کد خبر: ۳۲۰۸۵
تعداد بازدید: ۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

حق و حقوق مان را از «نفت و گاز پارس» می گیریم

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی : شرکت تاسیسات دریایی متعلق به شخص نیست و برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت و نیروی انتظامی است. ما شرکت عمومی هستیم که برای مردم کار می کنیم و باید حقوق مردم رعایت شود.
شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به‌ عنوان یک شرکت سهامی در دو بخش خشکی و دریایی ماموریت‌های متعددی را برعهده دارد. این شرکت مدیریت، طراحی، تامین كالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در دریا و خشكی را در سابقه‌اش دارد و در حال حاضر در فازهای 20، ‌21 و 14 پارس جنوبی و خط لوله ایران و عمان و چند پروژه نفتی مشغول به کار است. با ابوالقاسم رحمانی مدیرعامل این شرکت به گفت‌وگو نشستیم.

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی پروژه خط لوله ایران – عمان را برعهده گرفته است؟ مشخصا چه بخشی از این پروژه به شما واگذار شده است؟
خط لوله ایران - عمان حدود 110 کیلومتر است که در محدوده کشورهای ایران، امارات وعمان قراردارد. ما کار نقشه برداری این خط لوله را با همکاری یک شرکت دیگر برعهده گرفته ایم. در حال حاضر نقشه برداری خشکی آن را به اتمام رسانده ایم و در هفته آتی نقشه برداری دریایی آن نیز به پایان خواهد رسید. طراحی این پروژه به شرکت تاسیسات دریایی واگذار شده است پس از اینکه کار مهندسی انجام و هزینه ها برآورد شد، مناقصه این خط لوله برگزار خواهد شد و ما امیدواریم دراین مناقصه برنده شویم تا علاوه بربخش مهندسی، بخش اجرایی نیز به ما واگذار شود.
*با توجه به اینکه مناقصه خط لوله گاز ایران – عمان بین المللی است، شانس برنده شدن شما چقدر است؟
آنچه در این مناقصه تعیین کننده است حضور شرکتی است که توان سرمایه گذاری مالی در این پروژه را داشته باشد. شرکت تاسیسات دریایی این توان را ندارد از این رو باید با شرکت های خارجی جوینت شود تا بتواند در این مناقصه شرکت کند و برنده شود. در حال حاضر با چند شرکت برای جوینت شدن مذاکره انجام داده ایم و حتی تفاهم نامه هایی نیز نوشته شده است.

با چه شرکت هایی تفاهم نامه منعقد شده است؟
فعلا نمی توانیم نام این شرکت ها را اعلام کنیم، اما بدانید که این شرکت ها اروپایی هستند.

در ادامه فعالیت شرکت تاسیسات دریایی، سکوی فاز 21 پارس جنوبی بارگیری شده و به زودی سکوی فاز 20 نیز بارگیری خواهد شد. با توجه به اتمام ساخت و بارگیری این سکوها روند پرداختی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) به عنوان کارفرما چگونه بوده، آیا این پرداختی ها به روز است؟
ما بدهی به پیمانکارانمان نداریم و تقریبا تمام پرداختی ها به روز است. شاید کمبودهایی داشته باشیم. اگرچه در شرایط کنونی پیمانکاران از نظر مالی در شرایط مناسبی نیستند و در مضیقه هستند. با POGC مسائلی داریم که باید حل شود. قرارداد ما مربوط به شش سال پیش است که با نرخ معمول آن زمان بوده است اما به دلیل تحریم ها این نرخ ها چند برابر شده است.
برای نمونه در انتقال پول مان هزینه هایی را داده ایم، در خرید جنس نیز به دلیل تحریم ها هزینه ها بیشتر شده است. کار با قیمت پیش بینی شده به پایان نرسیده است. اتمام کار باقی مانده به مبلغ زیادی نیاز دارد. صورت جلسه ای نوشته شده و ما نیز ضمانت هایی داده ایم که این کار را تمام کنیم البته همراه با پیشرفت کار پول پرداخت می شود تا بعد مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.

