سیدعطاءلله صدر در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا گفت: همانگونه که ایجاد شهرهای توریستی، دانشگاهی، سلامت (بیمارستانی) و صنعتی با اهداف مشخص ایجاد میشوند و نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها با رویکرد غالب شهرهای مذکور دارند، شهر بندری نیز اهداف مورد نظر در جهت پیشرفت و رونق اقتصادی مناطی ساحلی و بندری را با محوریت استفاده از ظرفیتهای بندری و حملونقل دریایی محقق میکند.
وی درباره کارکردهای شهرهای بندری افزود: یکی از ظرفیتهایی که باید در سواحل و بنادر کشور ایجاد کرد، قابلیت تأمین کالا و مواد اولیه از بازار مبدأ و ایجاد ارزش افزوده در شهرهای بندری و سپس انتقال کالا و محصول ساخته شده از بنادر به بازارهای مقصد داخل و خارج است.
صدر افزود: در شهرهای بندری با ایجاد زیرساختهای لازم در بنادر و سواحل، زمینه ایجاد ارزش افزوده و تبدیل مواد اولیه به کالاهای ساخته شده فراهم میشود که باید این شرایط بر اساس یک مدل کسب و کار اقتصادی و توسعه پایدار شهری در بنادر کشور طراحی و ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه «حملونقل دریایی فعالیتی بینالمللی است»، گفت: سهم بازار کشور از حمل و نقل دریایی و بازرگانی منطقهای و بینالمللی متناسب با جمعیت، موقعیت جغرافیایی کشور در منطقه و ظرفیتها و بسترهای ایجاد شده باید توسعه یابد.
وی با اعلام اینکه «سرمایهگذاری بخش خصوصی باید بیش از پیش در فعالیتهای بندری و دریایی افزایش یابد»، تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد سامانه مدیریت سرمایهگذاری که سیستم معاملاتی، قراردادی و روش ارجاع کار آن جوابگو است، ساز و کار ارتقای جذب سرمایهگذاری را فراهم کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: استقرار رویکرد مدیریت حرفهای در فعالیتهای حمل و نقل بویژه بهرهبرداری و خدمات از جمله فعالیتهای تخلیه و بارگیری کالا، حملونقل ترکیبی و مبدأ – مقصد و... موجب ارتقای بهرهوری شده و در افزایش بازده سرمایهگذاری بخش حمل و نقل بسیار مؤثر است.