کد خبر: ۸۲۲۳
تعداد بازدید: ۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

حاضرم مافیای میگو را ثابت كنم!

چهاردهم آذر ماه امسال تعدادی از پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه هیات دولت مبنی بر بخشودگی سود، جرایم و دیركرد وام‌هایشان مقابل وزارت جهاد كشاورزی جمع شده و خواستار تسریع در اجرای این مصوبه شدند؛ درعین حال نماینده این پرورش‌دهندگان نیز تاكید كرد كه چنانچه از این تجمع نتیجه‌ای به دست نیاید؛ بعد از ایام تاسوعا و عاشورا پرورش‌دهندگان میگو به همراه خانواده‌های خود این تجمع را دوباره برگزار خواهند كرد با این حال، هنوز از اجرای این مصوبه خبری نیست.

درحالیكه هنوز پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان دلخوش به اجرای مصوبه هیأت دولت هستند، شنیده شده كه در تاریخ 28 دی‌ماه امسال، بانك‌ها علیه پرورش‌دهندگان مقروض به سیستم بانكی اقدام می‌كنند كه در این راستا، مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان به خبرگزاری ایسنا،‌ گفت: بیست و هشتم دی‌ماه، بانك‌ها برعلیه تولیدكنندگان میگو اقدام می‌كنند ولی سرپرست سازمان شیلات ایران و معاون تخصصی وی به هیچ‌وجه گوششان به این حرف‌ها بدهكار نیست و اعتقادی به پیگیری موضوع ندارند.

كیوان رهبران با اشاره به تجمع اخیر پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان مقابل وزارت جهاد كشاورزی،‌ گفت: با وجود اینكه در این تجمع حدود 70 نفر از پرورش‌دهندگان میگو حضور داشتند؛ ولی تاكنون هیچ اقدامی توسط سازمان شیلات ایران برای رفع مشكلات این تولیدكنندگان صورت نگرفته است و در حال حاضر، به‌رغم میل باطنی خود در حال هماهنگی برای تجمع بعدی هستیم.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد:‌ تاكنون برای رفع مشكلات صنعت میگو چندین جلسه برگزار شده و قول‌هایی نیز از سوی مسؤولان دیگر داده شده است كه به نتیجه نمی‌رسد و همین قول‌ها و وعده‌ها مقداری باعث تاخیر در تجمع دوباره ما شده است.

وی ادامه داد: سرپرست سازمان شیلات ایران در مصاحبه با یكی از خبرگزاری‌ها گفته كه «در صنعت میگو مافیا نداریم»؛ در صورتی كه اگر بخواهند ما حاضریم با ایشان مناظره رودرو داشته و مافیای میگو را معرفی كرده و ثابت كنیم كه این مافیا چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رهبران تصریح كرد: سرپرست سازمان شیلات ایران از افراد معلوم‌الحالی دفاع می‌كنند كه این افراد جز اینكه بخواهند مزارع كوچك و واحدهای 20 هكتاری را از چنگ پرورش‌دهندگان میگو در آورند؛ هیچ هدف دیگری ندارند.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با انتقاد شدید از عملكرد اتحادیه آبزیان ایران، اظهار كرد:‌ متاسفانه گاهی می‌شنویم كه مسوولان این اتحادیه گفته‌اند كه به پرورش‌دهندگان میگو كمك‌های بلاعوض شده است در صورتی كه این موضوع كذب محض است و ما حاضریم در حضور رسانه‌ها با سرپرست سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری آبزیان ایران مناظره كنیم چرا كه این اتحادیه نیز به دنبال انجام كار برای صنعت پرورش میگو نبوده و هوادار افراد دیگری است كه ما به آنها اعتقادی نداریم.

وی تأكید كرد: تاكنون هیچ كمكی به این صنعت غیر از مصوبه هیات دولت در سال 86 و در استان هرمزگان نشده است كه البته از این مصوب نیز تنها دو سال اجرا شده است.

