کد خبر: ۱۷۱۶۶
تعداد بازدید: ۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

برنامه‏ ایران برای افزایش ترانزیت تا 50 میلیون تن در سال

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بین‏المللی حمل‏ونقل و ارتباطات در استانبول تصریح كرد: در حال برنامه‏ریزی برای افزایش میزان ترانزیت كالا تا میزان 50 میلیون تن در سال هستیم.

به گزارش مارین نیوز به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع‏رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه در یازدهمین اجلاس بین‏المللی حمل‏ونقل و ارتباطات در استانبول سخن می‌گفت، با اشاره به امضای موافقتنامه‏های حمل‏ونقلی با بیش از 50 كشور جهان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با عضویت در كنوانسیون‏ها و سازمان‏های بین‏المللی و دارابودن بیش از 600 شركت حمل‏ونقل بین‏المللی كالا، توانایی پاسخ به تقاضای بازارهای جهانی را دارد.

وی یادآور شد: در سال 2012 میلادی بیش از 820 هزار دستگاه كامیون‌های ایرانی و خارجی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تردد كرده‌اند و حدود 12 میلیون تن كالا از طریق ریل و جاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده و در حال برنامه‏ریزی برای افزایش میزان ترانزیت كالا تا میزان 50 میلیون تن در سال هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، مسیرها و كریدورهای حمل‏ونقل بین‏المللی بسیاری كه ارتباط تجاری و ترانزیتی بین آسیا و اروپا را میسر می سازند از گذشته‏های بسیار دور تا امروز از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور كرده‌اند.

وی افزود: مهمترین مسیرها و كریدورهای حمل‏ونقل بین‏المللی در ایران شامل شاخه جنوبی كریدور تراسیكا با 13 كشور عضو، كریدور حمل‏ونقل بین‏المللی شمال ـ جنوب با 14 كشور عضو، جاده ابریشم، كریدور شرق ـ غرب، شبكه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی كریدور سه گانه آلتید كه در راستای تأمین شرایط حمل‏ونقل مناسب شبكه حمل‏ونقل جمهوری اسلامی ایران با 24 مرز ترانزیتی فعال جاده‏ای، 5 مرز ریلی و 11 بندرتجاری بزرگ در كنار مجموعه‌ای از بنادر كوچك ارتباط حمل‏ونقل بین‏المللی را برای كشورهای منطقه ایجاد كرده است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: هم‏اكنون شبكه حمل‏ونقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران دارای بیش از 80 هزار كیلومتر راه اصلی و فرعی است كه از این میان بالغ بر 15000 كیلومتر آزادراه و بزرگراه هستند و بیش از 20000 كیلومتر شامل شبكه راه‏های ترانزیتی كشور است.

آخوندی بیان داشت: به یاد آوریم جاده ابریشم بعنوان پلی بین آسیا، اروپا در تبادلات تجاری و تمدن جهان نقش بسزایی ایفا كرده است. كشورهای منطقه جاده تاریخی ابریشم با دارابودن پیشینه تاریخی، جمعیت بالا، منابع طبیعی گسترده توانایی بالقوه‏ای برای افزایش سطح همكاری‏های تجاری بیش از حد كنونی را دارند و احیای تجارت بی‌مانند گذشته در منطقه در انتظار حمایت دولت‏ها و سازمان‏های بین‏المللی است.

وی اظهار امیدواری كرد: با توجه به این اصل كه تجارت مقوله ای است جهانی و باید از قواعد تجارت جهانی تبعیت کند، كشورهای حاضر دراین اجلاس حضوری فعال در عرضه تجاری در بین خود و در سطح بین‏الملل داشته باشند. چرا كه امروزه تجارت بین‏المللی و بازرگانی خارجی صرفنظر از توجیهی كه برای برآورده كردن نیازهای حیاتی و ضروری مردم كشورها دارد، بعنوان روشی جهت ادامه رشد و تكامل صنعتی و به طور كل توسعه اقتصادی كشورها مطرح است.

وزیر راه وشهرسازی اضافه كرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیربناهای حمل‏ونقلی خود را چه در حمل‏ونقل جاده‏ای، ریلی و هوایی از اهداف خود در برنامه‏های مدون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار داده است و استفاده از توانایی بخش خصوصی از نكات برجسته تحقق این هدف مهم است.

آخوندی با بیان برنامه‏های آتی خود برای توسعه حمل‏ونقل ایران تصریح كرد: ایجاد تمایل برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توسط بخش خصوصی در حوزه حمل‏ونقل جاده‌‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، بهبود كسب و كار در حوزه بازار حمل‏ونقل، كاهش مداخلات دولتی در حوزه بهره‏برداری از بنگاه‏های اقتصادی كه واجد منافع دولتی نباشند وایجاد یكپارچگی در حمل‏ونقل و اتصال كرانه‏های اقتصادی یا پسكرانه‏های متمم آن از جمله برنامه‌های آتی است.

