کد خبر: ۳۵۹۴۹
تعداد بازدید: ۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

درمان سرطان بدون استفاده از داروهای شیمایی با جلبک دونالیلا

"استفاده از داروهای ترکیبات زیستی دریا برای درمان سرطان" نام یکی از 10 ایده برتر در مسابقات کشوری "ایده پردازی دریایی" بود که در آن از عصاره جلبک دونالیلا به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای درمان سرطان و جایگزین داروهای شیمایی استفاده می شود.
به گزارش مارین نیوز، امسال در مسابقات "ایده پردازی دریایی" یکی از بخش های جذاب و مورد استقبال چهارمین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" بیش از 500 ایده در دبیرخانه این مسابقات مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر وابسته به پارک علم ‌و فناوری استان مازندران و دانشگاه علوم‌ پزشکی استان پذیرش گردید که توسط هیات داوران متشکل از 50 نفر از متخصصان سازمانها، ارگانها و شرکت های دریایی کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گفته داوران حاضر در مسابقات ایده ها با توجه به تعدادشان از لحاظ کیفیت نیز سطح بالایی داشتند و برگزاری جشنواره در سطح ملی، بدون شک سطح کمی و کیفی آثار را افزایش داده است. 
در این مسابقات که مرحله نیمه نهایی و نهایی آن 1 الی 3 آبان ماه 97 در تهران برگزار شد،‌ ایده معصومه حافظی، دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با عنوان "استفاده از داروهای ترکیبات زیستی دریا برای درمان سرطان" راه یافته به مرحله نهایی و جزو 10 ایده برتر کشور در بخش دانشجویی بود.  
معصومه حافظی در گفتگو با خبرنگار این رسانه علت رسیدن این ایده به ذهنش را خواندن کتابی با نام Marine Microalgae with Anti-Cancer Properties که در خصوص ریز جلبک هایی است که در خارج کشور برای درمان سرطان به عنوان داروی ضد سرطانی تولید و استفاده می شود، بیان نمود و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده این دارو هنوز جایگاه لازم برای جایگزینی با داروهای شیمایی را پیدا نکرده است، ولی براساس نتایج به دست آمده عصاره جلبک هایی با نام دونالیلا به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای درمان پیش کلینیکی و کلینیکی استفاده می گردد.  


حافظی ادامه داد: با توجه به بررسی و تحقیقات به عمل آمده در خصوص آبزیان، متوجه شدم که این جلبک در دریاها و دریاچه های آب شور کشور بطور گسترده وجود دارد که تنها استفاده از آن در کشور برای تامین غذای ماهی است که ضمن تغذیه با ترکیبات رنگدانه ای که دارد برای جلب مشتری و بازارسازی رنگ ماهی را نیز می تواند تغییر دهد. 
وی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده مشخص شد این جلبک استفاده های دیگری نیز دارد که ما در کشور تا بحال از آن بهره نبردیم، گفت: با توجه به تحریم ها و افزایش قیمت داروهای وارداتی و اینکه در اقتصاد مقاومتی به سر می بریم، خیلی خوب است که خودمان می توانیم این دارو را تولید و برای درمان سرطان بخصوص سرطان سینه که روزبه روز در حال افزایش است استفاده نموده و با تولید آن ضمن کمک به اقتصاد کشور از خروج ارز نیز جلوگیری نماییم.  
این دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه دستگاه های لازم در جاهای مختلف کشور وجود دارد تا بتوانیم این نوع جلبک را برداشت، جمع آوری، در شرایط آزمایشگاهی کشت داده و مواد موثره آن را استخراج کنیم که از این دستگاه ها برای استخراج ترکیبات آنتی اکسیدان دیگر نوع جلبک ها استفاده شده است، تصریح نمود: بنابراین نیاز به ورود تجهیزات از خارج کشور با هزینه های گزاف را نیز نداریم و همه امکانات و زیرساختها لازم در کشور وجود دارد. 
حافظی گفت: در تحقیقات میدانی این طرح که "استفاده از داروهای ترکیبات زیستی دریا برای درمان سرطان" نام گذاری گردیده، مشخص شده است که برای درمان سرطان های مختلف چه میزان از این ماده لازم است. 
وی همچنین در خصوص استفاده از دریا گفت: دریا به غیر از درمان که به رشته تحصیلی من مرتبط است، ظرفیت ها و فرصتهای بسیاری دارد که مغفول مانده اند، بطور مثال در بحث تأمین، برقراری امنیت پایدار و مطمئن غذا که به عنوان یک اصل مهم و جدی در سطح جهان شناخته میشود، در خشکی باتوجه به مشکل کم آبی که پیامد های آن در زراعت و دامپروی تاثیرگذار است با کاهش منابع مواجه هستیم و در آینده خشکی توان برآورده کردن غذای بشری را ندارد، تأمین منابع فرا خشکی و زمینی غیرقابل ‌انکار و تولید غذای آینده بشری نیازمند تکیه ‌بر دریا است، کشوری موفق تر می باشد که از فناوریهای نوین برای استخراج منابع از دریا استفاده نماید و این استارتاپ ها کمک شایانی به توسعه فناوری و کارآفرینی می نمایند. 
این ایده پرداز در پایان کیفیت مسابقات را مطلوب دانست و با بیان اینکه یکی از مزیت های آن انتخاب داوران از مجموعه های مختلف دریایی و برگزاری کارگاه های مفید برای ایده پردازان بود، بیان داشت: اگر بعد از پذیرش ایده ها برگزاری این کارگاه ها ادامه داشته باشد بسیار خوب است، زیرا این کارگاه ها ضمن اینکه شتاب دهنده هایی برای کار استارتاپ هستند، ایده پزداران را با مسیر دریافت حمایت مالی، راهنمایی برای استفاده آزمایشگاه های مورد نیاز، انتخاب ایده ای مناسب، چگونگی رساندن یک ایده به عمل، گرفتن مجوز و ... آشنا نموده و بسیار موثر است. 

شایان توجه است، چهارمین دوره جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش ‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش های "جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی"، "مسابقات ربات‌ های زیردریایی (ROV)"، "مسابقات شناورهای هوشمند (RSV)"، "مسابقه ملی ایده‌ بازار دریایی"، "طرح‌ ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "جشنواره دانش‌ آموزی دریا"، "نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور"، "رویداد استارت‌ آپ دمو اپلیکیشن دریایی" و "رویداد کارآفرینی هوشمند سازی بنادر" اول تا سوم آبان‌ ماه در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار گردید. 


ارسال نظر