رهبران با بیان اینكه «طی سال‌های گذشته صنعت پرورش میگو لطمات بسیاری دیده است»، ادامه داد: اتحادیه سراسری نیز به هوای لطمه خوردن ما جایگاه خود را حفظ كرده و به هیچ وجه به فكر صنعت میگو نبوده و اعتقادی به این صنعت ندارند و تنها نام جایگاهی و تشكیلاتی را یدك می‌كشند.

رهبران تأكید كرد: اتحادیه سراسری آبزیان ایران جز حرف هیچ عملكردی نداشته است و ما شكایت اتحادیه سراسرسی را نیز به وزارت تعاون كرده‌ایم و در حال حاضر نیز از طریق سازمان بازرسی كل كشور پیگیر هستیم تا تكلیفمان را با این اتحادیه مشخص كنیم چراكه اتحادیه سراسری باید به‌جای سم پاشی، كار تولیدكنندگان را پیگیری كند.

وی با بیان اینكه «در حال حاضر بانك‌ها در حال اقدام بر علیه ضامنین پرورش‌دهندگان میگو هستند»، ادامه داد: متأسفانه با این اقدام، بانك‌ها آبروی پرورش‌دهنده‌ها رفته و تمام آن‌ها زندگی خود را برای این موضوع فروخته‌اند البته تنها نكته مثبت در این موضوع برخورد شفاف و دلسوزانه دكتر خلیلیان وزیر جهاد كشاورزی و پیگیری‌های مثبت دكتر دهدشتی نماینده آبادان بود كه با وزیر كار جلسه داشته و وزیر كار نیز با روی گشاده برخورد و استقبال كرده‌اند و طی نامه‌ای به رییس كل بانك مركزی خواستار رفع مشكل پرورش‌دهندگان خوزستان شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان افزود: درخواست ما نیز این بوده كه این مصوبه به سه استان تسری پیدا كند و اقدامی كه برای خوزستان شده؛ برای سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز انجام شود كه هنوز انجام نشده است.

وی مشكل پرورش‌دهندگان را ضعف مدیریت در سازمان شیلات ایران دانست و گفت: متاسفانه سازمان شیلات ایران پرورش‌دهندگان را به مافیای میگو سوق داده و آنها را به واگذاری و اجاره دادن مزارع تشویق می‌كنند.

رهبران تصریح كرد: وقتی كه می‌گویند وزیر جهاد كشاورزی گفته‌اند صنعت میگو را رها كرده و به پرورش ماهی در قفس توجه شود و شخص وزیر این حرف را كاملا رد می‌كند باید متوجه شد كه مشكل ما كجاست. مشكل ما اینجاست كه مسؤولان مربوطه راهكارهایی را در مقابل تولیدكنندگان می‌گذارند كه واحدهای تولیدی خود را واگذار كنند و راه حلی نمی‌دهند كه آنها سر مزارع برگردند این در حالی است كه برای این صنعت مبلغ عظیمی از منابع دولتی و شخصی هزینه شده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان، گفت: ‌اشخاص، سازمان یا ارگان‌هایی كه در رد مصاحبه من بعنوان مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان صحبت كنند؛ من در حضور رسانه‌ها آماده مناظره كردن با آنها هستم. چراكه نسبت به موضوعات مطرح شده در این مصاحبه اعتقاد كامل داشته و اسناد لازم نیز موجود است.

وی در ادامه افزود: چنانچه مصوبه هیأت دولت در سال جاری اجرایی شود؛ برای سال آینده برنامه‌ریزی خواهد شد. درغیراینصورت و چنانچه در اجرای این مصوبه تسریع نشود مزارع میگو با وجود حجم بالای سرمایه گذاری‌ها فرسوده شده و از بین خواهد رفت و این در حالی است كه غالب تولیدكنندگان میگو آمادگی تولید را دارند؛ البته این تولید نباید از طریق واگذاری یا اجاره مزارع صورت گیرد، بلكه باید با حضور صاحبان مزارع انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان درادامه خواستار پیگیری مشكلات پرورش دهندگان میگو از سوی بازرسی دفتر مقام معظم رهبری شد.

ارسال نظر