کد خبر: ۱۸۷۹۵
تعداد بازدید: ۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

آقای رییس‏جمهور! از فروپاشی کامل صنایع دریایی جلوگیری کنید

رییس هیأت مدیره انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه‏های دریایی ایران در نامه‏ای به رییس‏جمهور با تشریح وضعیت شرکت صدرا، خواستار جلوگیری از انتقال سکوهای نیمه کاره این شرکت به خارج و تشکیل کمیسیون ویژه‏ای برای بررسی وضعیت صنایع دریایی کشور شد.

به گزارش مارین نیوز، متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب حجت الاسلام والمسلمين آقای دکترحسن روحانی
مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی ایران

موضوع: ضرورت رسیدگی به وضعیت صنعت دریایی

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و آرزوی سالی پر از برکت برای جنابعالی و دولت محترم به استحضار می‏رساند که بر اساس تصمیم اخیر شرکت ملی نفت ایران دو سکوی نیمه تمام فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به دلیل ناتوانی شرکت صدرا به یکی از کارخانجات کشور امارات جهت تکمیل ارسال خواهند گردید. در این ارتباط و با تکیه به سخنان مقام معظم رهبری در حرم رضوی در شروع سال 93 موارد ذیل را به استحضار میرساند:

1- درونزا بودن اقتصاد، تکیه بر ظرفیت‏های ملی و تولید داخلی از ویژگی‏های اصلی اقتصاد مقاومتی است. در الگوی اقتصاد مقاومتی باید بدون تکیه بر درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز راهبرد حمایت از تولید ملی را تدوین نمود. جایگزینی کالاهای وارداتی با تولیدات داخلی و ارتقاء تولیدات داخلی در سطح صادرات این کالاها را باید به عنوان محور اصلی اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت.

2- تولید محصولات صنایع دریایی با نظارت شدید استانداردهای بین‏المللی بر کلیه مراحل طراحی، تأمین تجهیزات و ساخت همراه است. به عبارت دیگر، ورود به عرصه تولیدات صنایع دریایی همزمان ورود به عرصه صادرات این محصولات است. مسیر طراحی و تولید محصولات صنایع دریایی از طریق دستورالعمل‏های سازمان‏های معتبر بین‏المللی به خوبی ترسیم گردیده است و این مسأله تا حدی پیشرفت کرده که مورد نارضایتی کشورهای پیشرفته گردیده است. ضعف صنایع دیگر کشور نظیر صنعت خودرو در تبدیل به صنعت صادراتی را باید در نبود شرایط فوق دانست.

3- تولیدکنندگان داخلی صنایع فراساحل در بخش‏های دولتی و خصوصی با تولید ده‏ها سکوی دریایی توانایی‏های خود را در تولید محصولات باکیفیت به خوبی به اثبات رسانده‏اند. سعی و توان این صنایع باید در مرحله بعدی بر دو عامل زمان و هزینه بعنوان مشخصه‏های دیگر کالاهای صادراتی متمرکز گردد. شرکت صدرا بعنوان یکی از قطب‏های اصلی صنایع دریایی کشور نمونه بارز مورد فوق است.

4- شرکت صدرا در سال 92 در اقدامی غیرکارشناسی و در راستای رد دیون قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به بخش خصوصی واگذار گردید. تکیه بر بخش خصوصی بعنوان شرط لازم و دارا بودن توانایی مدیریت بعنوان شرط کافی اقتصاد مقاومتی مطرح است. ناتوانی مدیریت جدید شرکت صدرا در دوره تصدی‏گری و در اقدام اخیر خود با واگذاری سکوهای نیمه تمام به یاردهای خارجی به وضوح به اثبات رسیده است.

بر اساس موارد فوق خواهشمند است مقرر فرمائید برای جلوگیری از فروپاشی کامل صنایع دریایی و مهاجرت خیل عظیمی متخصص تحصیلکرده و باتجربه این صنعت، ضمن دستور جلوگیری از انتقال سکوهای نیمه کاره صدرا، با اخذ مساعدت از سازمان‏ها و شرکت‏های مهندسی داخلی نسبت به اتمام و تحویل این سکوها اقدام گردد.

در پایان استدعا دارد ضمن مساعدت به شرح فوق، دستور تشکیل کمیسیون ویژه‏ای را برای بررسی وضعیت صنعت دریایی کشور صادر فرمائید.

ناصر فلاحی
رییس هیات مدیره انجمن

ارسال نظر