کد خبر: ۸۳۶۸
تعداد بازدید: ۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

نسل فك خزری روبه انقراض گذاشت

مدیركل محیط زیست گیلان گفت: مدیریت زیست محیطی هرچه بیشتر 5 كشور حاشیه خزر، لازمه حفاظت جدی از فك خزری است.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام كرد: بر اساس مشاهدات، جمعیت فك خزری رو به كاهش است.

وی با بیان اینكه «صید بی‌رویه این جانور و آلودگی‌های نفتی و زیست محیطی این دریا موجب كاهش جمعیت فك خزری شده است»، گفت: هم‌اكنون از سوی محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست كشور، تحقیقات و راهكارهایی در خصوص جلوگیری از وضعیت بحرانی فك خزری در حال انجام است؛ زیرا وجود این جانور می‌تواند نقش مهمی در تعادل سازی آبزیان و جلوگیری از چالش‌های زیست محیطی در منطقه داشته باشد.

عبدوس خاطرنشان كرد: پروژه مطالعاتی حفظ و ارتقاء جمعیت فك خزری به اتمام رسیده است و برای فك دریای كاسپین كه تنها پستاندار این دریا است و نقش عمده‌ای در تعادل اكولوژیك دریاچه ایفا می‌كند؛ باید همه كشورهای حاشیه خزر به جد در حفظ و افزایش جمعیت موجود در دریای خزر اهتمام داشته باشند و مدیریت زیست محیطی هرچه بیشتر 5 كشور حاشیه خزر لازمه حفاظت جدی از این جانور ارزشمند دریای خزر است.

گفتنی است، فك دریای كاسپین كوچكترین گونه فك در دنیا است كه فاقد گوش است و به سختی می‌تواند در خشكی حركت كند و محل زیست فك‌ها به صورت فصلی متغیر است.

فك‌ها می‌توانند با خوردن آبزیان مریض و ایجاد تعادل در جمعیت آنها، در اكوسیستم دریای خزر نقش مؤثری به عهده داشته باشند.

بر اساس فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از محیط، طبیعت اینگونه در گروه پستانداران آسیب پذیر قرار دارد و به عنوان شاخص حیات در دریای كاسپین محسوب می‌شود و این پستانداران با مدفوع خود باعث ایجاد مواد غذایی در دریا شده و بین رشد ماهی و ظرفیت زیستگاه تعادل ایجاد می كند.

پیشینه حفاظت از فك‌ها به قرن نوزدهم برمی‌گردد كه در آن زمان بیش از یك میلیون فك دریای كاسپین زندگی می‌كرد اما شكار بی رویه فك‌ها، جمعیت این جانور را به حد قابل توجهی كاهش داد؛ زیرا بررسی‌ها نشان داد روس‌ها سالانه تا 160 هزار فك را شكار می كردند و سازمان‌های بین المللی باید بتوانند حداقل روسیه را قانع كنند كه از كشتار فك ها به بهانه مطالعات علمی دست بردارند.

دكتر علیرضا كشوردوست، مدرس دانشگاه، نیز با بیان اینكه «از عوامل تهدید فك‌ها را می توان كشتار توسط ماهیگیران و دام‌گسترها نام برد»، گفت: آلودگی‌های زیست محیطی در كاهش جمعیت این تنها پستاندار دریای كاسپین بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: استفاده از د.د.ت و یك نوع ویروس متعلق به سگ‌سانان، در كاهش جمعیت این پستاندار از عوامل مؤثر بوده است. 

ارسال نظر