به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی در حاشیه بازدید از بخشهای مختلف مجتمع بندری شهید رجایی، با بیان آماری از وضعیت بنادر و سواحل کشور، به جایگاه مهم این استان در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: طبق آخرین مطالعات انجام شده، سرزمین ایران از 5800 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است.
ایدنی با اشاره به وجود 11بندر مهم بازرگانی در سواحل شمالی و جنوبی ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری در کل بنادر کشور را 184میلیون تن عنوان کرد و افزود: عملکرد بنادر کشور در سال 92 حدود 140 میلیون تن بوده است.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با ارایه گزارشی در خصوص عملکرد بنادر این استان طی سال گذشته، گفت: طی سال گذشته، بیش از 14میلیون نفر سفر دریایی در استان به ثبت رسید و50 درصد تراکم این فعالیتها در ایام نوروز بوده است.
وی در همین رابطه با اعلام اینکه «هرمزگان به تنهایی بیش از 95 درصد حمل و نقل مسافری دریایی کشور را برعهده دارد»، بر حساسیت و جایگاه این استان در این زمینه، لزوم تکمیل زیرساختهای مسافری در استان تأکید کرد.
ایدنی همچنین به تخلیه و بارگیری بیش از 90 میلیون تن کالا طی سال گذشته در بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: سهم این بندر از مجموع کل حجم تخلیه و بارگیری کشور بیش از 53درصد است و مجموعه بنادر هرمزگان نیز حدود 60 درصد از کل عملیات بندری را برعهده دارند.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان بر ضرورت تعامل در توسعه فعالیتهای گمرکی و بندری این استان تأکید کرد و تشکیل کمیتهای مشترک بین اداره کل بنادر و گمرکات استان را به منظور رفع مشکلات صاحبان کالا، صادرکنندگان و واردکنندگان بعنوان یکی از برنامههای مهم خود عنوان کرد.
وی سهم بندر شهید رجایی در عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی بنادر کشور را 56 درصد اعلام کرد و تکمیل زیرساختهای پایانه نفتی بندر خلیج فارس بعنوان زون نفتی مجتمع بندری شهید رجایی از جمله ساخت اسکلههای با آبخور بالا را از اقدامات ضروری در این رابطه دانست.
ایدنی همچنین با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیتهای کانتینری در بزرگترین بندر تجاری کشور، از سهم 84 درصدی بندر شهید رجایی از مجموع کل عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری کشور طی سال 92 سخن به میان آورد و گفت: در سال 90، حجم عملکرد کانتینری کشور بالغ بر 3.1 میلیونTEU بود که در سال 92 این بخش از عملیات تخلیه و بارگیری به 2.3 میلیون TEU کاهش یافت. برهمین اساس، ارتقای این بخش نیازمند ارایه خدمات بهینه در ترمینالهای کانتینری و اراضی پشتیبانی، بازاریابی مجدد و رعایت اصول مشتری مداری است.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه «حدود 10 درصد از اقتصاد ملی ایران به بندر شهید رجایی وابسته است»، خاطرنشان کرد: سهم بندر شهید رجایی در شاخص تولید ناخالص ملی با احتساب نفت 7.4 درصد و بدون احتساب آن 9.5 درصد است.
ایدنی اضافه کرد: بر همین اساس، هر اقدامی که باعث کند شدن روند صادرات و واردات دراین بندر شود، تأثیر منفی در بهای تمام شده کالاهای داخلی و پایین آمدن قدرت رقابتی کالاهای صادراتی در بازارهای بینالمللی دارد که به تأثیر منفی بر اقتصاد کشور و توان خرید مردم خواهد گذاشت.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم بهرهگیری از جزایر خلیج فارس در صنعت حمل و نقل دریایی خاطرنشان کرد: تردد سالیانه بالغ بر 35هزار شناور اقیانوسپیما از دهانه تنگه هرمز فرصت عظیمی در حوزه دریایی برای جزایر ایجاد میکند که بهره گیری از این پتانسیل منحصربفرد، ضرورت ویژهای دارد.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان دو برنامه اصلی را بعنوان مهمترین اهداف خود در پذیرش این مسؤولیت را «غنی سازی سطح زندگی مردم هرمزگان از طریق توسعه سواحل و ایجاد توسعه پایدار از یک سو و ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در عرصه منطقهای و بینالمللی از سوی دیگر» عنوان کرد.
