کد خبر: ۳۰۹۶۹
تعداد بازدید: ۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

سواحل مکران بستر مناسبی برای کانی زائی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان گفت: دشت سیستان و سواحل دریای عمان بسترهای مناسبی برای کانی زائی می باشد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان گفت: دشت سیستان و سواحل دریای عمان بسترهای مناسبی برای کانی زائی می باشد.
به گزارش مارین نیوز، داود شهرکی افزود: بلوک لوت و زون مکران و بخش های رسوبی و کربناته قدیمی، مجموعه های پوسته اقیانوسی و مجموعه های زون فلیشی ناحیه مکران، حوضه رسوبگذاری جوان هامون جازموریان، موقعیت مناسبی برای کانی شناسی و اکتشاف معادن دارد.
وی اظهار کرد: این مناطق موقعیت مناسبی برای تحقیقات زمین شناسی بوجود آورده است.
شهرکی خاطرنشان کرد: مکران نوعى اشتقاق درون‌قاره‌اى، به سن ژوراسیک پسین – کرتاسه پیشین در سکوى ایران است که با توجه به رفتار امواج صوتى و سرعت امواج در پى‌سنگ، با اقیانوس‌زایى همراه است.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان  به جهت ساختار زمین شناسی استان خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است و آثار و نشانه های موجود نیز گواه بر این ادعا است.
شهرکی در ادامه گفت: روند فعالیت های معدنی و رشد فزاینده شاخص های بخش معدن استان نسبت به سنوات گذشته و ارتقا جایگاه معدن استان نسبت به کشور در سال های اخیر نشان می دهد که این بخش می تواند بعنوان محور توسعه استان قلمداد شود.
وی خاطرنشان کرد: سهم نزدیک به 50 درصد صنایع معدنی استان از کل صنایع و سهم 100 درصدی صنایع معدنی بزرگ استان نظیر کارخانجات سیمان از صنایع بزرگ استان نشان دهنده جایگاه معدن در رشد استان می باشد.
شهرکی تصریح کرد: میانگین تعداد گواهی کشف طی 30 سال تا سال 87 حدود 2.8 فقره و میانگین ذخایر کشف شده طی 30 سال تا سال 87 حدود 19.5 میلیون تن در سال بوده است. در حالی که طی 6 سال اخیر ( از سال 88 تا 93) میانگین گواهی کشف صادره 22.5 فقره و میانگین ذخیره کشف شده طی این سالها 100 میلیون تن بوده است.

منبع : ایسنا 

ارسال نظر