کد خبر: ۳۲۱۱۲
تعداد بازدید: ۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

لزوم افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی

با مواجه شدن شدت شرایط تحریمی در سالیان اخیر، عدم بهره‌مندی از آخرین فناوری‌ها و نیز تجهیزات نفتی در رأس موارد تحریمی قرار گرفت این در حالی است که عملیات تولید نفت بلافاصله پس از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و حتی در زمان شدت بخشیدن به تحریمات نفتی، به‌دست کارشناسان متعهد شرکت ملی نفت ایران تداوم پیدا کرد.
ابراهیم طالقانی عضو شورای حقیقی راهبردی ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ

مارین نیوز - با مواجه شدن شدت شرایط تحریمی در سالیان اخیر، عدم بهره‌مندی از آخرین فناوری‌ها و  نیز تجهیزات نفتی در رأس موارد تحریمی قرار گرفت این در حالی است که عملیات تولید نفت بلافاصله پس از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و حتی در زمان شدت بخشیدن به تحریمات نفتی، به‌دست کارشناسان متعهد شرکت ملی نفت ایران تداوم پیدا کرد هرچند که مشکلات تحریمی باعث شد که نتوان به تجهیزات مورد نیاز دسترسی کامل داشت.

به‌کارگیری فناوری‌ها در حوزه نفت و گاز در چنین شرایط قابل تحلیل و بررسی است و بدیهی است که با دسترسی به فناوری‌های روز دنیا بخصوص در حوزه بهینه سازی تولید و با نگاه بومی‌سازی آنها امکان توسعه بیشتر به خوبی فراهم بوده و آثار عملکردی این موضوع در افزایش سطح تولید نفت و گاز تأثیر بسزایی خواهد داشت.
انجمن‌ها به عنوان موتور محرکه فناورانه بخش خصوصی نقش مهمی را ایفاء می‌کنند. در وحله نخست زمانی یک پژوهش مؤثر و کارآ خواهد بود که از دل یک نیاز برخاسته شده باشد. واقعی‌ترین نیازها را صنعتگران که درگیری نزدیک با مسائل عملیاتی دارند می‌توانند معرفی کنند و از سویی دیگر پژوهش‌ها را به سمت صحیح آن سوق داده و روند اجرایی پروژه را هدایت کنند. بدیهی است نتیجه‌ای که از این پژوهش به‌دست آید مستقیماً در جای مناسب خود مورد استفاده قرار گرفته و شاهد اثربخشی پژوهش خواهیم بود.

نقش دیگر انجمن‌ها می‌تواند در جهت تجمیع دانش در حوزه‌های ذیربط بوده و با به اشتراک گذاشتن بهترین و موفق‌ترین تجربیات زمینه مدیریت دانش را فراهم کنند. علاوه بر آن انجمن‌ها می‌توانند با تشکیل خوشه‌های صنعتی و یا کنسرسیوم‌های علمی تحقیقاتی و صنعتی و در نتیجه تکمیل نقاط ضعف و قوت هر یک از اعضاء توسط اعضاء دیگر زمینه انجام پروژه‌های بزرگ‌تر و کارآمدتر صنعتی و فناوری را فراهم کنند.
طالقانی ایجاد زمینه و بستری مناسب برای توسعه فناوری‌ها در حوزه‌های نفت و گاز را یکی از ماموریت‌های ستاد نفت و گاز و ذغال سنگ معاونت علمی ، معرفی کرد و گفت: ایجاد زمینه و بستری مناسب برای توسعه فناوری‌ها در حوزه‌های نفت و گاز از مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد به شمار می‌رود از این رو  با توجه به تجربیات موجود در سالهای اخیر در استفاده و یا عدم استفاده از فناوری‌های نوین، کمک به شناسایی موارد کلیدی و یا اقدامات مؤثر که می‌تواند در حوزه نفت و گاز به این مأموریت کمک کند و باعث ارتقاء تراز و توسعه فناوری در صنعت نفت و گاز شود از جمله برنامه‌هایی است که در رأس امور کاری خود قرار داده‌ام.

عزم جدی شركت ملي نفت ايران در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی مشهود است و در این خصوص اقدامات متعددی را در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حال انجام دارد. از جمله آنها می‌توان به قراردادهای میدان محور با دانشگاه‌ها، ساخت فناورانه تجهیزات پرمصرف صنعت نفت، افزایش تولید از میادین مشترک از جمله پارس جنوبی و غرب کارون، ... اشاره کرد که همگی دال بر عزم جدی شرکت ملی نفت ایران است و از سوی دیگر علی‌رغم وجود محدودیت‌های منابع مالی و نقتدینگی، در ارتباط با پروژه‌های فناورانه و اقتصاد مقاومتی هرگز این محدودیت‌ها بشدت سایر بخش‌ها اعمال نشده است.

امیدواریم با عزمی که در شرکت ملی نفت ایران در این زمینه وجود دارد شاهد به ثمر نشستن پاره‌ای از دستاوردها و پیامدهای فناورانه دانش بنیان کردن عملیات نفت (متناسب با بند دوم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی) باشیم.

 


ارسال نظر