کد خبر: ۳۱۵۹۲
تعداد بازدید: ۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

رویترز/ ایران برای افزایش صادرات نفت خود همچنان با مشکلاتی جدی روبرو است

ایران برای افزایش صادرات نفت خود با مشکل روبرو است زیرا اکثر نفتکش های این کشور به ذخیره سازی نفت اختصاص یافته است.
به گزارش مارین نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم جاناتان سول و پریسا حافظی نوشت: ایران برای افزایش صادرات نفت خود با مشکل روبرو است زیرا اکثر نفتکش های این کشور به ذخیره سازی نفت اختصاص یافته است، برخی از آنها نیز مناسب برای استفاده نیست و صاحبان کشتی های خارجی همچنان تمایلی به حمل محموله های ایران ندارند.
تهران به دنبال جبران تجارت از دست رفته با اروپا پس از لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران است که سال 2011 و 2012 علیه این کشور اعمال شد. این تحریم ها باعث شد ایران از بازاری محروم شود که یک سوم از صادرات این کشور را به خود اختصاص می داد. تحریم های اتحادیه اروپا همچنین باعث شد ایران به طور کامل به خریداران آسیایی تکیه کند.


یک مقام بلندپایه دولت ایران در مصاحبه با رویترز گفت ایران 55 تا 60 نفتکش در ناوگان خود دارد. 
وی از اشاره به اینکه چه تعداد از این نفتکش ها برای ذخیره سازی محموله های فروش نرفته به کار گرفته شده است خودداری کرد اما منابع صنعتی گفتند 25 تا 27 نفتکش ایران نزدیک پایانه هایی از جمله عسلویه و جزیره خارک متوقف هستند که از آنها برای این هدف ( ذخیره سازی نفت ) استفاده شده است.
این مقام بلندپایه دولت ایران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از نفتکش های ایران مناسب برای استفاده نیستند و نیاز به نوسازی دارند افزود حدود 20 نفتکش بزرگ نیازمند نوسازی هستند.
بنا بر اطلاعات رویترز و یک منبع که جا به جایی نفتکش ها را رصد می کند ، 11 نفتکش ایرانی روز سه شنبه درحال حمل نفت برای خریداران آسیایی بودند.
اینها بدین معنی است که ایران برای تحقق برنامه های خود در زمینه افزایش صادرات به اروپا و دیگر نقاط نیازمند کشتی های خارجی است تا بتواند هدف خود را درخصوص بازگشت به سطوح پیش از تحریم ها محقق کند. اما بسیاری از صاحبان کشتی های خارجی تمایلی به حمل محموله های ایران ندارند و علت اصلی آن این است که برخی محدودیت های آمریکا علیه تهران همچنان به قوت خود باقی است و مانع از هرگونه تجارت با ایران بر پایه دلار یا مشارکت شرکت های آمریکایی ازجمله بانک ها می شود.
اطلاعات منبعی که حرکت نفتکش ها را رصد می کنند نشان می دهد از زمان لغو بخشی از تحریم ها علیه ایران در ماه ژانویه، هشت نفتکش خارجی که درحال حمل حدود هشت میلیون بشکه نفت هستند ، نفت خام ایران را به مقاصد اروپایی حمل کرده اند.
بنا بر اطلاعات این منبع ، تاکنون هیچ نفتکش ایرانی نفت خام این کشور را به اروپا تحویل نداده است.
پدی راجرز Paddy Rodgers مدیر شرکت بین المللی نفتکش « یوروناو Euronav » گفت درحال حاضر هیچ ضرورتی برای تجارت در ایران وجود ندارد.
وی در مصاحبه با رویترز افزود هیچ پرداخت اضافی برای تجارت در ایران وجود ندارد و فرصت های فراوان دیگری برای تجارت وجود دارد. در حال حاضر بازار خوب است.
این مقام بلندپایه دولت ایران که به علت حساسیت مسئله خواست نامش فاش نشود اذعان کرد کشورش برای اجاره نفتکش های خارجی با مشکل روبرو است.
وی گفت :« ما با مشکلات مختلف ازجمله در بخش مالی ، بانکداری و حتی بیمه روبرو هستیم. این مسائل از زمان لغو تحریم ها کمی بهتر شده است اما ما همچنان با مشکلاتی جدی روبرو هستیم.»
این مقام ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا بخشی از ناوگان داخلی نفتکش ها نیاز به نوسازی دارد افزود « البته همین گونه است ».

منبع : خبرگزاری صدا و سیما


ارسال نظر