ایدنی در ادامه رویکردهای کاری خود را برای ایجاد تحول در حوزه دریایی و بندری هرمزگان و تحقق دو هدف یاد شده را تشریح کرد و در همین رابطه گفت: برای دستیابی به ظرفیت سالانه 8 میلیون TEU کانتینر در بندر شهید رجایی، مستلزم تکمیل تجهیزات فاز 2 و راه اندازی حوضچه شماره 3طرح توسعه این بندر اهمیت ویژه ای دارد. بر همین اساس، توسعه فیزیکی بندر با اضافه شدن اراضی جدید تا وسعت 4800 هکتار و رفع معارضان آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ این توسعه اراضی را باید به گونهای ادامه دهیم که تا 100 یا 200 سال آینده بندر شهید رجایی، به زمین نیاز نداشته باشد.
وی از تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر نسل سومی و هدفمند شدن بودجه آن بعنوان مهمترین برنامههای خود ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد شهر لجستیکی در پسکرانه این بندر با ساماندهی بودجه سالانه و بهره گیری از سرمایهگذاری بخش خصوصی امکانپذیر است و این امر را پیش از این در بنادر دیگر تجربه کرده و عملیاتی ساختهایم.
وی با اشاره به نقش محوری بندر شهید رجایی در کریدور شمال- جنوب، بر ضرورت افزایش سهم بنادر تجاری هرمزگان در بخش ترانزیت تأکید و اضافه کرد: رویکرد جدید بندر شهید رجایی درکنار احترام به بخش خصوصی، تلاش برای رونق فضای کسب و کار و ارتقای زیرساختهای فناوری اطلاعات دراین بندر است.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل آنکه 88 درصد کالاهای وارده و صادره به بندر شهید رجایی از طریق جاده جابجا میشود و این امر استهلاک راهها، ترافیک، آلودگی و عوارض ناخوشایند دیگری را در پی دارد، تلاش خواهیم کرد تا سهم شبکه ریلی در این زمینه افزایش یابد و این کار شدنی است.
ایدنی در ادامه اظهاراتش«توسعه کشتیرانی ساحلی» را بعنوان یک از طرحهای مدنظر خود برای بهره گیری بهینه از سواحل و بنادر جنوبی در رونق بیشتر حمل و نقل دریایی دانست و گفت: با اخذ تسهیلاتی از سازمان بنادر و هماهنگیهایی که با بنادر استانهای بوشهر و خوزستان انجام خواهیم داد، به جای استفاده از جاده برای حمل داخلی کالا از ارسال محمولهها از طریق کشتی به سایر بنادر کشور استفاده خواهد شد.
عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان همچنین با اشاره به درون نگر بودن دیدگاه خود در عرصه مدیریت نیروی انسانی، گفت: پرورش مدیران جوان، خلاق و مجرب در برنامههای کاری اداره کل خواهد بود و قطعا با توان خوب مدیران و کارشناسان بنادر هرمزگان در مسیر رشد و تعالی سرمایههای انسانی گام برخواهیم داشت.
وی در بخش پایانی سخنان خود شعار جدید مجتمع بندری شهید رجایی را «هرآنچه مشتری بخواهد، ما نیز همان را انجام میدهیم»؛ اعلام کرد و گفت: پایبندی به اصول مشتری مداری در سرلوحه تمامی برنامههای کاری قرار دارد و با همیاری همدیگر، باید این شعار را نهادینه کنیم.
ایدنی همچنین فعالان حوزه دریایی و بندری هرمزگان را از پرداختن به حاشیههایی که نتیجه آن به سود رقبای منطقهای تمام میشود، برحذر داشت و اضافه کرد: تقویت وفاق ملی باید سرلوحه کاری ما باشد و انتظار ما این است که همه اقشار صنعت حمل و نقل در راستای اعتلای جایگاه بندر شهید رجایی در سطح منطقهای و بینالمللی یاریگر مجموعه مدیریتی این بندر باشند.