایران شامل شاخه جنوبی كریدور تراسیكا با 13 كشور عضو، كریدور حملونقل بینالمللی شمال ـ جنوب با 14 كشور عضو، جاده ابریشم، كریدور شرق ـ غرب، شبكه بزرگراههای آسیایی و شاخه جنوبی كریدور سه گانه آلتید كه در راستای تأمین شرایط حملونقل مناسب شبكه حملونقل جمهوری اسلامی ایران با 24 مرز ترانزیتی فعال جادهای، 5 مرز ریلی و 11 بندرتجاری بزرگ در كنار مجموعهای از بنادر كوچك ارتباط حملونقل بینالمللی را برای كشورهای منطقه ایجاد كرده است.
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: هماكنون شبكه حملونقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران دارای بیش از 80 هزار كیلومتر راه اصلی و فرعی است كه از این میان بالغ بر 15000 كیلومتر آزادراه و بزرگراه هستند و بیش از 20000 كیلومتر شامل شبكه راههای ترانزیتی كشور است.
آخوندی بیان داشت: به یاد آوریم جاده ابریشم بعنوان پلی بین آسیا، اروپا در تبادلات تجاری و تمدن جهان نقش بسزایی ایفا كرده است. كشورهای منطقه جاده تاریخی ابریشم با دارابودن پیشینه تاریخی، جمعیت بالا، منابع طبیعی گسترده توانایی بالقوهای برای افزایش سطح همكاریهای تجاری بیش از حد كنونی را دارند و احیای تجارت بیمانند گذشته در منطقه در انتظار حمایت دولتها و سازمانهای بینالمللی است.
وی اظهار امیدواری كرد: با توجه به این اصل كه تجارت مقوله ای است جهانی و باید از قواعد تجارت جهانی تبعیت کند، كشورهای حاضر دراین اجلاس حضوری فعال در عرضه تجاری در بین خود و در سطح بینالملل داشته باشند. چرا كه امروزه تجارت بینالمللی و بازرگانی خارجی صرفنظر از توجیهی كه برای برآورده كردن نیازهای حیاتی و ضروری مردم كشورها دارد، بعنوان روشی جهت ادامه رشد و تكامل صنعتی و به طور كل توسعه اقتصادی كشورها مطرح است.
وزیر راه وشهرسازی اضافه كرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیربناهای حملونقلی خود را چه در حملونقل جادهای، ریلی و هوایی از اهداف خود در برنامههای مدون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار داده است و استفاده از توانایی بخش خصوصی از نكات برجسته تحقق این هدف مهم است.
آخوندی با بیان برنامههای آتی خود برای توسعه حملونقل ایران تصریح كرد: ایجاد تمایل برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی توسط بخش خصوصی در حوزه حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی، بهبود كسب و كار در حوزه بازار حملونقل، كاهش مداخلات دولتی در حوزه بهرهبرداری از بنگاههای اقتصادی كه واجد منافع دولتی نباشند وایجاد یكپارچگی در حملونقل و اتصال كرانههای اقتصادی یا پسكرانههای متمم آن از جمله برنامههای آتی است.
وی ادامه داد: دیگر برنامههای مدنظر ایجاد یكپارچكی در عملیات حملونقل به منظور ایفای نقش بینالمللی آن در توسعه ملی، ارتقای سطح خدمات و افزایش تراز رضایتمندی بهره گیران از خدمات حملونقل، افزایش سهم حملونقل در تولید ناخالص ملی وتوسعه پروژههای حملونقل كشور بر پایه توجیه اقتصادی و با مشاركت سرمایهگذاری خارجی است.
آخوندی افزایش رقابتپذیری و ارتقای استانداردهای موجود به سطح بینالمللی را از دیگر برنامههای وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: دیگر برنامههای این وزارتخانه نوسازی ناوگان حملونقل در همه شقوق آن (دریایی،هوایی، جاده ای و ریلی)، شناسایی بازارهای منطقه ای و بازاریابی بینالمللی، توسعه، تجهیز و نوسازی همه بنادر كشور و انجام عملیات كانتینری در تمامی بنادر كشور و نصب مكندههای غلات در این بنادر، توسعه پایانههای مرزی، مجتمع خدماتی ـ رفاهی و تیرپاركها بر شبكه راههای شریانی كشور و استفاده از فنآوریهای جدید واجرای سیستم حملونقل هوشمند (ITS) در كلیه شقوق حملونقل بخصوص حملونقل جادهای است.
وی افزود: همانطوری كه از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر مشاهده میشود با توجه به اهمیت منطقه از جهت اتصال مسیرهای ترانزیتی بین دو قاره آسیا و اروپا، جمهوری اسلامی ایران سعی كرده حضور بسیار پررنگ و اقدامات عملی و خوبی در بحث حملونقل بینالمللی دراین بخش به عمل آورد.
آخوندی به منظور روان سازی حملونقل در كشورهای منطقه پیشنهاد داد: امكان جذب كمكهای فنی و مالی برای توسعه شبكه راههای كشورهای متقاضی منطقه از سازمانهای بینالمللی فراهم شود.
وی افزود: تشویق كشورهای منطقه به عضویت در كنوانسیونهای حملونقلی، برگزاری كارگاههای آموزشی توسط سازمانهای بینالمللی درخصوص حمل كالاها، كاهش عوارض و هزینههای غیرضروری بالاخص در مسیرهای كریدورهای حملونقل جادهای و ریلی و تسهیل در صدور روادید كشورها جهت رانندگان حرفهای از دیگر پیشنهادها برای پیگیری در این اجلاس است.
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: امروزه رشد اقتصاد، افزایش تقاضا در كالا وخدمات را ایجاد كرده به طوری كه ارزش تجارت كالا و خدمات در سال 2012 میلادی در حدود 16 هزار میلیارد دلار بوده است و سهم اروپا و آسیا از این میزان تجارت بیش از پنج هزار میلیارد دلار درسال است كه ده درصد از این سهم به بخش حملونقل اختصاص مییابد.
وی اضافه كرد: پیشبینی میشود ارزش تجارت كالا و خدمات در پایان سال 2013 میلادی بیش از 17 هزار میلیارد دلار باشد و این امر نیازمند ارائه خدمات حملونقلی ایمن، اقتصادی و سریع است. این درحالی است كه ایران به همراه كشورهای منطقه كه از بنیانگذاران حوزه جاده تاریخی ابریشم بودند؛ از نخستین كسانی بودند كه به این مهم دست یافتند و راههای استاندارد آن روزگار را بنا نهادند به طوری كه بعد از هزاران سال، بنای راههای جدید با تغییراتی اندك بر همان راهها استوار است .
وزیر راه و شهررسازی كشورمان درپایان ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی برای شركتكنندگان یازدهمین اجلاس وزرای حملونقل اظهار امیدوارری كرد كه با مشاركت جمعی، همكاری و هماندیشی و تعامل بین دست اندركاران بخشهای حملونقل كشورهای عضو راهكارهای عملی مناسبی برای تقویت هرچه بیشتر حملونقل در این كشورها به دست آید.
یازدهمین همایش بینالمللی وزرای حملونقل در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته در استانبول برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی ایران روز چهارشنبه به هنگام ورود به فرودگاه استانبول از سوی علیرضا بیكدلی سفیر ایران در تركیه و مقامات تركیه ای مورد استقبال قرار گرفت. ۱۶ وزیر و شش معاون وزیر در این همایش شركت كردند و در خصوص مباحث حملونقل در بخشهای مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.