کد خبر: ۸۲۹۱
تعداد بازدید: ۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

اعلام دیدگاه‌ها به رییس كمیسیون آموزش مجلس

نمایندگان انجمن مهندسی دریایی ایران با حضور در نشست رییس كمیسیون آموزش مجلس با اعضای انجمن‌های علمی كشور، دیدگاه‌های خود را عنوان كردند.

به گزارش مارین نیوز، در این نشست كه به دعوت كمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم برگزار شد؛ رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأكید بر نقش و جایگاه انجمن‌های علمی در توسعه فنی، علمی و صنعتی كشور خواستار تعامل و همكاری بیشتر انجمن‌ها با مجلس شد.

دكتر علی عباسپورتهرانی‌فرد با اشاره به تصویب نقشه جامع علمی كشور از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی، تأكید كرد كه این نقشه، ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد كرده؛ كه انجمن‌های علمی نیز می‌توانند به توسعه فعالیت‌های خود در چارچوب اولویت‌ها و اهداف نقشه جامع علمی اقدام كنند.

وی همچنین با اشاره به تصویب برنامه پنجم توسعه، به نقش انجمن‌های علمی در این برنامه، در زمینه نظارت بر فعالیت‌های حوزه علمی و فناوری كشور و نیز حضور در روند سیاستگزاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها اشاره كرد.

در ادامه این نشست كه در مجلس شورای اسلامی برپا شد؛ نمایندگان انجمن‌های علمی و از جمله انجمن مهندسی دریایی ایران نظرات خود را عنوان كردند.

حسن رضا صفری، بازرس انجمن مهندسی دریایی ایران، در این جلسه با انتقاد از بی‌توجهی به حوزه دریایی در برنامه پنجم توسعه گفت: ارگان‌های دریایی و از جمله انجمن در چند سال اخیر، تلاش كردند تا برنامه پنجم با رویكرد «توسعه دریامحور» تدوین شود؛ اما در تدوین و تصویب این لایحه از سوی دولت و مجلس، نه تنها چنین رویكردی ملاحظه نشد، بلكه حتی در كمال تعجب شاهدیم سخنگوی كمیسیون عمران مجلس اعلام می‌كند سهم بخش دریا در برنامه پنجم، قربانی اشتباه چاپی شده است!

وی با بیان اینكه «حتی در صورت اعمال نظرات انجمن‌های علمی در قوانین ابزار نظارتی در اختیار ما نیست»، به وضعیت قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی اشاره كرد.

صفری با اشاره به نقش جدی انجمن مهندسی دریایی در تدوین و تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی یادآور شد: علیرغم گذشت نزدیك به سه سال از تصویب و ابلاغ این قانون، هیچ اقدام جدی در جهت اجرای آن را شاهد نیستیم و پیگیری‌های ما از وزارت صنایع و مكاتبه با رییس‌جمهوری هم، تاكنون حاصل چندانی در بر نداشته است.

نماینده انجمن مهندسی دریایی دو پیشنهاد اجرایی را خطاب به كمیسیون آموزش مجلس مطرح كرد و گفت: اولا، تصویب برنامه‌هایی چون برنامه پنجم با نظرسنجی كتبی از NGOها نهایی شود.  ثانیا، در تدوین برنامه‌ها و قوانین، برای انجمن‌های تخصصی نقش مستقیم نظارتی و كنترلی لحاظ شود.

 كاپیتان مالك علیمحمدی، عضو هیأت مدیره و رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران، نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به آموزش رشته‌های دریانوردی تأكید و از عملكرد وزارت علوم در این زمینه، انتقاد كرد.

وی با اشاره به وضعیت آموزش‌های دریانوردی در دانشگاه چابهار، توضیح داد: این دانشگاه از شركت‌های كشتیرانی خواسته تا برای هر دانشجو، 35 تا 40 میلیون تومان هزینه بورسیه پرداخت كنند؛ در حالیكه در دانشگاه آزاد، دانشجویان با هزینه شخصی، برای كل دوره لیسانس حدود 8 میلیون تومان هزینه می‌كنند.

علیمحمدی همچنین بر ضرورت بازنگری و به‌روز رسانی سیلابس‌های درسی رشته‌های دریایی در دانشگاه‌ها با توجه به توسعه روزافزون یافته‌های علمی در جهان، تأكید كرد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین از انتخاب بسیاری از مدیران و كاركنان حوزه‌های مختلف دریایی كشور از میان افراد غیرمتخصص انتقاد كرد و هشدار داد: ادامه این روند می‌تواند به منافع اقتصادی، صنعتی و حتی امنیتی و نظامی كشور، لطمه وارد كند.

گفتنی است، در این جلسه نمایندگان انجمن‌های علمی آمادگی خود را برای ارائه نظرات كارشناسی و تخصصی درباره طرح‌ها و لوایح و همكاری با كمیسیون‌های مختلف در جهت غنی‌سازی قوانین اعلام كردند.

ارسال نظر