کد خبر: ۱۷۲۰۶
تعداد بازدید: ۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

خطر نابودی آبزیان دریایی تا پایان قرن 21

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که اسیدی شدن اقیانوس‌ها نه تنها تأثیر منفی بر آبزیان می‌گذارد بلکه منجر به نابودی آنها تا پایان قرن 21 خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو روسیه،‌ خرچنگ‌ها، ستاره‌های دریایی و تعدادی از دیگر ساکنان دریاها ممکن است پس از چند دهه بطور کلی نه تنها از لیست غذای رستوران‌ها، بلکه از اقیانوس جهانی ناپدید شوند.

علت اسیدی شدن شدید اقیانوس‌ها بر اثر وجود گاز کربن زیاد در آب است؛ کارشناسان اقیانوس‌شناس جهان از جمله متخصصان انستیتوی اقیانوس‌شناسی مسکو در تحقیقات مشترکی به این نتیجه رسیدند.

اقیانوس‌ها حدود یک چهارم تمام گاز کربن تولیدی انسان را می‌بلعند.

افزایش غلظت گازکربن در آب باعث اسیدی شدن اقیانوس‌ها می‌شود؛ زیرا از گاز کربن اسید کربن تولید می‌شود که بر ارگانیزم‌های دریایی تأثیر می‌گذارد که مرجان‌ها و صدف‌ها آسیب زیادی می‌بینند و تغییراتی در سوخت و ساز بدن و سرعت رشدشان بروز می‌کند.

صدف‌ها و جانوران دریایی کلسیم خود را از دست می‌دهند و به این دلیل نرم می‌شوند. ماهی‌ها بحد کافی فعال هستند و می‌توانند تعادل اسیدی – قلیایی خون خود را تنظیم کنند، برای مرجان‌ها که همیشه در یک جا قرار دارند انجام این کار سخت است. آنها نمی‌توانند اسکلت آسیب دیده را التیام بخشند و به مرور زمان می‌میرند.

به عقیده متخصصان اقیانوس‌شناس، بعید است که به علت افزایش رشد غلظت گازکربن ستارگان دریایی بتوانند زنده بمانند.

دانشمندان ناپدید شدن این نوع آبزیان را تا پایان قرن بیست و یکم پیش‌بینی می‌کنند و این در حالی است که خرچنگ‌ها و عنکبوت‌های دریایی نیز در منطقه خطر قرار دارند.

اسیدی شدن آبها نه تنها تأثیر منفی بر آبزیان می‌گذارد، بلکه افزایش دمای اقیانوس‌ها به خاطر گرم شدن اقلیم نیز رخ می‌دهد.

تجمع دی‌اکسید کربن در آب یک فرآیند مهلک اکولوژی دیگر را موجب می‌شود و به گفته متخصصان انستیتوی اقیانوس‌شناسی کاهش پخش گوگرد در جو مشاهده می‌شود.

به علت افزایش اسیدی شدن آب، مواد‌غذایی بسیاری از جانوران دریایی و گیاهان شناور بر سطح آب کاهش می‌یابد.

متخصصان اقیانوس شناس وضعیت اقیانوس جهانی را با وضعیتی مقایسه می‌کنند که 55 میلیون سال پیش اقیانوس جهانی با آن روبرو شده بود.

در آن زمان نیز اسیدی شدن شدید آب اقیانوس جهانی بوقوع پیوست، در نتیجه کاهش تعداد زیادی از انواع آبزیان بروز کرد.

ارسال نظر