کد خبر: ۱۸۸۷۵
تعداد بازدید: ۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

روش‏های نو در تولید انرژی‏های پاک در ایران

مشاورعالی رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از همکاری این واحد دانشگاهی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه فناوری روش‏های نو در تولید انرژی‏های پاک خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجید عباسپور به اعطای کرسی انرژی‏های تجدیدپذیر یونسکو به این واحد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: گسترش فعالیت‏ها در زمینه‏هایی همچون پیل سوختی، انرژی ژئوترمال، صفحات فوتو ولتاییک در حوزه انرژی‏های تجدیدپذیر با تلاش واحد علوم و تحقیقات با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.

وی ادامه داد: اعطای جایزه بین‏المللی در رابطه با مسائل زیست محیطی به همت واحد علوم و تحقیقات با همکاری یونسکو و معاونت علمی و فناوری مرکز همکاری‏های فناوری ریاست جمهوری نیز در دستور کار این واحد قرار گرفته است.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات به ظرفیت‏ها و بسترهای موجود در کشور در حوزه انرژی باد، زمین گرمایی و دیگر انرژی‏های تجدیدپذیر اشاره و خاطر نشان کرد: مطرح شدن ایران در سطح بین‏المللی و در میان کشورهای فعال در زمینه‏های مربوط به انرژی و محیط زیست یکی از اهداف مدنظر برای بهره‏برداری مطلوب از اعطای کرسی‏های انرژی تجدیدپذیر است.

عباسپور توجه به بحث دانشگاه سبز در کشور را ضروری دانست و گفت: واحد علوم و تحقیقات با بهره‏گیری از انرژی‏های تجدیدپذیر برای تأمین برق و آب گرم و بکارگیری روش‏های علمی برای کاهش مصرف انرژی، مدیریت مواد زائد، مدیریت در حوزه حفاظت از آب، هوا و خاک به دانشگاه سبز تبدیل خواهد شد و از این طریق می‏تواند به الگویی مناسب برای کلیه واحدهای دانشگاهی کشور در این زمینه تبدیل شود.

به گفته وی، مباحث مربوط به سیستم‏های ترکیبی گرمایش و تولید برق CHP (Combined Heat and Power system) با توان افزایش راندمان سیستم‏های حرارتی از 35درصد به 80 درصد، CCHP (Combined Cooling Heat and Power system) که قابلیت پیاده سازی در ساختمان‏ها را داراست و روش‏های BMS مربوط به سیستم‏های هوشمند در بکارگیری بهینه انرژی در ساختمان‏ها نیز از جمله سیاست‏های مورد توجه در واحد علوم و تحقیقات است.

عباسپور در تشریح اقدامات انجام گرفته در راستای انرژی‏های تجدیدپذیر در واحد علوم و تحقیقات نیز گفت: برپایی نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 12کیلو وات در فضای مجاور ساختمان علوم پایه این واحد، تجهیز فضای باز به سیستم روشنایی خورشیدی و تجهیز ساختمان‏ها به آبگرمکن خورشیدی و تأسیس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی این واحد و اقدامات مشابه در شعب علوم و تحقیقات کشور از جمله فعالیتهای واحد علوم و تحقیقات در حوزه انرژی‏های تجدید پذیر است.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات (CEERS)، به بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از بخش‏های علمی و تحقیقاتی این واحد اشاره کرد و اظهار داشت: در این بازدید و با توجه به ظرفیت آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات، مقرر شد مراکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری معاونت علوم و فناوری ریاست جمهوری در این واحد دانشگاهی راه اندازی شود.

عباسپور از انتخاب این واحد دانشگاهی بعنوان عاملیت صندوق پژوهش خبر داد و اظهار داشت: از این طریق، فعالیت شرکت‏های دانش بنیان و نیز برخورداری آنان از حمایت‏های صندوق پژوهش تسهیل می‏شود.

وی بر اهمیت حوزه آموزش، گسترش انرژی و همکاری با دانشگاه‏های مطرح بین‏المللی، برگزاری کارگاه‏های آموزشی بین المللی و اجرای طرح‏های پژوهشی از سوی واحد علوم و تحقیقات تأکید کرد و گفت: واحد علوم و تحقیقات در تفاهم نامه با یونسکو تأکید کرده است که در حوزه‏های گوناگون همچون توجه ویژه به استفاده و بهره‏برداری از انرژی خورشیدی و ژئوترمال، فرهنگ سازی در سطح دانشگاهی و الگوسازی برای دانشگاه‏های خاورمیانه با جایگزین کردن انرژی‏های پاک و تجدید پذیر، سیاست گذاری و فعالیت گسترده ای داشته باشد.

به اعتقاد عباسپور، این امر می‏تواند موجب گسترش همکاری واحد علوم و تحقیقات در بحث انرژی‏های نو و توجه به تغییرات اقلیمی (Climate change) با مراکز داخلی و بین‏المللی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات، عمده حمایت‏های سازمان یونسکو را معنوی دانست و گفت: همکاری با سازمان یونسکو و تسهیلاتی که این سازمان برای گسترش ارتباطات و مشارکت متخصصان بین‏المللی در کشور فراهم می‏کند، موجب تغییر نگاه جامعه جهانی به ایران می‏شود زیرا در حال حاضر جامعه بین‏الملل، ایران را یازدهمین تولیدکننده کربن در جهان می‏داند و این امر موجب سقوط رتبه ایران در مسائل زیست محیطی شده است.

مشاور عالی رئیس واحد علوم و تحقیقات از توافقات انجام شده با ستاد توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران، در مورد فرهنگ سازی و روش‏های مختلف پیاده سازی انرژی‏های تجدید پذیر در تهران ابراز خرسندی کرد و افزود: امید است توافقاتی مثمر ثمر برای گسترش طرح‏های مربوط به فرهنگ سازی در حوزه انرژی‏های تجدید پذیر با شهرداری‏های سراسر کشور صورت گیرد.

ارسال نظر