کد خبر: ۳۶۰۹۳
تعداد بازدید: ۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

آغاز تولید گاز غنی از نخستین سكوی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی

نخستین سكوی طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مكعب گاز، پس از ١٩ روز كاری در دریا راه اندازی و به بهره برداری رسید.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح توسعه فازهای٢٢تا ٢٤ پارس جنوبی با اشاره به تولیدی شدن سكوی ٢٢ این طرح اعلام كرد: با توجه به برنامه ریزی های دقیق انجام شده جهت شتاب در تامین بخشی از سوخت زمستانی كشور، تمام مراحل هوكاپ و راه اندازی سكوی ٢٢ پارس جنوبی در دریا توسط متخصصان ایرانی، با رعایت الزامات كیفی و ایمنی شامگاه چهار شنبه (19 دی ماه) پس از مدت ١٩ روز انجام شد و ركورد زمانی راه اندازی سكوهای پارس جنوبی را شكست.
درحال حاضر منابع گازی این سكو پس از استحصال از چاه های تولیدی جهت فراوری و جداسازی تركیبات گازی از طریق یك رشته خط لوله ٣٢ اینچ بطول١١٠ كیلومتر به پالایشگاه خشكی واقع در سایت تنبك ارسال می شود. 
به گفته فرهاد ایزدجو سكوی ٢٢، اولین سكوی اصلی طرح توسعه فازهای ٢٢ تا٢٤ پارس جنوبی است كه پس از انجام مراحل ساخت تجهیزات آن در یارد شركت صنعتی دریایی ایران و پایان عملیات نصب و راه اندازی در دریا، تولیدی شده است.
این مقام مسئول در شركت نفت و گازس پارس تولیدی شدن یكی دیگر از سكوهای پارس جنوبی را دستاوردی ارزشمند توصیف كرد و گفت: تولیدات سكوی ٢٢ طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ ، روزانه ١٤،٢ میلیون متر مكعب گاز به حجم تولید فعلی پارس جنوبی افزوده و متعاقب آن عایدات كشور را از محصولات گازی افزایش می دهد.


گفتنی است، با بهره برداری كامل از ٤ سكوی بخش فراساحل فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی، از هر یك روزانه ١٤.٢ میلیون متر مكعب گاز ترش غنی تولید خواهد شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی شركت نفت و گاز پارس، طرح توسعه فازهای ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)،۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.


ارسال نظر