کد خبر: ۱۷۳۰۰
تعداد بازدید: ۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

مخالفت محیط زیست بااحداث اسکله‌های گردشگری در حاشیه دریای خزر

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی محیط زیست با انتقاد از احداث گسترده اسکله‌های گردشگری توسط مالکان ویلاهای مشرف به دریا، بر اجرای طرح مدیریت یکپارچه سواحل و مناطق دریایی توسط مسؤولان استان‌های ساحلی کشور تأکید کرد.

به گزارش مارین نیوز،‌ رامین شادی اظهار داشت: معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به مالکان ویلاهای ساحلی برای ایجاد اسکله‌های کوچک و حوضچه و پهلوگیری قایق‌ها مجوز نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال بر به نگاه مثبت و ویژه محیط زیست دریایی به توسعه گردشگری دریایی تأکید کرد و ادامه داد: امکان توسعه گردشگری دریایی با ایجاد سازه‌های دریایی شناور، سبک و زیبا وجود دارد که بنا به دلایلی تاکنون سرمایه گذاران به سمت استفاده از این سازه‌های متداول در جهان که ارزان و متحرک‌اند،‌ نرفته‌اند.

شادی افزود: تأمین منابع قرضه در نوار ساحلی کشور برای ایجاد موج شکن بسیار دشوار و در مواردی منجر به تخریب جنگل های شمال می‌شود.مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سواحل شمال کشور در اثر واکنش‌های طبیعی به طور دایم دچار فرسایش و رسوب‌گذاری می‌شوند، گفت: در بسیاری موارد یکی از راه‌های استحصال زمین از دریا در بخش بیرونی غربی اسکله‌ها و موج شکن‌ها است.

وی تأکید کرد: در چنین وضعیتی سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ایجاد سازه با دسترسی عموم مردم در بخش‌هایی از دریا و دور از ساحل از طریق پل و عرشه می‌دهد که در این حالت اثرات بر ساحل که از نظر محیط زیستی حساس‌تر است، به حداقل می‌رسد.

به گفته شادی، پس از اعمال مدیریت یکپارچه حفاظت و ساماندهی سواحل و دریا بر پایه معیارها  محیط زیستی و رعایت اصول توسعه پایدار می‌توان از در هم ریختگی و آشفتگی‌ها در استفاده از سواحل کشور و تخریب و کاربری‌های نادرست جلوگیری کرد و با کمک مدیران و مسئولین استانی ساماندهی کرد.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در وضعیت فعلی استفاده بهینه از سواحل کشور باید بر پایه راهبردهای بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی با رویکرد آمایش سرزمین و با مبنای دست نظریه پایه توسعه استان شکل بگیرد.

به گفته شادی سواحل، تالاب‌های ساحلی کشور و مصب رودخانه‌ها دارای اهمیت بالای اکولوژیک و تنوع زیستی هستند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که شهرها و تمرکز جمعیتی در کنار سواحل قرار دارد، شاهد کنترل، نظارت و پایش در طول سواحل نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه «20 درصد از جمعیت کشور در استان‌های ساحلی قرار دارد»، گفت: متأسفانه در کشور الگویی برای تمرکز جمعیت در سواحل وجود ندارد و خطر افزایش تمرکز جمعیت به جهت اثرات غیرقابل کنترل آن بر محیط زیست ساحل وجود دارد.

ارسال نظر