کد خبر: ۸۳۱۲
تعداد بازدید: ۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

امیدی به صید نداریم، باید به سمت آبزی‌پروری برویم

سرپرست سازمان شیلات ایران با اشاره به پایین بودن ضریب اشتغال‌زایی در بخش صیادی گفت:‌ امیدی به صیادی نیست؛ باید به سمت آبزی‌پروری برویم.

به گزارش مارين نيوز، دكتر سیدامین‌الله تقوی در نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شیلات به وضعیت صید در دنیا اشاره كرد و گفت: ‌میزان صید در دنیا از سال 2000 از رقم 93.5 میلیون تن به 89.7 میلیون تن رسیده و این در حالی است كه تعداد شناورها در دنیا 75 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه «طی سه دهه‌ شاخص صید بر واحد ظرفیت شش برابر افزایش یافته است»، تصریح كرد:‌ این آمار و ارقام نشان می‌دهد كه دیگر امیدی به صید در دریا نیست و باید به سمت آبزی‌پروری برویم.

وی با بیان اینكه «طبق آمار فائو 60 درصد منابع و ذخایر ماهیگیری در حال كاهش یا در حال فشار صید هستند»، افزود: در كشور ما نیز باید به سمتی برویم كه دنیا رفته؛ یعنی باید آبزی‌پروری را در كشور توسعه دهیم.

تقوی با اشاره به اینكه «نسبت رشد در صید و صیادی كشورمان منهای 6 درصد است»، افزود: روند سرمایه‌گذاری به واسطه انجام صید در كشورمان منفی بوده و ایجاد اشتغال نكرده است و میزان سرمایه‌گذاری كه برگشت داده می‌شود؛ به میزانی نیست كه بتواند تولید كار و اشتغال كند. به همین دلیل، باید به سمت آبزی‌پروری برویم.

سرپرست سازمان شیلات ایران میزان تولید آبزی‌پروری در سال 1980 را 4.7 میلیون تن ذكر كرد و با بیان اینكه «این رقم در سال 2008 با 11 درصد رشد به 52.5 میلیون تن رسیده است»، افزود: نسبت رشد آبزی‌پروری در حال حاضر در دنیا بیش از شش درصد است.

وی میزان كل ارزش ناخالص صید را در دنیا با بیش از 89 میلیون تن تولید حدود 80 میلیارد دلار دانست و گفت: این در حالی است كه در آبزی‌پروری میزان كل ارزش ناخالص با 52.5 میلیون تن تولید 95 میلیارد دلار است.

تقوی ادامه داد: میزان آبزی‌پروری در كشور ما نسبت به كل تولیدات یك سوم و در حد 200 هزار تن از كل تولیدات است.

وی تأكید كرد:‌ با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در كشور و به دلیل اینكه امیدواری در صید نداریم؛ باید به سمت آبزی‌پروری برویم كه در این زمینه در مواردی همچون پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری جای سرمایه‌گذاری در كشورمان وجود دارد.

وی با بیان اینكه «در بخش پرورش ماهیان در قفس طبق مطالعات انجام شده زمینه پرورش 800 تا 900 هزار تن ماهی را در قفس داریم»، افزود: در این زمینه تأمین بچه ماهی و ساخت قفس از شرایط مهم كار تلقی می‌شود كه خوشبختانه برای تكنیك بچه ماهی در كشور كارهای مهمی انجام شده؛ ضمن اینكه ساخت قفس نیز در كشورمان بومی شده است. به همین دلیل، امیدواریم در این بخش بتوانیم زمینه‌های توسعه را فراهم كنیم.

سرپرست سازمان شیلات در ادامه با تأكید بر اینكه «در بخش تولید میگو نیز به جهت سایت‌های بسیار موجود در كشور فرصت برای ایجاد اشتغال و كار وجود دارد»، افزود: البته مشكلات و شرایطی نیز در این بخش ایجاد شده كه به‌تدریج این مشكلات حل خواهد شد؛ ضمن اینكه امسال بیماری لكه سفید را در سایت‌های خوزستان مهار كرده و در استان‌های سیستان و هرمزگان نیز دو بار در سال برداشت میگو و در استان بوشهر نیز تولید 10 تن در هكتار را داشتیم.

سرپرست سازمان شیلات ایران با اشاره به اینكه «در گذشته میزان تسهیلات این سازمان بسیار محدود بود»، افزود: ‌در حال حاضر، این تسهیلات از 20 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان افزایش یافته است؛ ضمن اینكه قرار شده دولت 10 درصد از بیمه صیادان را بپردازد. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود در بخش تسهیلات مشكل خاصی بوجود نیامده و طی یك سال تمام نهاده‌های مورد نیاز را در ارتباط با پرورش ماهی در قفس و ماهی خاویاری در كشورمان بومی شود. 

ارسال نظر