کد خبر: ۱۸۹۱۰
تعداد بازدید: ۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

حضور خارجی‏ها در نمایشگاه نفت ٣ برابر شد

نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با ورود به دوران جدیدی از تعامل‏‏ها و همکاری‏‏ها با شعار گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی، از رشد ٣ برابری شرکت‏های خارجی در مقایسه با نمایشگاه هجدهم حکایت دارد.

به گزارش مارین نیوز، اکبر نعمت الهی، مدیر نوزدهمین نمایشگاه بین‏المللی نفت، گاز و پتروشیمی، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه با الهام از سیاست‏ها کلی اقتصاد مقاومتی، با هدف تامین رشد پویا، دستیابی به هدف‏های سند چشم‏انداز ٢٠ ساله، بنیان گذاردن اقتصاد دانش بنیان به شکلی انعطاف پذیر، فرصت ساز، درون زا، پیشرو و برون گرا تعریف و طراحی شده است.

وی شعار این نمایشگاه را گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی اعلام کرد و افزود: نمایشگاه حاضر در شرایطی برگزار می‏شود که جمهوری اسلامی ایران با ورود به دوران جدیدی از تعامل‏ها و همکاری‏ها، سعی دارد فضای ج‏هانی را با بهره گیری از فنون مختلف دیپلماسی، بویژه دیپلماسی انرژی به نفع کشور تغییر دهد.

مدیرنوزدهمین نمایشگاه بین‏المللی نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: این رویداد مهم اقتصادی،صنعتی و پژوهشی می‏تواند عاملی اثرگذار در مسیر رشد، توسعه و رونق اقتصادی کشور باشد و به اعتمادسازی و گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری‏های بین المللی و استفاده متقابل از توان‏ها و امکانات یکدیگر کمک کند.

به گفته نعمت الهی، نمایشگاه نوزدهم، فرصتی برای نیرو‏های مهندسی، پیمانکاری و صنعتگران ایرانی فعال در عرصه نفت است تا توان و شایستگی خود برای فعالیت گسترده تر در عرصه ملی و منطقه‏ای را نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حضور موثر شرکت‏های بین‏المللی صاحب فناوری و سرمایه گذاری در این نمایشگاه را نشانه‏ای از درک فرصت‏های بازار جذاب و نوید بخش ٥٠ میلیارد دلاری صنعت نفت ایران و توسعه زمینه‏های همکاری اعلام کرد.

نعمت الهی تصریح کرد: صنعت نفت ایران در نقشه راه جدید خود، نه به الگوی جایگزینی واردات بلکه به الگوی توسعه صادرات کالا‏ها، خدمات، تجهیزات و فرآورده‏ها به بازار‏های بین المللی و کسب بیشترین ارزش افزوده به نفع اقتصاد غیرنفتی ایران و توسعه آن می‏اندیشد و طرح‏های خود را بر این مبنا تامین می‏کند.

وی ادامه داد: یکی از کهنه کاران عرصه دیپلماسی می‏گوید، «هدف‏ها و آرمان‏ها باید همگی در سفری جستجو شوند که پایانی ندارد و برای مسافر جاده‏ای از پیش ساخته نشده بلکه جاده در اثر رفتن و طی طریق او ایجاد می‏شود». این حرف مصداق بارز نمایشگاه صنعت نفت ایران است؛ نمایشگاهی که از دو سالن شروع شد و اینک به یکی از پنج نمایشگاه بزرگ این صنعت در ج‏هان تبدیل  شده است.

وی با بیان اینکه «نمایشگاه امسال به ابزاری مهم برای تحقق هدف‏های نوین صنعت نفت و نمادی معنادار از دیپلماسی انرژی ایران تبدیل گشته است»، یادآور شد: این نمایشگاه مکانی است که در آن فرصت کسب مستقیم، سریع و دقیق اطلاعات درباره امکانات و نیاز‏های تمام شرکت کنندگان فراهم شده و از سوی دیگر مسیر برنامه‏های توسعه‏ای مشارکتی، همچنین سمت و سوی کار سازندگان ایرانی علاقمند به حضور در بازار‏های داخلی، منطقه‏ای و بین المللی را در عرصه‏های اکتشاف، بهره برداری تولیدی و تجهیزاتی روشن می‏سازد.

به گفته نعمت الهی مقایسه ارقام نمایشگاه هجدهم و نمایشگاه نوزدهم، میزان رشد چشمگیر استقبال از نمایشگاه امسال و درک شرایط جدید صنعت نفت ایران را مشخص تر می‏کند.

