کد خبر: ۳۱۸۲۵
تعداد بازدید: ۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

250 شرکت دانش بنیان خارجی و داخلی در اینوتکس 2016 شرکت دارند

رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 از حضور 83 شرکت دانش بنیان خارجی از 4 کشور و 90 شرکت دانش بنیان داخلی در نمایشگاه اینوتکس 2016 خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، حمیدرضا امیری نیا، رییس نمایشگاه اینوتکس 2016  در نشست خبری این نمایشگاه گفت:  علم و فناوری و به خصوص تولید علم در کشور ما به جایگاه خوب و قابل افتخاری رسیده است. ما در توسعه فناوری و خلق ثروت و تحقق اقتصاد دانش بنیان امید داریم ظهور فناوری در زندگی مردم را شاهد باشیم.
وی بیان کرد: ظرفیت بازار ایران در حوزه فناوری‌های پیشرفته محدود است. و اگر نتیجه فرآیند نوآوری و فناوری صرفا با رویکرد بازار در دسترس فناوی پیشرفته ایران تجاری سازی شود،محکوم به شکست است. اگر فناوری‌ای در کشور توسعه پیدا کند باید بازار داخل منطقه و بین‌المللی را ببیند.
امیری نیا ادامه داد: با همین رویکرد این اقدام ملی در گستره بین المللی ساماندهی شد و معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری، مرکز همکاری های فناوری و نوآوری و پارک فناوری پردیس بر همین مبنا ساختاردهی را به انجام رساندند.
وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه اولیه‌ای که برگزار شد تنها کشور روسیه بود و طرف‌های ایرانی حضور نداشتند. در نمایشگاه دوم ایران، روسیه و بلاروس حضور داشتند. از نمایشگاه سوم این تفکر ایجاد شد که دلیل دعوت از طرف‌های خارجی این است که بر اساس بازاری که در کشور داریم این آمادگی را داریم که بازار را در اختیار طرف ایرانی که شریک خارجی دارند و آمادگی همکاری های علمی و فناوری با ایجاد دفتر طراحی و ساخت مشترک و ایجاد خط تولید مشترک را دارند حمایت کنیم.
 
پاویون اختصاصی برای حضور80 شرکت کره ای دانش بنیان
امیری نیا از اتفاق دیگری که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود خبر داد و گفت: با توجه به حمایتی که معاونت علمی از این حرکت داشته است، کشور کره جنوبی ترغیب شد تا همزمان با نمایشگاه اینوتکس 2016 یک نمایشگاه جنبی برگزار می‌کند که 80 شرکت‌های دانش بنیان آنها در یک پاویون اختصاصی حضور پیدا می‌کنند. این شرکت‌ها همگی آمادگی همکاری تجاری با ایران از مسیر همکاری های علمی و فناوری را دارند.
وی نکته حائز اهمیت را نشست‌های قابل توجهی در برنامه‌های جنبی این نمایشگاه دانست و افزود: یک نشست توسط موسسه علم و فناوری NAM (کشورهای غیر متعهد) با مشارکت پارک فناوری پردیس معاونت علمی در رابطه با تجاری سازی فناوری برگزار خواهد شد که از 21 کشور نمایندگانی در آن حضور خواهند داشت. در این برنامه یک کارگاه آموزشی دو روزه در پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار می‌شود.
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 بیان کرد: در این برنامه تجربه‌های پارک فناوری پردیس و کشور در فناوری ارائه می‌شود. همچنین تجربه کشورهای دیگر با حضور اساتید دعوت شده به این نشست ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: اجازه ندادیم این نمایشگاه تنها به تهران محدود شود. از مدت‌ها قبل اطلاع رسانی کاملی صورت گرفت در سطح کشور که 10 استان ساماندهی شدند. نزدیک به 150 نفر با حمایت‌های پارک فناوری پردیس می‌توانند  از نمایشگاه اینوتکس 2016 بازدید کنند. استان خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، استان مرکزی، همدان، قزوین، کرمان، آذربایجان شرقی و البرز این استان‌ها هستند.
نشست های دو به دو میان شرکت های متناظر خارجی و داخلی
امیری نیا از جمله کارهای دیگری که امسال قوی‌تر از سال‌های پیش ساماندهی شد را این نکته عنوان کرد که برای طرف‌های خارجی به دنبال پیدا کردند شریک داخلی بوده‌ایم.
وی توضیح داد: تلاش این شد تا فناوری‌هایی که در کشور ما نیست و تا امروز واردات می‌شده است از مسیر همکاری‌های فناورانه جایگزین شود. در این مسیر جلسات دو به دو در این نمایشگاه داشته‌ باشیم و تا کنون بیش از 70 شرکت ایرانی متناظر طرف های خارجی ساماندهی شده اند. 
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 خاطر نشان کرد: این اقدامی است که تا کنون بسیار کم به آن توجه شده بود. در طول نمایشگاه جلسات تجاری دو به دو با تجارت هم مسیر علم و فناوری برگزار می‌شود.

سیلیکون ایران، اقدامی برای انتقال تجربه تجاری سازی فناوری
وی رویداد دیگری که در حاشیه، رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 برگزار می‌شود را سیلیکون ایران نام برد و گفت: این رویداد توسط مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار می‌شود که در حقیقت ایرانیان موفق حوزه تجاری سازی فناوری تجربیات خود را ارئه می‌کنند.
امیری نیا هدف برگزاری سیلیکون ایران را  آشنایی با تجربیات کارآفرینان موفق، ارتباط اقتصادی با کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، یافتن فرصت‌های سرمایه گذاری و همکاری مشترک، شناخت وضعیت حال و آینده  اکوسیستم ایران بیان کرد.
وی ادامه داد: در این راستا سعی شد تا شرکت‌های موفق ایرانی در مرکز شتابدهی نوآوری، شرکت‌های فعال حوزه کارآفرینی و نوآورانه و همچنین متخصصین ایرانی شاغل در شرکت‌های خارجی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

یک درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا باید از آن ایران شود
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 با تاکید بر این مسئله که اینوتکس در آغاز راه است، گفت: اگر قرار است تا 2050 زبان فارسی یک منبع علمی باشد، ما هم باید در تولید علم شتاب بیشتری دهیم و اگر تولید علم برای علم و فناوری برای فناوری باشد محکوم به شکست هستیم. باید در مسیر اقتصاد دانش بنیان این اقدام صورت گیرد.
وی افزود: باید در بازارهای دنیا حضور داشته باشیم. اگر ما یک درصد جمعیت کل دنیا هستیم حق ما این است تا حداقل یک درصد اقتصاد دانش بنیان دنیا را در دست داشته باشیم.
امیری نیا شاخص صادرات فناوری‌های پیشرفته در دنیا را یک شاخصه مهم نامید و گفت: واردات فناوری پیشرفته به صورت هوشمندانه و صادرات آن یک شاخصه مهم محسوب می‌شود. اما این راه یک سال و دو سال نیست، یک برنامه بلند مدت است.
وی بیان کرد: نمایشگاه فناوری و نوآوری پیشرفته، نشست علمی شبکه سازی نوآوری تلاش می  کند در جهت تحقق این راهبرد مؤثر باشد. امیدواریم تا چند سال آینده بتوانیم یک نمایشگاه و نشست مرجع ابتدا در منطقه و بعد در دنیا داشته باشیم.
 
منبع : روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
ارسال نظر