کد خبر: ۱۸۸۰۷
تعداد بازدید: ۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

انتشار کتاب «واژه‏نامه فنی و توصیفی مهندسی دریا»

کتاب «واژه‏نامه فنی و توصیفی مهندسی دریا (کشتی‏سازی)» تألیف مهندس عبدالخالد زارعی، عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، منتشر شد.

مؤلف این کتاب دراین‏باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: مدت زیادی است که کمبود واژه‌نامه‌ای کم‌حجم و کاربردی که مراجعان فارسی‌زبان کتاب‌ها و مقالات انگلیسی را در زمینه کشتی و کشتی‌سازی راهنمایی کند و باعث هماهنگی بیشتر در نوشته‌های فنی فارسی شود، به چشم می‌خورد.

زارعی افزود: واژه‌نامه حاضر نتیجه کوششی است که مؤلف به خاطر کمک به رفع این نقیصه انجام داده است و تقدیم به علاقه‌مندان می‌نماید. در تدوین این واژه‌نامه سعی شده است که تا حد امکان از اصطلاحات متداول مهندسان و صنعتگران و واژه‌های به ‌کار رفته در کتاب‌ها و نوشته‌های فنی استفاده شود. در مورد واژه‌هایی که معادل فارسی ندارند، سعی شده که معادلی مناسب برای آن‌ها به کار گرفته شود و این همان روشی است که در تمام زبان‌های دیگر برای واژه‌های جدید مورد نیاز است.

به گفه وی، یکی از مزیت‌های عمده این کتاب، داشتن دو کاربرد متفاوت است. یعنی اینکه خواننده گرامی می‌تواند به فرهنگ مصور کتاب رجوع کند و کلمات مورد نیاز را از متن واژه‌نامه بیابد یا بر عکس، چنانچه در رجوع به واژه‌ای، شکلی مورد نیاز باشد، می‌تواند به واژه‌نامه مصور رجوع نماید. در این کتاب تلفظ هر واژه بر اساس استاندارد IPA، در جلوی آن نوشته شده است. متأسفانه کمتر کسی به تلفظ صحیح کلمات تخصصی توجه دارد که با این اقدام، امید به اصلاح روند یادگیری است.

مؤلف کتاب «واژه‏نامه فنی و توضیفی مهندسی دریا (کشتی‏سازی)» ادامه داد: از آنجایی که سعی شده فقط واژگان مربوط به خود سازه کشتی، کشتی‌سازی و صنایع مرتبط به آن آورده شود؛ لذا برای برهم نزدن رویه، در پایان کتاب اختصارات و اصطلاحاتی که مستقیما به کشتیسازی مربوط نمیشود و یا اینکه مجالی برای بیان آنها در متن اصلی نبوده، در قسمت پیوست آورده شدهاند.

وی یادآور شد: اطلاعات موجود در مورد مؤسسات ردهبندی و سازمان‌های بینالمللی تا زمان چاپ این کتاب معتبر می‌باشد و ممکن است در آینده از لحاظ ساختار و قوانین تغییر کنند.

زارعی گفت: این واژهنامه طوری تدوین شده که در اغلب درسهای تخصصی مهندسی دریا (کشتیسازی) به طور مستقیم کاربرد خواهد داشت. برخی از این درسها عبارت هستند از: تکنولوژی کشتی، هیدرواستاتیک، هیدرودینامیک، ساختمان کشتی، مهندسی اقیانوس، سکوهای دریایی و زبان تخصصی.

گفتنی است که این کتاب به صورت دو رنگ با جلد گالینگور (سخت) با تعداد صفحات 450 از طریق دانشگاه خلیج فارس به زیور طبع آراسته شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند درخواست خود را به ایمیل Azareei@Alum.sharif.edu ارسال نمایند.

لینک اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب:
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3361728

ارسال نظر