کد خبر: ۱۷۱۹۶
تعداد بازدید: ۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

همه با واردات دکل مخالفند؛ آقای رییس موافق!

در حالیکه اعضای کمیسیون انرژی مجلس از واردات بی‏رویه دکل‏های حفاری خشکی و دریایی از چین انتقاد می‏کنند و پای دلالان را در این میان مؤثر می‏دانند؛ حمایت مشکوک رییس کمیسیون انرژی مجلس از واردکنندگان ادامه دارد.

به گزارش مارین نیوز، امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با تأکید بر اینکه «واردات دکل حفاری از چین هیچگونه منفعت اقتصادی ندارد و این واردات فقط منافع ملی را به خطر انداخته و بیشتر سازندگان و تولیدکنندگان داخلی صنعت نفت را با ورشکستگی مواجه کرده است»، به خبرگزاری رسمی مجلس گفت: ورود دکل‌های حفاری از چین، زیان‌های هنگفتی را به صنعت نفت و گاز ایران وارد کرده، چراکه این دکل‌ها بسیار گران قیمت بوده و از کیفیت لازم نیز برخوردار نیست.

عبدالله تمیمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم در واکنش به واردات دکل‌های حفاری از چین، با بیان اینکه برداشت سریع‌تر از مخازن مشترک نباید بهانه واردات دکل های چینی شود، معتقد است: این موضوع به طور حتم در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، هم درباره اولتیماتوم وزیر نفت به پیمانکاران نسبت به واردات تجهیزات نفتی گفت: توان تولید تجهیزات صنعت نفت به‌جایی رسیده که می توانیم روی پای خود بایستیم و به جای واردات از چین، از محصولات داخلی استفاده کنیم.

علی مروی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اینکه «واردات دکل‌های حفاری از چین از صرفه و منفعت اقتصادی برخوردار نیست»، تأکید کرد: واردات دکل‌های حفاری از چین به هیچ عنوان از صرفه اقتصادی برخوردار نیست، از این رو در این مورد وزارت نفت تلاش‌های بسیاری برای خودکفایی در ساخت و تولید دکل‌های حفاری انجام داده، اما این موضوع به سرمایه و منابع مالی سنگینی نیاز دارد.

میرکاظمی تنها حامی واردات دکل چینی
این در حالی است که با وجود مخالفت سازندگان داخلی، کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس اما سیدمسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، تنها حامی واردات دکل حفاری از چین بوده و واردات این نوع کالاها را «دارای توجیه اقتصادی» عنوان می‌کند.

وی در گفتگو با سایت مجلس با اشاره به اینکه «کشور در تولید دکل‌های حفاری در دریا با مشکلاتی مواجه است»، مدعی شد: دکل‌های حفاری وارداتی هم با کیفیت هستند و هم از طریق فاینانس در اختیار وزارت نفت قرار گرفتند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «دکل‌های حفاری وارداتی به ایران هم از کیفیت لازم برخوردار است و هم از طریق فاینانس در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است»، تصریح کرد: در صورتی که استفاده از قطعات تولیدی داخلی نیاز به پول نقد داشته که این موضوع به هیچ عنوان برای صنعت نفت ایران از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

میرکاظمی با اعلام اینکه «در شرایط کنونی واردات دکل‌های حفاری از چین دارای صرفه اقتصادی است»، خاطرنشان کرد: هرچند واردات دکل‌های حفاری از کشور چین برای سرمایه‏گذاران صنعت نفت صرفه اقتصادی در بر خواهد داشت، اما این امر نباید مانع حمایت از صنایع و تولیدات داخلی باشد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میری
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
0
0
  آقای وزیر سابق توروخدا به فکر اشتغالزایی جوانان این مملکت باشید،مگر خودتان فرزند ندارید.با این وضعیت اقتصادی وجوانان بیکار چه باید کرد.شاید باورنکید افرادی با مدرک فوق دیپلم کارهای خدماتی انجام می دهند
ارسال نظر