کد خبر: ۱۷۲۴۲
تعداد بازدید: ۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

هزینه ساخت کشتی تحقیقاتی سه برابر شد

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‏شناسی و علوم جوی از افزایش هزینه ساخت اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‏پیمای کشور از 8.8 میلیارد تومان به 24 میلیارد تومان خبر داد و گفت: عامل اصلی این افزایش هزینه، افزایش نرخ ارز بوده است.

دکتر وحید چگینی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز درباره آخرین وضعیت این شناور اظهار داشت: نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‏پیمای کشور که ساخت آن از سال 90 در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی بندرعباس تحت کلاس مؤسسه رده‏بندی ایرانیان آغاز شده، 72 درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: سازمان صنایع دریایی اکنون در حال ساخت این کشتی است؛ اما به علت کمبود منابع مالی به کندی پیش می‏رود.

چگینی در مورد برنامه دولت برای تأمین منابع مالی این کشتی گفت: در اواخر دولت دهم، دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری ریاست‏جمهوری، و سردار احمد وحیدی، وزیر وقت دفاع، موافقت دکتر احمدی‏نژاد برای اختصاص 15 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای ساخت این کشتی را اخذ کردند.

وی افزود: قرار بود از این رقم، 9 میلیارد تومان به وزارت دفاع پرداخت شود که دستور پرداخت آن صادر شده و 6 میلیارد تومان دیگر به معاونت علمی و فناوری ریاست‏جمهوری اختصاص یابد که تاکنون دستور آن صادر نشده است.

به گفته چگینی، در حال حاضر هزینه خرید برخی اقلام پرداخت نشده و یا پیمانکار بدهی دارد اما در صورت تأمین اعتبار، این کشتی امسال ساخته می‏شود.

وی درباره دلایل افزایش هزینه ساخت این کشتی گفت: مهمترین عامل این افزایش، سه برابر شدن نرخ ارز بوده است. البته در آن، تغییر روسازه کشتی از فلزی به آلومینیومی نیز حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‏شناسی و علوم جوی در پاسخ به این پرسش که «آیا در زمینه تأمین و خرید تجهیزات کشتی با مشکلی مواجه نشده‏اید؟»، اظهار داشت: خوشبختانه، همه گلوگاه‏ها رد شده و در مورد واردات کالا و تمام شدن ساخت کشتی نگرانی نداریم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
باخبر
|
Russian Federation
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
0
0
  با سلام اقاي دكتر أكر كليه خريدها انجام شده و نكراني نداريد، جكونه اعتبار تأمين نشده است و شما تمامي خريدها را انجام داده ايد ؟! مكر تأمين كننده هاي خارجي با شما نسيه كار ميكنند؟؟؟!!!! تا كي دروغ و..... با واقعيتها با متخصصان و مخاطبان صحبت كنيد! هميشه هزينه هاي ساخت در ياردهاي إيراني بيشتر از براورد أوليه ميشود؟؟!!، أنهم بدليل اينكه سازندكان براورد هاي كارفر ما را قبول نداشته و طراحان را بي سواد و عاري از تجربه كاري ميدانند. اين كليد و نكته أصلي تمامي تاخيرها و افزايش قيمتهاي بروزه ها ميباشد. ميخواهيد قبول كنيد يا خير................
ارسال نظر