کد خبر: ۱۹۰۷۳
تعداد بازدید: ۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

اختلاف بر سر تربیت نیروی دریانورد

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه «بر اساس یک برنامه 5 ساله به حدود 5000 دریانورد نیاز داریم»، گفت: در حال حاضر تعداد دریانوردان تربیت شده و در حال تربیت برای این نیاز کافی نیست.

وحید چگینی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: توان بالقوه تربیت دریانورد در کشور زیاد است اما متاسفانه از آن به خوبی استفاده نمی شود.

وی افزود: دانشگاه‏های دریانوردی علوم دریایی چابهار، علوم و فنون دریایی خرمشهر، دریانوردی امام خمینی ( ره ) نوشهر و دانشگاه نفت محمود آباد دریانورد تربیت می کنند، همچنین مؤسسات، سازمان‏ها و شرکت‏هایی که در کار دریانوردی فعال هستند نیز واحدهای آموزشی دارند. اما با این وجود ظرفیت دانشگاه‏ها و تعداد نیروهایی که تربیت می کنند به هیچ وجه جوابگوی تقاضای کشور نیست.

وی به مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: منابع مالی و سربازی دانشجویان رشته دریانوردی دو مشکل اساسی در مسیر تربیت دریانورد است.

چگینی افزود: اختلاف نظری که بین دانشگاه‏ها و وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای تربیت دریانورد وجود دارد این است که دانشگاه‏ها معتقدند میزان سرانه تربیت نیروی دریانورد کافی نیست؛ زیرا هزینه تحصیل این رشته بسیار بیشتر از رشته‏های دیگر است.

وی ادامه داد:این گروه یک دوره کارآموزی دارند که باید بر روی کشتی بگذرانند و هزینه آن بر اساس دلار محاسبه می شود، همچنین مساله بعدی در این زمینه، دوره سربازی دانشجویان است، زیرا این دانشجویان برای گذران دوره کارآموزی مجبورند از مرزهای آبی کشور خارج شوند که دراین صورت موضوع سربازی برای آنها مشکل آفرین می شود.

چگینی گفت: تا چند سال گذشته برخی ارگان‏های دریایی تعدادی از متقاضیان دریانوردی را به دانشگاه‏های دیگر بورسیه می کردند اما اکنون منتفی شده است، این ارگان‏ها می گویند چون کاملا دولتی نیستیم دیگر بورسیه نمی کنیم. آنان معتقدند وزارت علوم تحقیقات و فناوری به هر قیمتی که شده باید نیرو تربیت کند.

چگینی با بیان اینکه این مشکل قابل برطرف شدن است اظهار داشت: برای برطرف کردن این موضوع باید دولت، مجلس، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ارگان‏های دریایی با هم همکاری کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امیر
|
Russian Federation
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
0
0
  شاید بهتر باشه که نیروی جدید وارد این صنعت نشه.اول باید دید نیروی کاری که مشغول به کار هستند از وضعشون راضی هستند یا نه؟با این حقوقی که شرکت های ایرانی به افسر های ایرانی میدن (کمتر از یک سوم حداقل جهانی) و ...
یک دریانورد
|
Russian Federation
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
0
0
  با سلام هرچند که ممکن است که این خبر درج شده حقیقت داشته باشد. اما آنچه که مسلم است آن است که هر بزرگواری باید در حیطه وظایف خود سخن بگوید. این درست نیست که ما در جایگاهی باشیم که بجای تعمق و تفکر در حیطه وظایف خود از روی فرضیه و گفت و شنود ها مطالبی را در باب تخریب و یا تضعیف سایر ارگان ها رسانه ای کنیم اگر همه خود را عضوی از جامعه دریایی بدانیم به یکدیگر در حضور مردم چوب نمیزنیم بلکه در جلسات داخلی هماهنگی ارگانهای دریایی با پیشنهاد و انتقاد سازنده کمک میکنیم
ارسال نظر