کد خبر: ۳۵۹۵۷
تعداد بازدید: ۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹

ممنوعیت جدی تردد شناورهای غیرایمن / تأمین شناورهای استاندارد بدون محدودیت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه شناورهای تفریحی موجود استانداردهای لازم را برای گشت های ایمن دریایی ندارند، گفت: مدیریت عالی استان تأکید دارد که شناورهای غیرایمن با شناورهای دارای گواهینامه استاندارد از موسسات رده بندی، جایگزین شوند.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جمع اعضای تعاونی های گردشگری جزیره قشم با اشاره به بهره گیری کشورها از منابع طبیعی برای رونق بخشی به صنعت گردشگری، اظهار داشت: با ایجاد فرصت های گردشگری می توان سایر محرک های اقتصادی را برای استفاده از منابع طبیعی و خدادادی  فعال کرد و گردشگری دریایی می تواند فرصت های جدیدی را برای رونق اقتصادی و اشتغال ساحل نشینان فراهم کند.
اله مراد عفیفی پور با اشاره به تأکیدات استاندار هرمزگان بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه، افزود: با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود که به عنوان قایق تشتی شناخته می شوند، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند، مدیریت عالی استان خواستار این است که شناورهای سنتی با شناورهای ایمن و استاندارد که گواهینامه های لازم از موسسات رده بندی دارند، جایگزین شوند.
عفیفی پور توجه به مطالبه عمومی مردم را نیز علاوه بر تأکیدات مدیریت عالی استان برای نوسازی ناوگان گردشگری مورد تأکید قرار داد و گفت: بر همین اساس، ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد در بخش گردشگری دریایی در دستور کار این اداره کل قرار دارد؛ زیرا در برابر سلامت و ایمنی ترددهای دریایی مردم مسئولیت قانونی داریم.
وی اشتغال مولد برای جامعه محلی و بومیان منطقه در بحث گردشگری دریایی را از جمله دغدغه های مسئولان سازمان بنادر برای تحقق مسئولیت های اجتماعی این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: در راستای رفع موانع موجود و برطرف نمودن دغدغه های تعاونی های گردشگری، در راستای الحاق شناورهای ایمن به چرخه از هیچ حمایت و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
عفیفی پور از اعطای تسهیلات با سود صفر درصد به متقاضیان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر سخن به میان آورد و با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی سازی های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تعاونی ها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات فراهم کنند و از طریق مذاکره با بانک های عامل، در خصوص اقساط آنها دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.  
این مقام مسئول اظهار داشت: از سوی دیگر، هیچ محدودیتی برای طرح هایی که هزینه کمتری برای خریدار شناورها در برداشته باشد، وجود ندارد و تنها استفاده از شناورهای ایمن و استاندارد برای گشت های دریایی ملاک عمل است. 
عفیفی پور خواستار ممنوعیت صید در مناطق گردشگری از جمله جزیره هنگام، زیستگاه دلفین ها و لاک پشت های دریایی شد و افزود: صیادی در این مناطق نباید مزاحم فعالیت های گردشگری باشد و تردد صیادان روی اسکله های ویژه شناورهای گردشگری باید مدیریت شود. در همین رابطه، برای جلوگیری از تداخل فعالیت ها در مناطق گردشگری جلسات مشترکی با اداره کل شیلات برگزار خواهیم کرد. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: تا قبل از احداث بنادر مسافری و گردشگری از جمله بندر شهید حقانی سالانه 2میلیون تردد مسافری در استان هرمزگان انجام می شد؛ ولی در حال حاضر با توسعه زیرساخت ها، شاهدتردد بیش از 20 میلیون نفر سفر به جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان هستیم که خدمات رسانی باکیفیت  توسط تعاونی ها می تواند بخش قابل توجهی از این جمعیت را به سمت استفاده مردم از تجربه گشت های ایمن دریایی سوق دهد.
وی با بیان اینکه هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استاندادسازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است، اضافه کرد: با الحاق شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری دریایی، بازار این صنعت به شکل چشمگیری رونق می گیرد.

در این نشست، نمایندگان تعاونی های گردشگری سفر سلامت پایدار، حراباد سهیلی، دلفین تاج نگار دیرستان و نگارين سير هنگام به بیان چالش ها و مشکلات حوزه گردشگری دریایی پرداختند.
از جمله مباحث مطرح شده، تداخل فعالیت قایق های صیادی با شناورهای بی هویت در روزهای پرتردد گردشگری بود که به لحاظ ایمنی و قانونی، حقوق اعضای تعاونی های گردشگری را تضییع می کند. از سوی دیگر عنوان شد که درآمدهای حاصل از فروش بلیت های شناورهای گردشگری با آورده اولیه و اقساط برای خرید شناورهای جدید همخوانی و تناسب ندارد.
به گفته نمایندگان تعاونی ها، استفاده از اسکله های ویژه گردشگری توسط صیادان باعث ایجاد بوی نامطبوع در این مناطق و آسیب زدن به زیرساخت های ایجاد شده توسط سازمان بنادر می شود.  همچنین این هشدار مطرح شد که برخی قایق های صیادی با استفاده از تورهای پیاله ای حیات دلفین ها و مرجان ها را خطر انداخته اند. 

ارسال نظر