کد خبر: ۱۹۰۲۶
تعداد بازدید: ۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

ثبت رکورد سرمایه‏گذاری در بندر شهیدرجایی

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت رکورد تعهد سرمایه‏گذاری 6 هزار و 170 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی سال 1392 خبر داد و گفت: این دستاورد شگرف، جایگاه بزرگترین بندر تجاری کشور را در رده نخست جذب سرمایه‏گذاری در سطح بنادر کشور تثبیت کرد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی‏اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مجتبی خوش نیت اظهار داشت بندر شهید رجایی طی سال 1392 که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری شده بود، توانست در زمینه جذب سرمایه‏گذاری در میان بنادر کل کشور عملکرد قابل توجهی داشته و حائز رتبه اول بنادر کشور در این زمینه شود.

وی با بیان اینکه «از ابتدای سال 1372 تا پایان فروردین ماه سال 93 به میزان4 هزار و  876 میلیارد ریال سرمایه‏گذاری صورت گرفته و8 هزار و 470 میلیارد ریال نیز تعهد سرمایه‏گذاری ایجاد شده است که مجموع آن بیش از 13هزار و 346 میلیارد ریال است»، ادامه داد: کل میزان سرمایه‏گذاری تعهدشده اعم از نفتی و غیر نفتی بندر شهید رجایی طی سال گذشته با انعقاد پنج قرارداد حدود 6 هزار و170 میلیارد ریال بوده که می‏توان گفت نیمی‏از حجم کل سرمایه‏گذاری‏های 20 ساله اخیر بندر، تنها در یکسال گذشته بوده است.

خوش نیت نرخ رشد سرمایه‏گذاری صورت گرفته طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را  245 درصد عنوان کرد و گفت: علاوه بر سرمایه‏گذاری‏های صورت گرفته، بهره‏برداری از این طرح‏ها تعداد 325 نفر نیز اشتغال زایی مستقیم در پی خواهد داشت.

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از کل میزان سرمایه‏گذاری در سال 92 حدود 187 میلیارد ریال مربوط به به بخش نگهداری کالای خطرناک، حدود 5 هزار و  990 میلیارد ریال به بخش احداث مخازن نگهداری فرآورده‏های نفتی و احداث دو پست اسکله صد هزار تنی و بیست هزار تنی اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه «با تعهد سرمایه‏گذاری‏های صورت گرفته در بخش نفتی، حجم مخازن نگهداری فرآورده‏های نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بالغ بر 966 هزار متر مکعب خواهد شد»، پیش‏بینی کرد؛ سهم بانکرینگ ایران در حوزه خلیج فارس افزایش یابد.

خوش نیت امکان استفاده سرمایه‏گذاران از مزایای منطقه ویژه، برخورداری از امکانات مجهز بندری و دریایی قوی (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری از قبیل وجود اسکله‏ها و خطوط انتقال فرآورده‏های نفتی) هم سویی سیاست‏های مجموعه‏های تصمیم‏گیر و اجرایی، برگزاری جلسات مستمر کمیته اجرایی بازاریابی و سرمایه‏گذاری و بررسی مشکلات سرمایه‏گذاران به عنوان عامل تسریع کننده در روند اجرایی ثبت سرمایه‏گذاری‏ها را از جمله دلایلی نام برد که باعث رقم خوردن این دستاورد بزرگ شده است. 

وی همچنین پیش بینی کرد که حجم سرمایه‏گذاری بخش خصوصی در این منطقه ویژه اقتصادی در سال 93 ، حداقل به رقم 3 هزار میلیارد ریال برسد.

اعلام اولویت‏های سرمایه‏گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی
رییس اداره منطقه ویژه، بازاریابی و سرمایه‏گذاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان
ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده، بسط و توسعه صادرات مجدد، جذب و توسعه ترانشیپ، بانکرینگ، ایجاد ترمینال‏های پردازش و صادرات مواد معدنی، دریافت و پردازش مواد زائد کشتی‏ها را از جمله فرصت‏هایی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نام برد که به منظور جذب سرمایه‏گذاری در اولویت واگذاری زمین قرار دارد.

خیبر هاشمی ‏همچنین احداث مجتمع تامین آذوقه، روغن و تدارک به شناورها، ساخت سردخانه و نگهداری کالاهای فاسد شدنی، ایجاد ترمینال‏های صادرات و ترانزیت و سوآپ فرآورده‏های نفتی، احداث ترمینال‏های لجستیک کالا و کانتینر، احداث مخازن روغن‏های خوراکی و فرآورده‏های نفتی، احداث و بهره برداری از آب شیرین کن و نیروگاه برق را از دیگر فرصت‏های سرمایه‏گذاری در بزرگترین بندر تجاری ایران دانست.

ارسال نظر