کد خبر: ۳۱۰۶۶
تعداد بازدید: ۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

آیا خلیج گرگان به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود؟

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در صورت ادامه روند پس روی آب دریای خزر، تا سال ۱۴۱۰ خلیج گرگان کاملا خشک شده و کانون ریزگرد در جوار استان گلستان تشکیل می‌شود.

به گزارش مارین نیوز،نخستین بار مردادماه امسال بود که در کارگروه مخاطرات محیط‌ زیست گلستان، در رابطه با کاهش سطح آب دریای خزر و تهدیدهای پیش روی محیط‌ زیست و توسعه گلستان و همچنین نسبت به آینده خلیج گرگان هشدار داده شد.

هشداری که خبر از چالشی بزرگ برای استان‌های شمالی کشور و درگیری با کشورهای حاشیه خزر را به دنبال داشت. پس از این هشدار رسانه ها و مسئولان حساستر شدند و از آن به بعد گرفتار شدن خلیج گرگان به سرنوشت دریاچه ارومیه تیتر بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شد.

هشدار در خصوص خشک شدن خلیج گرگان و قطع شدن ارتباط آن با بدنه اصلی دریای خزر فقط به مسئولان و کارشناسان سازمان بندرها و دریانوردی ختم نشد و چند هفته پیش آیت‌الله نور مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان نسبت به پیامدهای آن هشدار داد و خواستار توجه جدی مسئولان و نجات خلیج ۴۰ هزار هکتاری گرگان شد.

پس‌روی یک کیلومتری آب دریا

عصر یک روز زمستانی و ساحل دریای خزر در بندر ترکمن و شنیدن صحبت اهالی بومی و ساحل‌نشینان خالی از لطف نبود. آنچه در نگاه اول ذهن هر بیننده‌ای را درگیر می‌کرد پس‌روی آب دریا بود و افزایش دما، تبخیر بالا و کاهش باران‌ها و خشک‌سالی تنها پاسخ به سؤالات بود.

اما نگرانی آنجا شدیدتر شد که ماهیگیران و قایقرانان از کاهش چشمگیر ارتباط کانال چاپاقلی که آب دریا را به خلیج می‌رساند و قطع کامل ارتباط خلیج از طرف کانال خوزینی خبر دادند.

برخورد قایق‌ها با کف دریا در چاپاقلی، بوی مشمئزکننده ماند آب و افزایش شمار پشه‌ها و مگس‌ها نیز سؤالات دیگری را در ذهن ایجاد می‌کند که به‌راحتی نمی‌توان برای آن‌ها پاسخی داشت.

با انبوهی از سؤال و اینکه سرنوشت طرح‌های شیلاتی و تکثیر ماهیان خاویاری و عاقبت سرمایه‌گذاری در بندر خواجه نفس چه خواهد شد، سواحل خزر را به‌قصد گرگان ترک می‌کنم.

دریا خواری مهم‌ترین پیامد خشکی خلیج گرگان

یک دکترای محیط‌زیست از خشک شدن کامل خلیج گرگان در صورت ادامه روند موجود خبر داد و دراین‌باره بهگفت: در اثر بالا آمدن آب و رسوب‌گذاری از سمت خشکی کانال خوزینی در سمت چپ جزیره آشوراده بسته‌شده است.

مزدک دربیکی افزود: تنگه طبیعی سمت راست (شرق) جزیره نیز در حال بسته شدن است.

وی ادامه داد: به‌واسطه شیب موجود، کل دریای خزر رسوب خود را به شرق این دریا می‌آورد و دو کانال خوزینی و چاپاقلی به‌واسطه همین رسوبات مسدود شده است.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر تبخیر آب خلیج با ورودی آب به این محدوده بزرگ برابر نیست و بارش رودخانه‌ها هم نمی‌تواند میزان آبی را که براثر تبخیر از دست می‌رود جبران کند.

این دکترای محیط زیست از انجام برنامه‌ریزی‌ها برای جاری شدن دوباره آب از سمت چپ جزیره خبر داد و متذکر شد: اگر تدابیری برای باز شدن راه‌های ورود آب به خلیج گرگان صورت نگیرد و این موضوع کنترل و مدیریت نشود، در آینده‌ای نزدیک خلیج گرگان خشک می‌شود.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون نیز پیامدهای این موضوع در منطقه آغازشده است، تصریح کرد: برخی از پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که در حالت خوش‌بینانه ۱۶ سال و در بدبینانه‌ترین حالت ۸ سال دیگر، خلیج گرگان خشک می‌شود.

به گفته دربیکی خشک شدن خلیج گرگان پیامدهای محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی قابل برگشتی خواهد داشت.

این کارشناس حوزه محیط زیست زمین‌خواری یا دریا خواری را مهم‌ترین پیامد پس رفت دریا و پیش رفت ساحل عنوان کرد و گفت: با پسروی آب به‌سرعت زمین‌های ساحل فنس کشی می‌شود و این پدیده به‌تنهایی مشکلات بسیار بزرگی را برای منطقه به وجود می‌آورد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
مسئولین استان مازندران که اکثرا اهل شهر ساری هستند در راستای تضعیف بندر غرب مازندران و رویای منطقه آزاد در نزدیکی ساری اقدام به تاسیس بندر امیراباد در ضلع غربی میانکاله و خلیج گرگان زدند.جریان خزر غربی به شرقی هست و این را حتی تورریستهای مازندران هم میدانند چون وقتی کسی در رامسر غرق شود آب جسدش را به چالوس میاورد.انتهای جریان خزر و جای سکون آب شرق خزر هست.و حداکثر رسوبگذاری در سواحل شرقی مازندران است.اکنون امیراباد ۱۰ساله با تعصب مسئولین و جهالتشان بندر شده.هر روز کشتی لایروب مجبور است کف امیراباد را دومتر بکند و گود کند اما فرداش باز پر میشود.رسوبات کنده شده بوسیله کشتی به بیرون ریخته میشود و جریان آن را به دهانه خلیج گرگان میبرد.موجشکن اسکله امیراباد هم جریان آب ورودی خلیج گرگان را قطع کرده و باعث خشکی خلیج گرگان و تشکیل کانون جدید ریزگرد شده است.صد سال پیش کارشناسان هلندی سواخل مازندران را گشتند و دریافتند سواحل شرق مازندران عمق کشتیرانی ندارد.الان امیراباد هر روز لایروبی میشود.اما بندر نوشهر هر یک ماه یکبار.این فرق را مسئولین ساروی استان مازندران نمیفهمند ودر رقابت با غرب استان ناقوس مرگ خلیج گرگان را زده اند
ارسال نظر