به گزارش مارین نیوز، در چکیده این پایان نامه آمده است: در طراحی شناورهای تندرو با توجه به هندسه آنها، یکی از پارامترهای مؤثر در بهبود کارایی آنها استفاده از المانهای هیدرودینامیکی مانند تریم تب، اینترسپتور، استپ و اسپری ریل است.
استپ یا همان پله بصورت در واقع تغییر ارتفاعی در کف شناور است که با ایجاد یک لیفت اضافی در قسمت عقبی باعث بهبود حرکات شناور و نیز کاهش سطح خیس شده در این قسمت شناور و در نتیجه کاهش مقاومت آن میشود.
دراین پژوهش، ابتدا به بررسی عددی اثر استپ بر روی شناورهای پروازی پرداخته شده و همچنین تاثیر هیدرودینامیکی تغییرات پارامتری بر روی استپ نیز بررسی شده است. سپس تأثیر کلی استپ در امواج نیز مدلسازی شده و تمامی دادهها با نتایج موجود از آزمایشهای تجربی مقایسه شدهاند.
تحلیل عددی به کمک نرم افزار Ansys-CFX صورت گرفته است. در ابتدا به ارائه مدلسازی دو بعدی و سپس به تحلیل شناور واقعی با بدنه ساده و استپ دار در آب آرام و امواج پرداخته میشود. در نهایت نتایج عددی و تجربی باهم مقایسه میشوند.
اسپری ریل نیز المانی تیغهای شکل است که در اطراف بدنه شناور جانمایی میشود. در اثر برخورد سیال به بدنه این تیغهها باعث کاهش پاشش سیال به اطراف بدنه شده و با ایجاد نیروی لیفت، از افزایش سطح خیس شده کاسته میشود. دراین قسمت پایان نامه به صورت تجربی عددی به بررسی این المان بر حرکات شناور و تاثیر آن در کاهش اسپری سیال حول بدنه پرداخته شده و مقایسه نتایج حاصل ارائه شده است .
در این پایاننامه با مدلسازی شناور واقعی در آب آرام و تغییرات پارامتریک بر روی استپ و اسپری ریل به بررسی تاثیر این دو بر حرکات و مقاومت شناور پرداخته ایم و نتایج حاصل با مدلسازیهای تجربی اعتبارسنجی شدهاند.
با توجه به نتایج حاصل برای مدل واقعی، میتوان برای طراحی بهینهتر شناورهای پروازی استپ دار و اسپری ریل دار از نتایج عددی موجود استفاده کرد.