کد خبر: ۳۲۱۶۵
تعداد بازدید: ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

بررسی وضعیت جریان ها، امواج و الگوی انتقال رسوب در دهانه ورودی بندر عسلویه به کمک مدل عددی

پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی دریا هیدرومکانیک کشتی از دانشکده مهندسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر که به معرفی آن می پردازیم.
به گزارش مارین نیوز، این پایان نامه، توسط علی زینبی در رشته مهندسی دریا هیدرومکانیک کشتی با استاد راهنمایی دکتر احمدرضا کهنسال و مشاوره دکتر سعید کاظمی در بهمن ماه 93 ارائه گردیده است. 

در ادامه چکیده این پایان نامه را می خوانید : 

بررسی وضعیت جریان ها، امواج و الگوی انتقال رسوب در دهانه ورودی بندر عسلویه به کمک مدل عددی 

چکيده پروژه :
یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی در مطالعه و طراحی سازه‌های دریایی، انجام مطالعات هیدرودینامیکی (شامل مطالعات باد، موج و جریان) می‌باشد. این مطالعات برای تعیین پارامترهای پیش‌نیاز طراحی سازه‌ها و همچنین محاسبه بارگذاری آن‌ها ضروری می‌باشند. بنابراین نیاز است تا با برپایی مدل‌های دقیق نرم‌افزاری، پارامترهای هیدرودینامیکی نظیر پریود و ارتفاع امواج و همچنین ترازهای جزر و مدی تعیین گردند. در این راستا، یکی از راهکارهای ارتقاء و بهبود کیفیت طرح‌هاي ساحلي و زیست‌محیطی، انجام پروژه‌های مطالعات شبیه‌سازی پدیدههای مختلف در بنادر ساحلی کشور، است. اهمیت موضوع فوق باعث شده که امروزه مهندسین سواحل و بنادر در پی انجام یکی از بهترین روش‌های مطالعه یعنی اجرای مدل‌های عددی بر روی حوزه‌های کوچک و وسیع آبی برای پیش‌بینی شرایط آینده باشند. اولین قدمی که جهت شناخت عوامل تأثیرگذار بر محیط‌های دریایی و نواحی ساحلی صورت می‌گیرد؛ تعیین الگوی امواج و جریان‌های آن منطقه می‌باشد. هدف اصلی در این پژوهش، تعیین این پارامترها در محدوده بندر عسلویه می‌باشد. در اين تحقيق به دلیل اهمیت بسیار زیاد بندر عسلویه، به بررسی الگوی انتقال رسوب در دهانه ورودی به کمک مدل عددی نرم‌افزار Mike21 پرداخته‌شده است. نتايج به‌دست‌آمده براي جريان و موج با استفاده از اطلاعات اندازه‌گیری شده ميداني مورد ارزيابي قرارگرفته و صحت سنجي شدهاند. بررسي نتايج حاصله، نشان از دقت خوب مدل عددي انتخاب‌شده دارد. از نتايج مدل هيدروديناميك و موج محلي ميتوان در شناخت و مدل‌سازی پديدههاي مختلف همچون انتقال رسوب و روند رسوب‌گذاری با دقت بالا بهره برد. از دیگر نتایج به‌دست‌آمده، نرخ انتقال رسوب در محدوده بندر عسلویه است. با توجه به نتایج مدل‌سازی یک‌بعدی LITDRIFT، میزان این انتقال رسوب در حدود 33000 مترمکعب در سال به‌دست‌آمده است. به‌علاوه جهت بررسی تأثیر شکل هندسی بندر، سه تغییر پلان بندر انتخاب‌شده و الگوی رسوب‌گذاری با پلان‌های جدید مورد ارزیابی قرارگرفته است. در این پژوهش نسبت به تحقیقات دیگر بنادر که توسط محققان مختلف انجام‌شده، مطالعه‌ای تکمیلی و جامع قلمداد می‌شود. همچنین تابه‌حال مطالعه‌ای به این شکل در بنادر مهم عسلویه انجام‌نشده است.


ارسال نظر