کد خبر: ۱۸۹۱۷
تعداد بازدید: ۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

آمادگی حمایت از پروژه‏های دریایی دانش بنیان

مدیر طرح‏های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی این معاونت را برای حمایت از پروژه‏های دریایی دانش بنیان اعلام کرد.

به گزارش مارین نیوز، دکتر رحیمی در جریان بازدید از اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‏پیمای ایران که در بندرعباس در حال ساخت است؛ گفت: اگر شرکتی مثل دانش بنیان و غیره طرح‏های سازه‏های دریایی، مثل زیردریایی تفریحی در حوزه دریا را تعریف کنند، معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی می‏تواند سازنده را با اعطای وام برای ساخت پروژه که در اختیار شرکت یا کارفرما قرار دهد، حمایت کند.

رحیمی افزود: در خصوص بهره وام اگر پروژه توسعه فناوری و تکنولوژی مثل زیردریایی تفریحی که در کشور نیست باشد، پروژه بهره بانکی در بر نخواهد داشت.

وی تصریح کرد که ساخت دومین نمونه پروژه زیردریایی دربرگیرنده بهره 15 درصد خواهد بود و صرفا صفر بودن بهره فقط برای اولین پروژه خواهد بود.

به گفته مدیر طرح‏های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هم اکنون حدود 35 طرح کلان در دست اجرا داریم که یکی از آنها ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما است با عنایت به اینکه بعضی از این طرح‏های کلان، ده‏ها زیرطرح را در بر می‏گیرند.

آب اندازی کشتی تحقیقاتی در شهریورماه
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
نیز در این بازدید گفت: نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس‏پیما شهریور امسال در بندرعباس به آب انداخته می‏شود.

دکتر وحید چگینی حمایت‏های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای تأمین اعتبارات و اهتمام ویژه به ساخت این شناور را تحسین و از سازمان صنایع دریایی برای تلاش بسیار زیاد در ساخت این شناور قدرانی کرد.

وی توجه مسوولان به حوزه دریا را در سال‏های اخیر را بیشتر دانست و گفت در حال حاضر 2.06 درآمد ناخالصی ملی ایران از دریا است. یک بخشی از این درآمد سهم نفت و گاز است. فقط یک درصد از درآمد ناخالص ملی از منابع دیگر دریایی تامین می‏شود و این خیلی کم است و در کشورهای پیشرفته این  رقم بین 7 تا 10درصد است.

چگینی با اشاره به اهتمام توجه دولت تدبیر و امید به گسترش بنادر و گسترش عمران و آبادانی سواحل مکران، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سال‏های گذشته یکی از وزارتخانه‏های پیشرو در حوزه دریا بوده است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی همچنین با اشاره به ایجاد مرکز ثقل فعالیت‏های تحقیقاتی در جنوب در بندرعباس از استانداری هرمزگان تقاضا کرد که پژوهشگاه را مورد اهتمام قرار دهند و به بحث توسعه اقیانوس شناسی کمک کنند.

وی با اشاره به تجارب پژوهشگاه در آب‏های عمیق، علت ساخت کشتی اقیانوس پیما را تحقیقات در آب‏های عمیق عنوان کرد و گفت: نیاز است که ما به طور مرتب دریاها را پایش کنیم و داده‏ها  تولید و تحلیل شود و در اختیار ارگان‏ها و سازمان‏ها قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور پیشرو در منطقه غرب آسیا شناخته شده و در منطقه غرب آسیا مأموریت دارد که با یونسکو همکاری داشته باشد. بنابراین فعالیت تحقیقاتی در حوزه دریای سرخ، دریای عرب، خلیج فارس و دریای عمان به عهده ایران واگذار شده است.

چگینی با بیان اینکه «برای اینکه پژوهشگاه بتواند این شناور را آماده فعالیت کند کارهای تمرینی و آموزشی در حد گسترده به طور مستمر طی چند سال اخیر انجام داده است»، گفت: در انجام بزرگترین گشت اقیانوس‏شناسی خلیج فارس و دریای عمان که با شناور نیروی دریایی ارتش انجام شد کسب تجارب گرانبها و پرورش متخصصان و کارشناسان حرفه ای از اهم برنامه‏های آتی برای آغاز فعالیت‏های میدانی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما است.

وی با بیان اینکه «کشور ترکیه یازده فروند شناور تحقیقاتی دارد که یک ناوگان را تشکیل می‏دهد»، گفت: ایجاد ناوگان ملی تحقیقات دریایی از طرح‏های پژوهشگاه است و لزوما همه این ناوگان در اختیار پژوهشگاه نخواهد بود. دانشگاه‏ها، محیط زیست و دیگر بخش‏های دفاعی کشور نیز ممکن است داشته باشند.

وی هدف پژوهشگاه را داشتن ناوگان تحقیقاتی اقیانوس شناسی عنوان کرد و گفت: در آینده ما می‏خواهیم از طریق فضا و با کمک سازمان فضایی، ماهواره‏هایمان را به سنجنده‏های اقیانوس شناسی مجهز کنیم و از طریق هوا و فضا دریاها و اقیانوس‏ها را رصد کنیم. همچینن از دریا به وسیله شناورهای سطحی و از زیر دریا به وسیله شناورهای زیرسطحی فعالیت تحقیقاتی انجام دهیم.

ارسال نظر