کد خبر: ۱۹۰۰۲
تعداد بازدید: ۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

کاهش 1.5 متری عمق تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان وضعیت تالاب انزلی را خوب ندانست و گفت: به همین منظور عملیات حفظ مهم‌ترین اکوسیستم تالاب انزلی آغاز شده است.

به گزارش مارین نیوز، محمدرضا برجی با بیان اینکه «در تغییر وضعیت مذکور انسان تالاب انزلی را در معرض خشک شدن و مرگ زودرس تالاب قرار داده است»، افزود: این امر به دلیل فرسایش در حوضه فرادست است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، حمل رسوبات توسط 11 رودخانه فرسایش بالادست وارد تالاب انزلی می‌شود.

وی افزود: در واقع حمل ریخت و پاش پسماندها و زباله‌ها توسط شهرها و روستاهای حاشیه به داخل تالاب‌ صورت می‌گیرد.

برجی با بیان اینکه «زباله و پسماندها فرآیند رسوب‌گذاری در تالاب را تسریع می‌کنند»، خاطرنشان کرد: این امر موجب خشک شدن زودرس تالاب شده است.

وی کاهش عمق تالاب انزلی را اتفاق ناگواری خواند و تصریح کرد: به دلیل رسوب‌گذاری بالا میانگین عمق 11 متر تالاب انزلی از حدود 50 سال گذشته به کمتر از 1.5 متر رسیده است.

این مسؤول بحث آلودگی فاضلاب‌ها را موجب از دست رفتن توان بالای تالاب دانست و خاطرنشان کرد: اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در بخش‌های مختلف است و تجربه‌ای که ژاپن در احیای تالاب‌ خود داشت به کارشناسان ایرانی انتقال داده می‌شود.

وی یادآور شد: در کنار این پروژه باید اقدام‌های اجرایی انجام شود و در حوضه آبخیز باید فعالیت‌ها آغاز شود.

برجی جلوگیری از دستور قطع درختان را یکی از اقدام‌های مهم عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌های ساماندهی فاضلاب باید با جدیت انجام شود.

وی راه‌اندازی سیستم تصفیه شیرابه‌های زباله سراوان را مورد تأکید قرار داد و گفت: این سیستم باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود زیرا موجب مرگ زودرس تالاب انزلی می‌شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
M.H.KH
|
Russian Federation
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
0
0
  چقدر به بنادر پیشنهاد ساخت لایروب رو دادیم. چقدر گزارش تهیه کردیم. چقدر منفعت های این طرح با اونکه عام المنفعه بود رو مطرح کردیم. هیچ کس نگفت یه لایروب بسازیم. فساد اداری در اداره بندر فاجعه باره
ارسال نظر