روزنامه فرهیختگان در صفحه نفت و انرژی در گفت و گو با مسوولان پارس جنوبی به اولویت های فعالیت در این طرح پرداخت و نوشت: اول فروردین 94 بود که شناور سنگاپوری Alpine.eternity به طول 183 و عرض 32 متر در اجاره شرکت نروژی ترنس پترول با جکت مستقر بر پلتفرم 13A برخورد کرد.
به گزارش مارین نیوز، در این گفت و گو که در شماره شنبه 16 مرداد 1395 خورشیدی با فرخ علیخانی قائم مقام مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس و حسن بویری مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی منتشر شد، آمده است: این در حالی بود که به گفته عباس تقدسی نژاد، مدیر عملیات حفاری فاز 13 پارس جنوبی، موقعیت این پلتفورم از ابتدا در اطلس جغرافیایی ثبت شده بود و وجود جکتی با ابعاد 20 در 30 متر در این مسیر مشخص بود، ضمن آنکه این جکت دارای تجهیزات ناوبری بود که از فاصله زیاد به همه شناورها و حتی قایق های موتوری کوچک هشدار می داد. با این وجود این شناور با سرعتی بالا با این جکت برخورد و بخشی از آن را غرق کرد.
این در حالی بود که چاه شماره پنج این جکت فعال بود و می توانست به فاجعه ای به بزرگی انفجار خلیج بی پی منجر شود. حادثه ای که به گفته مسئولان با هوشیاری متخصصان از آن جلوگیری شد. آنطور که مقامات شرکت نفت و گاز پارس، به عنوان مجری طرح های توسعه میدان مشترک پارس جنوبی می گویند حفاری های درست و اصولی، دقت و صحت انجام فعالیت های نصب سازه ها و همچنین نظارت بر عملکرد تاسیسات، ریسک فعالیت را در پروژه ها بسیار پایین آورده، به طوری که با وجود رخداد چنین حوادثی از بروز چنین فجایعی جلوگیری می شود. به همین بهانه در جریان نصب سکوی 18B پارس جنوبی، از فرخ علیخانی، قائم مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل و معاون عملیات و پشتیبانی این شرکت و همچنین حسن بویری، مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در ارتباط با اولویت ایمنی در پروژه های پارس جنوبی سوال کرده ایم.
علیخانی که در جریان نصب سکوهای پارس جنوبی نظارت دقیق و کاملی بر ایمنی و صحت انجام پروژه ها دارد با اشاره به محوریت ایمنی در طرح های توسعه پارس جنوبی می گوید: « اینکه در رسانه ها از تکمیل پروژه ها سخن گفته می شود خوب است. نصب، راه اندازی و بهره برداری از چنین سازه هایی بالاخره دیر یا زود باید انجام شود، اما آنچه مهم است و در رسانه ها کمتر به آن توجه می شود، مساله ایمنی است. اینکه در اجرای طرحی همچون ساخت این سکو میلیون ها ساعت کار بدون حادثه پیش می رود و پروژه ها بدون ذره ای خطا انجام می شود نشان از توجه حداکثری به ایمنی دارد.»
علیخانی با اشاره به حادثه ای که در فروردین 94 برای جکت سکوی 13A پارس جنوبی رخ داد، گفت: «در صورتی که جکت به درستی نصب نشده بود، نشت گاز و انفجار می توانست فاجعه بدی را در خلیج فارس رقم زند که سال ها در ذهن همگان تلخی بر جای بگذارد. تلخی چنین حوادثی برای ما از شیرینی ده ها موفقیت بیشتر است و همین مساله ما را در انجام صحیح و ایمن پروژه ها ترغیب می کند.» قائم مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل با تاکید بر اجرای سریع پروژه ها در عین ایمنی افزود: « هر چند ما ایمنی را محور فعالیت هایمان قرار داده ایم و در صورت عدم ایجاد شرایط ایمن از اجرای پروژه ها جلوگیری می کنیم، اما این عامل باعث کندی فعالیت ها و پروژه های ما نشده است؛ به طوری که تا سال 1390 در مجموع 10 فاز به بهره برداری رسیده بود و روزانه حدود 250 میلیون متر مکعب گاز استحصال می شد؛ اما در طول سه سال گذشته این میزان دو برابر شده است و از مجموع 20 فاز به بهره برداری رسیده هم اکنون روزانه 430 تا 450 میلیون متر مکعب گاز استحصال می شود و این مساله اثبات می کند ما با وجود اهمیت ویژه ای که برای مسائل ایمنی قائل هستیم، برنامه زمان ندی و برداشت صیانتی از میدان مشترک گازی را نیز در دستور کار قرار داده ایم.»
حسن بویری، مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز ایمنی را از الزامات اصلی عملیات در حوزه نفت و گاز به ویژه در زمان نصب سکو ها بر شمرد و گفت: « التزام به قوانین اچ اس ای هنگام نصب سکو بسیار مهم است، چرا که 11 حلقه چاه وجود دارد که این سکو باید روی آنها سوار شود که کوچک ترین اشتباه محاسباتی می تواند منجر به فاجعه و از دست رفتن منابع مالی شود. فاصله پایه های این سکو ها و شمع هایی که روی آنها قرار می گیرد، هشت سانتی متر است و برای کنترل امواج، باد و نوسانات جرثقیل باید پیچیده ترین محاسبات ریاضی انجام شود و عملیات با ایمنی کامل بدون یک درصد ریسک صورت گیرد.»
وی وجود نیروهای متخصص و مستعد را لازمه اجرای چنین عملیات های حساسی بر شمرد و گفت: « خوشبختانه در حوزه فراساحل به ویژه در طرح های توسعه پارس جنوبی، تجارب خوبی از سوی نیروهای داخلی کسب شده است و نیروهای آموزش دیده و خوبی در اختیار داریم. ثمره آن نصب سه سکو در سه هفته اخیر بدون کوچک ترین حادثه ای بوده است؛ فعالیتی که پیشتر از سوی شرکت های خارجی صورت می گرفت حالا به دست نیروهای داخلی بدون ذره ای ریسک و کوچک ترین حادثه ای انجام می شود.»
مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی ضمن تاکید بر اینکه اولویت در پروژه های توسعه ای ایمنی است، گفت: « حفظ منافع ملی که شامل دارایی ها و منابع انسانی می شود در اولویت همه کار ها است و از آنجا که کوتاهی در مسائل ایمنی می تواند منجر به از دست رفتن منابع انسانی و دارایی های مردم شود، اولویت فعالیت های ما اولویت در ایمنی است و هر جا بین سرعت و ایمنی مجبور به انتخاب شویم به طور یقین ایمنی را انتخاب می کنیم. همانطور که در جریان سکوی 21 پارس جنوبی با وجود احتمال کم تغییر در وضعیت جوی و مواج شدن دریا، عملیات نصب سکو متوقف و پس از تثبیت شرایط نصب سکو انجام شد.»
منبع: روزنامه فرهیختگان