کد خبر: ۳۱۱۹۹
تعداد بازدید: ۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

وزارت صنعت قاطعانه از ورود شناورهایی که امکان ساخت داخل دارد جلوگیری کند

رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت : انتظار ما این است مشکلات و راهکارها بصورت دقیق و مشخص به انجمن منعکس تا بتوانیم پیگیری ها لازم را انجام دهیم.
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت : انتظار ما این است مشکلات و راهکارها بصورت دقیق و مشخص به انجمن منعکس تا بتوانیم پیگیری ها لازم را انجام دهیم. 
به گزارش مارین نیوز، پیمان مسعودزاده، هدف برگزاری این جلسه را بررسی وضعیت فعلی کشتی سازی ها در دوران پس از اجرای برجام و ارائه توانمندی های داخل در ساخت انواع شناورها برای آشنایی هر چه بیشتر مسئولین و جلوگیری از سفارش ساخت شناورهایی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد به خارج از کشور در جهت رونق بازار و همچنین استفاده از شرایط دوران پسا تحریم و تفاهم نامه هایی که با خارجیان در خصوص ساخت شناور بسته می شود اعلام کرد. اما نکاتی که در خصوص موارد فوق باید مدنظر قرار گیرد بشرح ذیل می باشد:
- در ساخت شناورها جهت گیری ها باید با دو هدف صورت گیرد، یک ساخت شناورهای بزرگ و دوم ساخت شناورها کوچک، در مورد ساخت شناورهای بزرگ اگر شرایط برای کشتی سازی ها مهیا می باشد و می توانند با شرایط رقابتی با خارجی ها کار نمایند، شرکتهای کشتیرانی را متقاعد نمائیم سفارشات خود را از داخل تأمین نمایند، در غیر اینصورت به سمت ساخت شناورهای متوسط و کوچک برویم.
- قانون توسعه صنایع دریایی خیلی خوب بود ولی متأسفانه از ظرفیت های آن استفاده نشد، اجرای دقیق این قانون کمک مهمی به توسعه صنایع دریایی خواهد بود.
- دادن تسهیلات به خریداران شناور  از  کشتی سازی ها، مانند آن چیزی که در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد.  
- قاطعانه برخورد کردن وزارت صنعت در خصوص ممنوعیت ورود شناورهایی که امکانات ساخت آنها در داخل وجود دارد. (خصوصاً شناورهای متوسط و کوچک)
- در صورت نیاز به خرید از خارج کشور، این خریدها با حضور کشتی سازی های داخلی صورت گیرد.
- پیشنهاد چاپ دوم کتاب اطلس شناورهای ساخت ایران و اطلس کشتی سازی های ایران در سال 95
مسعودزاده گفت : موضوعات مهم و قابل تأملی در جلسات مطرح می شود، اما هیچ موقع از سوی اعضای کمیته بصورت مکتوب پیشنهاد مشخصی، انجمن دریافت نکرده است تا در جلسات هیئت مدیره انجمن با مسئولین مطرح نمایند، انتظار ما این است مشکلات و راهکارها بصورت دقیق و مشخص به انجمن منعکس تا بتوانیم پیگیری ها لازم را انجام دهیم.


در ادامه این جلسه دیگر اعضاء این کمیته نظراتی را ارائه نمودند که اهم آن را می توان : شناسایی و ورود به بازارهای منطقه ای و بین المللی، ورود تجهیزاتی که در داخل ساخته نمی شوند با تعرفه صفر، ساخت شناور های کوچک و متوسطه با کیفیت مناسب، نگاه صادراتی با همکاری شورای عالی صنایع دریایی، بروزرسانی کتاب های اطلس ساخت شناورها و کشتی سازی ها، پرهیز از شتابزدگی در خریدها با در نظر گرفتن توانمندی های داخل، همکاری و مشارکت خارجی در ساخت، ساماندهی در بحث تسهیلات، استفاده از تمامی توان کشتی سازیها در پروژه ها، همکاری دولت در بخش های مختلف مانند معافیت های گمرکی، مالیاتی، خدمات بیمه ای، تلاش در خصوص شناخت اهمیت دریا به مسئولین، ارائه بسته های تشویقی از دولت، نهادینه شدن جایگاه انجمن مهندسی دریایی ایران در مراکز تصمیم گیر و همچنین همکاری شرکتهای کشتیرانی در سفارشات و تنظیم قراردادهای ساخت با توجه به امکانات موجود ساخت در داخل، نام برد.  

در این جلسه نمایندگانی از شرکتهای شرکت ندیم گسترش خلیج فارس، شرکت صنایع فراساحل صف، دلوار کشتی، امواج براق و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی حضور داشتند. 
تاریخ جلسه : 94/11/26


ارسال نظر