کد خبر: ۳۱۸۱۰
تعداد بازدید: ۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

در صنایع دریایی نیروهای بی تجربه و تازه وارد، لباس کارفرمایی بر تن کردند

دوشنبه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت نود و پنج شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا) میزبان نشست تخصصی کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی (انجمن مهندسی دریایی ایران) بود.
به گزارش مارین نیوز، بنا بر صحبت های ابتدایی دکتر سعید مظاهری رئیس کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران، علت برگزاری جلسه در صدرا، آگاه شدن به چالش ها و مسائل شرکت صدرا و بررسی راهکارها برای حل مسائل و مشکلات این شرکت بزرگ صنعتی برای تکرار افتخارات صنعتی گذشته دانست.
در ابتدای جلسه دکتر مظاهری ویژگی های همایش هجدهم صنایع دریایی ایران از جمله کمیته علمی همایش و نتایج جلسات گذشته آن، توجه ویژه به حوزه نفت و گاز دریایی در همایش هجده ، حضور فعال شرکت های معتبر خارجی به واسطه انعقاد تفاهم نامه با Europort را به تفصیل توضیح داد. 
دکتر مظاهری عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران اظهار امیدواری کرد: «  با توجه به وضعیت رو به بهبود شرکت صدرا امیدواریم این شرکت با حضور جدی و مصمم در همایش هجدهم دستاوردهای خود را در اختیار صنعت دریایی ایران قرار دهد و با همکاری با شرکت های معتبر خارجی همانند گذشته افتخارآفرین باشد.»


در ادامه جلسه دکتر لیرابی قائم مقام مدیرعامل در امور اجرایی صدرا با اشاره به پایه گذاری نوعی دانش بنیادی و تجربیات گرانبهای شرکت صدرا در صنعت دریایی ایران، پروژه های در دست اجرا و انجام شده این شرکت، از جمله طرح توسعه فازهای 4 و 5 میدان نفت و گاز سلمان، فازهای 6 و 7 پارس جنوبی و ... را با ذکر مشخصات فنی، وضعیت پیشرفت و طرح های توسعه بررسی و توضیح داد.
مهندس لیرابی قائم مقام اجرایی صدرا با اشاره به اینکه باید متولی قدرتمندی در صنعت دریایی وجود داشته باشد، تاکید کرد: « این متولی باید پیمانکار و کارفرما و مسائل و مشکلات آن ها را عادلانه برطرف کرده و کفه ترازو برای دو طرف متعادل باشد.» 
وی ادامه داد: « در هشت ساله ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تعداد کارکنان بدنه نفت وزارت نفت از 120 هزار نفر به حدود 240 هزار نفر رسید و نیروهای بی تجربه و تازه وارد، لباس کارفرمایی بر تن کردند که مسبب بسیاری از مشکلات پیمانکاران شدند. مثلا در برهه ای ما تاکید می کردیم که شما باید رنگی را خریداری کنید که استات اویل استفاده می کند، ولی نفت و گاز پارس به دلایلی که از جمله در بالا گفتیم، اهیمتی برای توصیه های ما قائل نبود. نتیجه چه شد؟ کالاهایی را تامین کرد که هم اکنون در گمرک مانده و فاسد و غیرقابل استفاده است.»


مهندس فدایی معاون مدیر عامل شرکت صدرا در امور نصب در ادامه جلسه با اشاره به اینکه صنایع دریایی در دنیا همواره مورد حمایت دولت و شرکت های دولتی نه تنها در تامین فاینانس، مهم تر از آن «مسئولیت پذیری» نسبت به ظرفیت داخلی صنعتی کشور بوده اند، افزود: « صنعت دریایی به علت تعاملی که باید با کشورهای دیگر داشته باشد حساس است و اگر بخواهیم به عنوان یک صنعت استراتژیک بزرگ به صنعت فراساحل نگاه کنیم، شرکت های دولتی هم چون نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس و شرکت نفت خزر و ... نباید با وجود شرکت های توانمند داخلی با شرکت های خارجی همکاری کنند.»
وی ادامه داد: « از ایرادات بزرگ دیگر عدم تعامل و تبادل بین صنعت و دانشگاه است، برای پیشرو بودن در تکنولوژی های نو و دسترسی به فناوری های تازه و High Tech، شرکت ها باید طرح هایی را تبیین کنند و مثلا با 500 هزار دلار سرمایه گذاری به مدیران و متخصصان دانشگاهی بسپرند که روی این موضوع فعالیت داشته باشند. »

در انتها، اعضا برای برگزاری جلسه بعدی کمیته مهندسی فراساحل ایران در شورای عالی صنایع دریایی ایران توافق داشتند.

ارسال نظر