به گزارش مارین نیوز، دکتر رحیمی در جریان بازدید از اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیمای ایران که در بندرعباس در حال ساخت است؛ گفت: اگر شرکتی مثل دانش بنیان و غیره طرحهای سازههای دریایی، مثل زیردریایی تفریحی در حوزه دریا را تعریف کنند، معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی میتواند سازنده را با اعطای وام برای ساخت پروژه که در اختیار شرکت یا کارفرما قرار دهد، حمایت کند.
رحیمی افزود: در خصوص بهره وام اگر پروژه توسعه فناوری و تکنولوژی مثل زیردریایی تفریحی که در کشور نیست باشد، پروژه بهره بانکی در بر نخواهد داشت.
وی تصریح کرد که ساخت دومین نمونه پروژه زیردریایی دربرگیرنده بهره 15 درصد خواهد بود و صرفا صفر بودن بهره فقط برای اولین پروژه خواهد بود.
به گفته مدیر طرحهای کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هم اکنون حدود 35 طرح کلان در دست اجرا داریم که یکی از آنها ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما است با عنایت به اینکه بعضی از این طرحهای کلان، دهها زیرطرح را در بر میگیرند.
آب اندازی کشتی تحقیقاتی در شهریورماه
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در این بازدید گفت: نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوسپیما شهریور امسال در بندرعباس به آب انداخته میشود.
دکتر وحید چگینی حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای تأمین اعتبارات و اهتمام ویژه به ساخت این شناور را تحسین و از سازمان صنایع دریایی برای تلاش بسیار زیاد در ساخت این شناور قدرانی کرد.
وی توجه مسوولان به حوزه دریا را در سالهای اخیر را بیشتر دانست و گفت در حال حاضر 2.06 درآمد ناخالصی ملی ایران از دریا است. یک بخشی از این درآمد سهم نفت و گاز است. فقط یک درصد از درآمد ناخالص ملی از منابع دیگر دریایی تامین میشود و این خیلی کم است و در کشورهای پیشرفته این رقم بین 7 تا 10درصد است.
چگینی با اشاره به اهتمام توجه دولت تدبیر و امید به گسترش بنادر و گسترش عمران و آبادانی سواحل مکران، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سالهای گذشته یکی از وزارتخانههای پیشرو در حوزه دریا بوده است.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی همچنین با اشاره به ایجاد مرکز ثقل فعالیتهای تحقیقاتی در جنوب در بندرعباس از استانداری هرمزگان تقاضا کرد که پژوهشگاه را مورد اهتمام قرار دهند و به بحث توسعه اقیانوس شناسی کمک کنند.
وی با اشاره به تجارب پژوهشگاه در آبهای عمیق، علت ساخت کشتی اقیانوس پیما را تحقیقات در آبهای عمیق عنوان کرد و گفت: نیاز است که ما به طور مرتب دریاها را پایش کنیم و دادهها تولید و تحلیل شود و در اختیار ارگانها و سازمانها قرار گیرد.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور پیشرو در منطقه غرب آسیا شناخته شده و در منطقه غرب آسیا مأموریت دارد که با یونسکو همکاری داشته باشد. بنابراین فعالیت تحقیقاتی در حوزه دریای سرخ، دریای عرب، خلیج فارس و دریای عمان به عهده ایران واگذار شده است.
چگینی با بیان اینکه «برای اینکه پژوهشگاه بتواند این شناور را آماده فعالیت کند کارهای تمرینی و آموزشی در حد گسترده به طور مستمر طی چند سال اخیر انجام داده است»، گفت: در انجام بزرگترین گشت اقیانوسشناسی خلیج فارس و دریای عمان که با شناور نیروی دریایی ارتش انجام شد کسب تجارب گرانبها و پرورش متخصصان و کارشناسان حرفه ای از اهم برنامههای آتی برای آغاز فعالیتهای میدانی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما است.
وی با بیان اینکه «کشور ترکیه یازده فروند شناور تحقیقاتی دارد که یک ناوگان را تشکیل میدهد»، گفت: ایجاد ناوگان ملی تحقیقات دریایی از طرحهای پژوهشگاه است و لزوما همه این ناوگان در اختیار پژوهشگاه نخواهد بود. دانشگاهها، محیط زیست و دیگر بخشهای دفاعی کشور نیز ممکن است داشته باشند.
وی هدف پژوهشگاه را داشتن ناوگان تحقیقاتی اقیانوس شناسی عنوان کرد و گفت: در آینده ما میخواهیم از طریق فضا و با کمک سازمان فضایی، ماهوارههایمان را به سنجندههای اقیانوس شناسی مجهز کنیم و از طریق هوا و فضا دریاها و اقیانوسها را رصد کنیم. همچینن از دریا به وسیله شناورهای سطحی و از زیر دریا به وسیله شناورهای زیرسطحی فعالیت تحقیقاتی انجام دهیم.