به گزارش شبکه خبری پلاتس از سنگاپور، منابع کشتیرانی و بازرگانی اعلام کردند: ایران در حال بارگیری هشت محموله LPG به حجم کلی 317 هزار تن LPG در ماه مه برای صادرات به آسیاست؛ این مقدار، بیشترین حجم ماهانه از زمان ازسرگیری صادرات در ماه مه 2013 و به دنبال تعویق هشت ماهه نگرانیهای ممنوعیت اتحادیه اروپا برای بیمههای کشتیرانی است.
این منابع با اعلام اینکه «بارگیری ماه مه نشان میدهد که صادرات LPG ایران تا حدودی در حال بازگشت به سطوح پیش از تحریمهای ژوئیه سال 2012 است»، افزودند: LPG کافی برای صادرات در پایانههای ایران وجود دارد و شاید حتی برای پاسخگویی به تقاضا، کمبود محمولههای LPG به وجود آید.
به گفته این منابع، بزرگترین عرضه کننده LPG کره جنوبی، اس کی گس، برای بارگیری اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن 44 هزار تن محموله مخلوط LPG خریده است.
این محموله که شامل 33 هزار تن پروپان و 11 هزار تن بوتان است از شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران (ECC)، بزرگ ترین صادرکننده محصولات پتروشیمی ایران، خریداری شده است.
جزئیات قیمت این محمولههای LPG مشخص نشده؛ اما به گفته منابع بر اساس ex ship یا تحویل در عرشه کشتی (در مقصد) خواهد بود.
منابع همچنین اعلام کردند که شرکت Siam Lucky Marine، زیرمجموعه شرکت سیامگار تایلند، در حال بارگیری 13 هزار تن محموله LPG در پایانه جزیره خارگ به مقصد جنوب شرق آسیاست. این شرکت همچنین در حال بارگیری 44 هزار تن محموله از شرکت ECC در عسلویه است.
آنها گفتند که شرکت آلپین اینترنشنال نیز شرکت گس جنی را برای بارگیری 44 هزار تن محموله LPG در ماه جاری میلادی از بندر امام خمینی به مقصد چین اجاره کرده است.
شرکت جوو انرژی چین نیز که قرارداد سالانهای با شرکت ملی نفت ایران دارد، در حال بارگیری 44 هزار تن LPG از عسلویه و بندر امام خمینی است.
شرکت گس بریل نیز در حال بارگیری 44 هزار تن محموله LPG از عسلویه به مقصد چین است. این منابع اعلام کردند که خریداران چینی به حدود 10 کشتی دسترسی یافتهاند که این موضوع آنها را قادر به جابجایی محمولههای ایرانی میکند.