کد خبر: ۱۸۷۶۳
تعداد بازدید: ۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

انتظار متخصصان فراساحل از وزارت نفت

برگزاری

به گزارش بخش تحلیلی مارین نیوز، این سمینار در شرایطی برگزار می‏شود که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، از ابتدای کار خود در کابینه دکتر حسن روحانی بر اولویت داشتن فازهای 12، 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی تأکید کرده و عملا فازهای موسوم به 35 ماهه را که قرارداد توسعه آنها با پیمانکاران و کنسرسیوم‏های داخلی در دولت قبل بسته شد؛ از اولویت کاری وزارت نفت خارج کرده است.

بیژن نامدار زنگنه در تازه‏ترین اظهارات خود درباره برنامه توسعه فازهای پارس جنوبی در سال جدید گفته است: سال‏های 93 و 94 سال‏های تعیین کننده‏ای برای پارس جنوبی است چون بیشترین واحدها در این دو سال وارد مدار تولید می‏شوند.

زنگنه امیدوار است امسال سال خوبی برای پارس جنوبی باشد و بیشتر واحدهای فازهای اولویت دار (12، 15و16، 17و18) امسال وارد مدار تولید می‏شوند.

با این حال، وزیر نفت به‏شدت از وضعیت بخش فراساحل ناراضی است و اعتقاد دارد: عقب ماندگی پارس جنوبی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداث تأسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.

بنابراین، در دو سالی که وزیر نفت آن را برای توسعه پارس جنوبی حساس می‏داند؛ حساسیت بخش دریا (فراساحل) بیش از پیش خواهد بود.

در این میان، برآوردهای کارشناسان فراساحل حاکی از آن است که عمده عقب ماندگی بخش دریا در دو بخش حفاری و ساخت عرشه سکوهای دریایی است. هرچند سکوی عملیاتی فاز 18 در نوروز امسال نصب شد و آماده تولید است و عرشه سکوی فاز 16 پارس جنوبی اخیرا در ایزوایکو تکمیل و برای نصب راهی دریا شده؛ اما وضعیت سایر عرشه‏ها همچنان با عقب ماندگی زیاد از برنامه ساخت، همراه است.

دو سکوی اقماری فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی که ساخت آن به شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) سپرده شده، از جمله این موارد است که بنا بر آخرین اعلام قباد چوبدار، رییس هیأت مدیره صدرا، (در آذرماه گذشته) پس از گذشت 35 ماه از آغاز پروژه 60 درصد پیشرفت داشته و ساخت آن بایستی در تیرماه سال ٩٤ به اتمام برسد.

آنطور که منابع نزدیک به وزارت نفت می‏گویند؛ ظاهرا همین روند کند ساخت سکوها در یارد صدرا بود که شرکت نفت و گاز پارس، کارفرمای اصلی پارس جنوبی، و مجموعه وزارت نفت را واداشت که این شرکت را به گرفتن کار از آن تهدید کنند و یا از آن بخواهند تا گزینه‏های جایگزینی را پیشنهاد دهد.

مدیریت شرکت صدرا نیز در پاسخ، راهکار انتقال پروژه‏های سکوسازی به خارج و قرارداد بستن با شرکتی اماراتی را در دستور کار قرار داد. راهکاری که به عقیده کارشناسان فراساحل، چیزی جز پاک کردن صورت مسأله نیست.

چنان که دکتر سعید مظاهری، عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، در گفت‏وگوی اخیر خود با مارین نیوز عنوان کرد: طبیعتا، وزارت نفت برای بهره‏برداری از میدان مشترک پارس جنوبی باید سریع‏تر عمل کند. شاید از این نظر، انتقال پروژه‏های فوری به خارج از کشور توجیه داشته باشد؛ اما وقتی این مسأله رویه می‏شود و مشکلات صنایع دریایی ادامه می‏یابد، روشن می‏شود کسی در این کشور به دنبال حل مسأله و استفاده از ظرفیت‏های داخلی نیست.

در این شرایط، برگزاری سمینار «بررسی سیاست‏ها و برنامه‏های دولت تدبیر و امید در صنایع فراساحل» بستر مناسبی برای گفتگو و تبادل نظر میان مدیران و مسؤولان وزارت نفت و شرکت‏های کارفرمایی از یک سو و پیمانکاران و سازندگان سازه‏های دریایی از سوی دیگر است. مباحثاتی که در نتیجه آن، هم بتوان روند مورد نظر وزارت نفت برای ورود سریع‏تر فازهای پارس جنوبی به مرحله تولید را عملی ساخت و هم ظرفیت‏های ایجادشده در زیرساخت‏ها و انباشت تجربه‏های فنی و مهندسی در صنایع فراساحلی کشور را بلااستفاده نگذاشت.

البته در این میان، نگاه اصلی متوجه شرکت صدرا خواهد بود که به گفته عبدالکریم جمیری، نماینده بوشهر، مدیریت جدید آن از یک سو تحت عنوان نداشتن کار و پروژه نسبت به اخراج گسترده کارگران آن اقدام می‏کند و از طرف دیگر، به بهانه عقب‏ماندگی از برنامه‏های مورد نظر وزارت نفت پروژه‏های موجود را هم راهی یاردهای خارجی می‏کند.

این روند با این پرسش هم روبه روست که چطور وزارت نفت و مجموعه دولت اجازه می‏دهند قراردادها و پروژه‏هایی که تحت عنوان استفاده از توان داخل با یک شرکت داخلی بسته شده؛ به راحتی راهی یاردهای خارجی شود؟

اگر قرار بود کار در خارج انجام شود، طبعا وزارت نفت و شرکت‏های کرفرمایی می‏توانستند واگذاری پروژه‏ها به خارج را در شرایط بهتری و به صورت مستقیم انجام دهند تا احتمالا هم شرکت‏های توانمندتری را به کار بگیرند و هم اینکه از نظر زمان و قیمت اجرای پروژه، شرایط و ضوابطی متناسب با پیمانکار خارجی را در قرارداد بگنجانند؛ نه آنکه قرارداد با شرایط مربوط به پیمانکار داخلی بسته شود و سپس در خارج تکمیل و تحویل شود!

وجود این ابهامات و پرسش‏هاست که حضور پررنگ مسؤولان وزارت نفت در سمینار «بررسی سیاست‏ها و برنامه‏های دولت تدبیر و امید در صنایع فراساحل» را ضروری می‏سازد و این انتظار را بوجود می‏آورد که فارغ از بحث‏های سیاسی و جناحی و با توجه به شرایط دشواری اقتصادی و بین‏المللی که دولت روحانی با آن دست به گریبان است، مسایل مرتبط طرح و راهکاری کارشناسی و در راستای منافع ملی پیشنهاد شود.

در شرایطی که دولت یازدهم دارای جایگاهی مناسب در میان نخبگان و دانشگاهیان است و با حمایت این طیف از نیروهای اجتماعی بر سر کار آمده؛ انتظار می‏رود وزارت نفت نیز تعامل مثبت و مؤثری با بدنه علمی و کارشناسی و تخصصی صنعت فراساحل کشور صورت دهد و نگرانی‏های آنان درباره آینده این صنعت و شرکت‏های توانمندی چون صدرا را در برنامه‏های توسعه‏ای و تولیدی خود لحاظ کند.

ارسال نظر