وی ادامه داد: دیگر برنامه‌های مدنظر ایجاد یكپارچكی در عملیات حمل‏ونقل به منظور ایفای نقش بین‏المللی آن در توسعه ملی، ارتقای سطح خدمات و افزایش تراز رضایت‏مندی بهره گیران از خدمات حمل‏ونقل، افزایش سهم حمل‏ونقل در تولید ناخالص ملی وتوسعه پروژه‏های حمل‏ونقل كشور بر پایه توجیه اقتصادی و با مشاركت سرمایه‌گذاری خارجی است.

آخوندی افزایش رقابت‌پذیری و ارتقای استانداردهای موجود به سطح بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: دیگر برنامه‌های این وزارتخانه نوسازی ناوگان حمل‏ونقل در همه شقوق آن (دریایی،هوایی، جاده ای و ریلی)، شناسایی بازارهای منطقه ای و بازاریابی بین‏المللی، توسعه، تجهیز و نوسازی همه بنادر كشور و انجام عملیات كانتینری در تمامی بنادر كشور و نصب مكنده‏های غلات در این بنادر، توسعه پایانه‏های مرزی، مجتمع خدماتی ـ رفاهی و تیرپارك‏ها بر شبكه راه‏های شریانی كشور و استفاده از فن‏آوری‏های جدید واجرای سیستم حمل‏ونقل هوشمند (ITS) در كلیه شقوق حمل‏ونقل بخصوص حمل‏ونقل جاده‌ای است.

وی افزود: همانطوری كه از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر مشاهده می‌شود با توجه به اهمیت منطقه از جهت اتصال مسیرهای ترانزیتی بین دو قاره آسیا و اروپا، جمهوری اسلامی ایران سعی كرده حضور بسیار پررنگ و اقدامات عملی و خوبی در بحث حمل‏ونقل بین‏المللی دراین بخش به عمل آورد.

آخوندی به منظور روان سازی حمل‏ونقل در كشورهای منطقه پیشنهاد داد: امكان جذب كمك‏های فنی و مالی برای توسعه شبكه ‌راه‏های كشورهای متقاضی منطقه از سازمان‏های بین‏المللی فراهم شود.
وی افزود: تشویق كشورهای منطقه به عضویت در كنوانسیون‌های حمل‏ونقلی، برگزاری كارگاه‌های آموزشی توسط سازمان‏های بین‏المللی درخصوص حمل كالاها، كاهش عوارض و هزینه‏های غیرضروری بالاخص در مسیرهای كریدورهای حمل‏ونقل جاده‌ای و ریلی و تسهیل در صدور روادید كشورها جهت رانندگان حرفه‏ای از دیگر پیشنهاد‌ها برای پیگیری در این اجلاس است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: امروزه رشد اقتصاد، افزایش تقاضا در كالا وخدمات را ایجاد كرده به طوری كه ارزش تجارت كالا و خدمات در سال 2012 میلادی در حدود 16 هزار میلیارد دلار بوده است و سهم اروپا و آسیا از این میزان تجارت بیش از پنج هزار میلیارد دلار درسال است كه ده درصد از این سهم به بخش حمل‏ونقل اختصاص می‌یابد.

وی اضافه كرد: پیش‏بینی می‌شود ارزش تجارت كالا و خدمات در پایان سال 2013 میلادی بیش از 17 هزار میلیارد دلار باشد و این امر نیازمند ارائه خدمات حمل‏ونقلی ایمن، اقتصادی و سریع است. این درحالی است كه ایران به همراه كشورهای منطقه كه از بنیانگذاران حوزه جاده تاریخی ابریشم بودند؛ از نخستین كسانی بودند كه به این مهم دست یافتند و راه‌های استاندارد آن روزگار را بنا نهادند به طوری كه بعد از هزاران سال، بنای راه‌های جدید با تغییراتی اندك بر همان راه‌ها استوار است .

وزیر راه و شهررسازی كشورمان درپایان ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی برای شركت‏كنندگان یازدهمین اجلاس وزرای حمل‏ونقل اظهار امیدوارری كرد كه با مشاركت جمعی، همكاری و هم‏اندیشی و تعامل بین دست اندركاران بخش‌های حمل‏ونقل كشورهای عضو راهكارهای عملی مناسبی برای تقویت هرچه بیشتر حمل‏ونقل در این كشورها به دست آید.

یازدهمین همایش بین‏المللی وزرای حمل‏ونقل در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته در استانبول برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی ایران روز چهارشنبه به هنگام ورود به فرودگاه استانبول از سوی علیرضا بیكدلی سفیر ایران در تركیه و مقامات تركیه ای مورد استقبال قرار گرفت. ۱۶ وزیر و شش معاون وزیر در این همایش شركت كردند و در خصوص مباحث حمل‏ونقل در بخش‏های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بابايي
|
Russian Federation
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
0
0
  جناب وزير با رئيس سازمانهاي تابعه ميشود به آن آمار رسيد ؟ زياد زحمت نكش و خودت خسته نكن . در سازمان پايانه هاي كشور هنوز مسئول ديپلم در بحث ترانزيت است .شما چطور ميتوانيد به هدف 50 ميليون تن برسيد ؟
ارسال نظر