کد خبر: ۸۲۱۷
تعداد بازدید: ۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

بخش دریا در نقشه جامع علمی كشور دیده شد

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی از تعیین اولویت‌های دریایی در نقشه جامع علمی كشور كه هفته گذشته توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب نهایی قرار گرفت؛ خبر داد.

دكتر وحید چگینی دراین‌باره به خبرنگار مارین نیوز گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی ارگان‌ها، تشكل‌ها و نهادهای دریایی كشور، خوشبختانه بخش دریا در مصوبه نهایی شورایعالی انقلاب فرهنگی دیده شد.

وی با بیان اینكه «فصل سوم نقشه جامع علمی كشور به تعیین اولویت‌های علم و فناوری در كشور اختصاص دارد»، گفت: در این فصل، سه حوزه فناوری، علوم پایه و كاربردی و علوم انسانی و معارف اسلامی در قالب سه اولویت تقسیم‌بندی شده‌اند.

چگینی درباره جایگاه علوم و فنون دریایی در این اولویت‌بندی گفت: امور دریایی عمدتا در اولویت‌های دوم و سوم («ب» و «ج») آمده‌اند؛ هرچند در حوزه فناوری‌های دارای اولویت «الف»، محور «نفت‌وگاز» دیده شده كه طبعا، بخش‌های مربوط به دریا را نیز دربرخواهد گرفت.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به عناوین ذكرشده در اولویت «ب» نقشه جامع علمی كشور، گفت: در بخش فناوری، عنوان كشتی‌سازی و در بخش علوم پایه و كاربردی، هواشناسی و اقیانوس‌شناسی در این اولویت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در اولویت «ج» بخش فناوری نیز، عنوان سازه‌های دریایی و در همین اولویت از بخش علوم پایه و كاربردی، عنوان اقیانوس‌شناسی و بهره‌برداری از منابع دریایی ذكر شده است.

چگینی یادآور شد: عنوان «بهره‌گیری از تنوع زیستی در تولید ارقام و گونه‌های مناسب» و «تأمین منابع جدید غذا و دارو از گیاهان، جانوران و میكرو ارگانیسم‌ها» كه در اولویت‌های بخش علوم پایه و كاربردی آمده‌اند؛ نیز به شكل غیرمستقیم با حوزه دریا ارتباط دارند.

رییس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی در این زمینه از تدوین فهرست اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌های كشور از سوی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) وزارت علوم خبر داد و گفت: در این عناوین كه لازم است دانشجویان دكتری موضوعات پایان‌نامه‌های خود را با در نظر گرفتن آن تعیین كنند؛ عناوین كشتی‌سازی، سازه‌های دریایی و اقیانوس‌شناسی آمده است.

چگینی با بیان اینكه «نقشه جامع علمی كشور برای تأیید نهایی تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد»، یادآور شد: پس از تأیید ایشان، این نقشه برای اجرا به كلیه دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه و بویژه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ابلاغ خواهد شد.

ارسال نظر