کد خبر: ۱۷۱۸۹
تعداد بازدید: ۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

ایران به جمع توزیع‏کنندگان نقشه‏های الکترونیکی دریایی پیوست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران از قابلیت‏های خوب و ارزشمند در زمینه عملیات هیدروگرافی و تهیه نقشه‏های دریایی در بخش‏های دولتی و غیردولتی برخوردار است.

به گزارش مارین نیوز، سیدعطاءالله صدر در مراسم آغاز به کار کارگاه آموزشی نقشه‏های الکتریکی دریایی با مشارکت مرکز خدمات هیدروگرافی نروژ، بهره‏مندی از آمار و اطلاعات روزآمد از نواحی ساحلی و به ویژه مسیر تردد کشتیرانی‏ها را یکی از عوامل توسعه پایدار دریا محور برشمرد و افزود: این امر ایجاب می‏کند تا با انجام هیدروگرافی مدون، اطلاعات لازم را از طریق نقشه‏های دریایی که بر اساس استاندارد سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تهیه می‏شوند، به منظور تأمین ایمنی دریانوردی در اختیار شناورها قرار داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فعالیت‏های مربوط به تولید نقشه‏های دریایی تحت نظارت کمیته ملی هیدروگرافی کشور که اعضای آن را ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل می‏دهند، سامان‏دهی می‏شود.

وی با اعلام خبر عقد تفاهمنامه دوجانبه بین سازمان بنادر و دریانوردی با مرکز خدمات هیدروگرافی کشور نروژ (Hydrographic Service Norwegian)، برگزاری کارگاه آموزشی نقشه‏های الکترونیکی در تهران را یکی از نتایج این تفاهمنامه برشمرد.

صدر فراهم شدن زمینه پیوستن ‏ایران به جمع توزیع کنندگان نقشه‏های الکترونیکی در سطح بین‏المللی را از دیگر دستاوردهای این همکاری دانست و گفت: بزودی شاهد استفاده و به کارگیری نقشه‏های الکترونیکی دریایی تولید کشور در Chart Room کشتی‏ها، علی الخصوص کشتی‏هایی که مقصد آنها یکی از بنادر ‏ایران است، خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: امید است بزودی عباراتی نظیر غیرقابل اطمینان (Unreliable) و امثالهم از روی نقشه‏های دریایی موجود که مورد استفاده دریانوردان است و به سواحل و بنادر کشور ما مربوط می‏شود، نداشته باشیم و دریانوردان عزیز این امکان را داشته باشند که از آخرین اطلاعات هیدروگرافی روزآمد بر روی نقشه‏های دریایی برخوردار شوند.

وی با اشاره به نتایج خوب سازمان بنادر و دریانوردی در ممیزی داوطلبانه IMO ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه به درخشش ایران در ممیزی اجباری آتی IMO منجر شود.

کارگاه آموزشی نقشه‏های الکترونیکی دریانوردی با مشارکت مرکز خدمات هیدروگرافی نروژ و با حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور و ستاد کل نیروهای مسلح به مدت 5 روز در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر