کد خبر: ۸۲۲۰
تعداد بازدید: ۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

جزئیات افزایش سهمیه سوخت شناورهای صیادی

سرپرست سازمان شیلات ایران با تشریح جزئیات افزایش سهمیه گازوئیل برخی شناورهای صیادی از تدوین بسته حمایتی از قایق‌ها و لنج‌های صیادی و کنترل قیمت‌ها پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، دكتر امین‌الله تقوی‌مطلق در گفت‌وگویی درباره مشکلاتی در روزهای ابتدایی اعلام سهمیه سوخت شناورهای صیادی برخی از شناورها با مشکلای روبروشده بودند؛ گفت: سهمیه سوخت شناورها از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت روزانه 700 هزار لیتر تعیین شده؛ اما یک بخش دیگر هم از سهمیه استانها به این شناورها اختصاص داده می‌شود، ضمن آنکه مقرر شده است که با هماهنگی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت پس از گذشت یک دوره، مشکلات بررسی شده و سهمیه مورد نیاز این بخش تأمین شود.

وی با بیان اینکه «هم‌اکنون در تأمین سوخت شناورها مشکلی نداریم»، افزود: فقط کمی در خوزستان برای سهمیه‌ها نگرانی وجود دارد که دولت سعی دارد مشکلات آنها را حل کند.

سرپرست سازمان شیلات درباره سهمیه سوخت شناورها در استان خوزستان گفت: در ابتدا سهمیه 122 هزار لیتر در روز و 3 میلیون و 660 هزار لیتر در ماه برای آنها در نظر گرفته شده بود که با تصمیمات جدید، سهمیه آنها ماهانه 5 میلیون و 600 هزار لیتر و روزانه 186 هزار لیتر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه «دولت در نظر دارد با بهینه‌سازی مصرف سوخت بین 10 تا 20 درصد سوخت مصرفی کاهش یابد»، تصریح کرد: باید با اصلاح موتور شناورها مصرف سوخت بهینه شود، زیرا تاکنون سوخت با قیمت خیلی کمی در اختیار شناورها قرار می‌گرفته، ضمن آنکه قیمت 150 تومانی هم یارانه‌ای است.

تقوی مطلق با بیان اینکه «دولت قول داده که در صورت بروز مشکل در بخش تولید، آن را حل کند»، افزود: در ابتدا یک عدم شفافیت برای سهمیه سوخت شناورها وجود داشت و ما اعلام کرده بودیم که سهمیه 10 میلیون لیتر بخش کشاورزی جوابگوی این بخش نیست و نیاز شناورها روزانه یک میلیون لیتر است.

سرپرست سازمان شیلات در خصوص تأثیر قیمت سوخت بر قیمت آبزیان گفت: به طور حتم تأثیر دارد؛ اما قایق‌های صیادی هزینه زیادی ندارند و فقط همان هزینه سوخت به آنها اضافه شده است؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها افزایش زیادی نداشته باشند.

وی درباره بسته‌های حمایتی این بخش در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: اعتبارات هزینه‌ای برای این بخش درنظر گرفته شده که براین اساس، قایق 500  هزار تومان، لنج 3 تا 20 تنی حدود یک میلیون تومان، لنج 20 تا 50 تنی یک میلیون و 500 هزار تومان و لنج بالای 50 تن 2 میلیون تومان وام دریافت می‌کند که این تسهیلات بدون وثیقه با سود 4 درصد و بازپرداحت 3ساله خواهد بود.

 
جدول تسهیلات قرض‌الحسنه به قایق‌ها و لنج‌های صیادی
قایق:
500 هزار تومان
لنج 3 تا 20 تنی: یک میلیون تومان
لنج 20 تا 50 تنی: یک میلیون و 500 هزار تومان
لنج بالای 50 تن: 2 میلیون تومان

تقوی‌مطلق با بیان اینکه «اجرای این بسته‌ها تا آخر ماه اجرایی می‌شود»، گفت: اعتباری در حدود 9 میلیارد تومان برای این بسته‌ها درنظر گرفته شده که به بیش از 3000 لنج و 8000 قایق پرداخت می‌شود.

ارسال نظر