آیا این مسائل قابل حل است؟
امیدواریم قابل حل باشد، زیرا ما در حال کار کردن هستیم. شرکت تاسیسات دریایی متعلق به شخص نیست و برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت و نیروی انتظامی است. ما شرکت عمومی هستیم که برای مردم کار می کنیم و باید حقوق مردم رعایت شود.

هزینه تمام شده ساخت سکوهای گازی برای پارس جنوبی چه میزان است؟
این رقم به طور دقیق مشخص شده است، اما نمی توانیم این رقم را اعلام کنم زیرا این رقم، رقم ادعاست و باید مسائل حل و فصل شود، به خصوص اینکه برخی از اقدامات خارج از ضوابط تعیین شده توسط ما انجام شده است و باید این موارد بررسی شود. هنوز این مسائل قطعی نشده است و باید ادعای ما بررسی شود ان شاءالله به توافق برسیم. در شرایط کنونی این موارد را افشا نمی کنم تا بعد آقایان بگویند چرا چنین شد. البته وزیر نفت قول مساعدت داده است تا ما به حق واقعی مان برسیم. تلاش می کنیم حق و حقوق مان را از POGC بگیریم تا در برابر سهامداران روسفید باشیم.

آیا امکان این وجود دارد که رقم بدهی POGC را اعلام کنید؟
در حال حاضر نمی توانم شفاف صحبت کنم. منتظر هستیم تا نتیجه مذاکرات را بدانیم.

عملیات مهندسی، خرید و حفاری 22 حلقه چاه گازی توسط دو دکل دریایی در فاز 14 پارس جنوبی برعهده تاسیسات دریایی است. این پروژه چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟
دستگاه های حفاری در یکی از سکوهای فاز 14 مستقر شده است و به زودی دکل دوم نیز برای این منظور به این فاز منتقل خواهد شد. باید 16 حلقه چاه دیگر حفر کنیم و هر حلقه چاه حدود 82 روز طول می کشد. در نظر داریم این پروژه 27 ماهه به اتمام برسد.

با توجه به پروژه های متعدد شرکت تأسیسات دریایی در بخش خشکی و دریایی، این شرکت از نظر فنی و مهندسی تحت لیسانس کدام شرکت خارجی است؟ برنامه این شرکت برای همکاری با شرکت های خارجی چگونه است؟
در مهندسی طراحی ایستگاه ها، سکوها و خطوط انتقال از توان اجرایی داخلی استفاده شده است. ممکن است سیستم و روش ها را تغییر دهیم تا از تخصص های جدید استفاده کنیم. یکی از دلایل اینکه تلاش داریم با شرکت های خارجی جوینت شویم، افزایش توان ظرفیت فنی و مهندسی است تا اقتصادی تر فعالیت کنیم. این جوینت شدن برای توسعه پروژه های نفتی است.
در حال حاضر وزارت نفت برای طرح های نفتی خود نیازمند سرمایه گذار است، همچنین برای حضور سرمایه گذار نیز شرط جوینت شدن با شرکت های داخلی را مطرح کرده است. یکی از شرکت هایی که پیشنهاد شده تا شرکت های خارجی با شرکت های داخلی جوینت شوند، نیز شرکت تأسیسات دریایی است تا کار مشترکی میان شرکت خارجی و ما طراحی شود. هر شرکت خارجی که تمایل داشته باشد به کشور ایران بیاید باید خوشحال باشد که می تواند از توان داخلی ها استفاده کند زیرا توان اجرایی و امکانات خوبی داریم که حتی بالاتر از شرکت های برزگ اروپایی است. ما ارزان و اقتصادی کار می کنیم و شرکت های خارجی می توانند با ما همکاری کنند.

منبع : فرصت امروز
ارسال نظر