وی گفت: مساحت نمایشگاه نوزدهم حدود ٩٠ هزار متر مربع است که نسبت به سال گذشته ٢٠ هزار مترمربع افزایش یافته، تعداد شرکت‏های خارجی در سال هجدهم، ١٩٥ شرکت  و در سال نوزدهم ٦٠٠ شرکت (بیش از سه برابر) بوده است.

نعمت الهی ادامه داد: تعداد شرکت‏های ایرانی در سال هجدهم ٨٥٠ شرکت و درسال نوزدهم ١٢٠٠ شرکت بوده، ضمن اینکه حضور مستقیم کشور‏ها در سال هجدهم ١٥کشور  و در سال نوزدهم ٣٢ کشور (بیش از دو برابر) است.

وی با بیان اینکه «60 برند خارجی از ٣٢ کشور ج‏هان محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می‏کنند»، افزود: همچنین چند کشور پاویون‏هایی را برپا داشته اند که چشم اندازی کلی از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آن‏ها به دست می‏دهد.

نعمت الهی از جمله مهمترین هدف‏های برگزاری این مجتمع صنعتی اقتصادی را  که در فضایی به میزان ٩٠ هزار متر مربع شکل گرفته را ارائه آخرین دستاورد‏های روز در حوزه صنعت نفت و گاز، گسترش تعامل با سایر کشور‏ها و رقابت با شرکت‏های نفتی مشابه در ج‏هان، کمک به تقویت توان ساخت داخل از طریق تبادل اطلاعات فنی و جذب سرمایه گذاری، انتقال و تکنولوژی روز دنیا و تعامل با صنعت پیشرفته ج‏هان اعلام کرد.

وی گفت: همچنین آشنایی صنعتگران نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به دستاورد‏های نوین صنعت،عقد قرارداد‏های بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی، توسعه اشتغال مولد در عرصه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فراهم‌سازی زمینه حضور بازرگانان و صنعتگران بین‌المللی از سراسر ج‏هان در نمایشگاه در جهت کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی و بازار‏های خارجی و ایجاد فرصت‏های ارزشمند برای صنعتگرانی که ظرفیت و گرایش به فعالیت بیشتر در پهنه بین‌المللی دارند از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

مدیرنوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، عمده حوزه فعالیت این نمایشگاه را پیمانکاری، مهندسی مشاور، فعالیت‏های پژوهشی و تحقیقاتی، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات مرتبط با صنعت نفت در بخش‏های حفاری، اکتشاف وتولید، شرکت‏های فناوری، مراکز پژوهشی و آموزشی، تولیدکنندگان فرآورده‌‏های نفتی، پتروشیمی و گاز، خدمات ایمنی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

به گفته وی، در نمایشگاه نوزدهم کشور‏های استرالیا،اتریش، آلمان، بلژیک، آلبانی، الجزایر، کانادا، امریکا، چین، فرانسه، هند، هنگ کنگ،عراق، ایتالیا، ژاپن، کره شمالی، کره جنویی، مالزی، لهستان، رومانی، فدراسیون روسیه، سنگاپور، اسپانیا، سویس، تایوان، تایلند، ترکیه، امارات، اوکراین و افغانستان شرکت کرده‏اند. همچنین در حاشیه نمایشگاه، سمینار‏هایی با موضوع پژوهش، فناوری و تازه‌‏های تولید، معرفی اولویت‏های سرمایه‌گذاری در پروژه‌‍‌‏های پتروشیمیGTPP ، MiniLNG -مجتمع پالایشی ٤٨٠ هزار بشک‏های سیراف در ٨ پالایشگاه و بهینه‌سازی انرژی برگزار می‏شود.

به گفته وی، در نمایشگاه نوزدهم سازمان کشور‏های صادرکننده گازGECF و سازمان کشور‏های صادرکننده نفت (اوپک) حضور فعال دارند.

نعمت الهی در پایان گفت: امیدوارم توانسته باشم تصویری کلی از نمایشگاهی به دست دهم که هم‌راستا با دوران جدید صنعت نفت و سیاست‏های کاری آن یعنی گسترش تعامل و ارتباط و مشارکت گسترده‌تر در حوزه‌‏های اقتصادی و صنعتی نفت و حضور فعال در عرصه همکاری‌‏های بین‌المللی باشد.

ارسال نظر