کد خبر: ۱۸۹۳۰
تعداد بازدید: ۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

آخرین وضعیت اپراتورهای بندر شهیدرجایی/ گفتگو با علی جهاندیده

معاون بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گزارش ارائه شده از سوی شرکت خدمات بندری و دریایی سینا درباره بندر شهیدرجایی به بورس را تکذیب کرد.

علی‏ جهاندیده در مورد گزارش ارائه‏شده از سوی محمد رمضانیان، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، مبنی بر اینکه این شرکت تنها 25 درصد فعالیت‏های ترمینال دو بندر شهیدرجایی را در اختیار دارد و همچنان سهم شرکت تایدواتر خاورمیانه در این بندر بیشتر است؛ به خبرنگار مارین نیوز گفت: کاملا این مطالب را تکذیب می‏کنم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، کل ترمینال دو بندر شهیدرجایی به صورت THC در اختیار شرکت سینا قرار دارد و قرارداد جدید هم به این شرکت ابلاغ شده است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «قرارداد جدید شرکت سینا برای اپراتوری ترمینال دوم بندر شهیدرجایی امروز و و یا حداکثر تا روز شنبه امضاء خواهد شد»، گفت: هرکس این مطالب را گفته، غیرواقعی است.

وی با بیان اینکه «شرکت تایدواتر در حال حاضر صرفا در برخی محوطه‏های بندری و بخش پشتیبانی فعالیت دارد»، تصریح کرد: کنار گذاشتن تایدواتر از بندر شهید رجایی به خاطر مسایل تحریم نبود؛ بلکه قرارداد این شرکت از چند سال قبل تمام شده بود که هر ساله تمیدید می‏شد، اما سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم به تعیین تکلیف بندر و تعیین اپراتور جدید گرفت.

جهاندیده گفت: با تعیین اپراتور جدید، حقی از تایدواتر ضایع نشد و حقی هم برای شرکت سینا ایجاد نشده است.

گفتنی است، در بخشی از نامه 14 اردیبهشت ماه محمد رمضانیان، مدیرعامل شرکت سینا، به رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورس آمده بود: در خصوص پیش‏بینی بودجه 1393 متأسفانه شایعاتی با توجه به فعالیت این شرکت در بندر شهید رجایی در بازار سرمایه شکل گرفته مبنی بر افزایش درآمد که بدین وسیله اشعار می‏دارد شرکت تایدواتر بنا بر قراردادی که با اداره بندر شهید رجایی داشته، سهم 40 درصدی از درآمد THC را به خود اختصاص می‏داده و ضمنا دو ترمینال را در اختیار داشته و همچنین از درآمدهای ترمینالی که شامل انبارداری نیز بوده، 40 درصد سهم داشته است. ولی این شرکت به‏تازگی به این بندر ورود نموده و با در اختیار داشتن یک ترمینال (ترمینال شماره 2) و با نسبت سهم 25 درصد از THC طی توافقنامه‏ای مشغول به کار گردیده و از انبارداری سهم ناچیزی دارد و هنوز قراردادی فیمابین شرکت و سازمان محترم بنادر و دریانوردی منعقد نگردیده است. بنابراین، سودآوری این شرکت نسبت به شرکت تایدواتر قطعا کمتر بوده و این موارد در پیش‏بینی عملکرد سال 1393 مورخه 26/ 01/ 1393 لحاظ گردیده است.

تعیین اپراتور اصلی ترمیننال دو تا پایان سال
جهاندیده در ادامه این گفت‏وگو با بیان اینکه «اپراتور اصلی بندر شهیدرجایی با برگزاری مناقصه جدید و تا پایان سال 93 تعیین خواهد شد»، افزود: تا آن زمان، ترمینال دو کاملا در اختیار شرکت سینا قرار دارد و ترمینال یک که عموما کشتی‏های فیدری در آن تردد دارند؛ توسط چند اپراتور خصوصی اداره خواهد شد.

معاون بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه «مناقصه ترمینال دوم بندر شهیدرجایی به شکلی کاملا جدید و منطبق بر الگوهای موجود در بنادر کانتینری پیشرفته دنیا برگزار خواهد شد»، گفت: این مناقصه به شکلی خواهد بود که هم انتظارات سازمان و هم اپراتورها را پاسخ دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در مناقصه جدید شرکت‏کنندگان باید شریک خارجی داشته باشند؟»، اظهار داشت: ما در مورد جزئیات مناقصه در حال مطالعه هستیم و بر اساس نظرات متعددی که وجود دارد، شرایط مناقصه از جمله درباره مشارکت خارجی را اعلام خواهیم کرد.

جهاندیده در این مورد که «آیا احتمال دارد ترمینال دو به کنسرسیومی از شرکت‏های ایرانی واگذار شود؟»، گفت: در حال حاضر، ترمینال یک هم در دست یک شرکت نیست و ما در مناقصه ترمینا دو هم، طوری تصمیم خواهیم گرفت که هم عدالت بین اپرتورها، هم حاکمیت سازمان بنادر و هم دیسیپلین بندر شهید رجایی رعایت شود.

وی با بیان اینکه «سازمان بنادر این سیاست را در مورد نرم افزار بندر شهیدرجایی هم تعقیب کرده است»، توضیح داد: در حال حاضر، نرم افزار مورد تأیید سازمان بنادر در این بندر حاکم است؛ در حالیکه قبلا از نرم افزار تایدواتر استفاده می‏شد که به هر حال، یک شرکت خاص بود.

این مقام ارشد سازمان بنادر تصریح کرد: در حال حاضر، همه خطوط کشتیرانی، اپراتورها، محوطه داران و صاحبان کالا از این نرم افزار رضایت دارند و ارتباط مناسبی را در عملیات تخلیه، بارگیری، انبار و ترخیص کالا را شاهد هستیم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حسین
|
Russian Federation
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
0
0
  علنا مسووین اداره بندر به طرز فجیعی! پشتیبان شرکت های سینا و چکاد و افق هستن دلیلش خیلی واضح هست ؛سهامدار این شرکتها خود مسوولین اداره بندر هستن. تا وقتیکه اینگونه از بیت المال دزدی میشه این اسکله روز خوشی نخواهد داشت.اینجا هر قسمت اداره بندر یه امپراطوره واس خودش
كارشناس حقوقي
|
Russian Federation
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
0
0
  جناب آْقاي جهانديده عدالت يعني اينكه شركت هايي كه در مزايده مشاركت مي كنند مي بايست باهم سنخيت كامل داشته باشند مشاركت دو شركت يكي دولتي- خصوصي و ديگري تمام خصوصي نمي تواند عدالت مورد نظر حضرتعالي را محقق نمايد
رضا
|
Russian Federation
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
0
  امیدوارم مسئولین محترم سازمان بنادر در مناقصه ها مسائل امنیتی و مصلحت مملکت را در نظر بگیرند نه مصلحت سازمان بنادر و جیب مدیران سازمان بنادر را
آبادان
|
Russian Federation
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
0
  با سلام درکل قرارداد دادن ترمینال 1و2 کانتینردر مناقصه از زمان فروش سهام تایدواتر در بورس قرارگرفت که برمی گردد به سال1387 وخارج شدن سهم سازمان بنادر از سهام تایدواتر است.طبیعی است هر سازمان که منافعی در پیمانکار خود نداشته باشه اتوماتیک در جهت حذف آن اقدام می کند که شرکت تایدواتر همان قربانی است.از طرفی هم مباحث مدیریتی تایدواتر هم از علل دیگر مشکلات بود.انشاالله در این مبحث کارشناسان وفعالان اقتصادی بتواند تصمیمی درست در جهت شکوفایی این کشور داشته باشند.
ارسال نظر