کد خبر: ۸۳۷۹
تعداد بازدید: ۴۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰

افزایش سهمیه شركت‌های كشتیرانی از فارغ‌التحصیلان مشمول

معاون سازمان نظام وظیفه از تصویب افزایش سهمیه شركت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی و نفتكش برای استفاده از فارغ‌التحصیلان مشمول در ناوگان حمل‌ونقل دریایی كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سرهنگ محمدرضا حلوایی در جلسه كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: در سال جاری، سهمیه جذب این دو شركت كشتیرانی كه تاكنون 80 نفر بود؛ برای هر شركت به 200 نفر افزایش یافت.

وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز، سهمیه جذب 40 فارغ‌التحصیل را دارد.

معاون امور مشمولان و معافیت‌های سازمان نظام وظیفه درعین‌حال با بیان اینكه «تقاضای دریانورد در نیروهای مسلح كشور نیز بالاست»، گفت: سهمیه‌های تعیین‌شده برای مراكز و ارگان‌های غیرنظامی، پس از تأمین نیروی لازم توسط این نیروها تعیین می‌شود.

به گفته وی، سهمیه‌های جدید پس از دریافت تقاضای شركت‌های كشتیرانی، بررسی موضوع و بازدید از مركز آموزش‌های دريانوردی محمودآباد و رایزنی نظام وظیفه با ستاد كل نیروهای مسلح، از سوی این ستاد ابلاغ شده است.

حلوایی همچنین اعلام كرد: با توجه به برنامه شركت ملی نفتكش برای توسعه ناوگان، مجوز جذب سهمیه 5 ساله این شركت طی سال جاری صادر شده و بدین ترتیب، شركت ملی نفتكش نسبت به جذب 1000 فارغ‌التحصیل مشمول در سال جاری اقدام كرده است.

معاون سازمان نظام وظیفه همچنین با اشاره به تصویب اصلاحیه قانون مربوطه در مجلس، گفت: در صورت تأیید این قانون از سوی شورای نگهبان، مشمولان جذب شده در ارگان‌های دریایی به جای معافیت، كارت پایان خدمت دریافت خواهند كرد.

وی در مورد امكان جذب مشمولان در سایر شركت‌های كشتیرانی نیز گفت: در قانون، به شركت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی، نفتكش و سازمان بنادر و دریانوردی اشاره شده است و تعمیم قانون به شركت‌های دیگر، نیازمند اصلاحات قانونی است.

حلوایی همچنین یادآور شد: افزایش سهمیه دو شركت كشتیرانی عمده كشور از جذب مشمولان، به دلیل عملكرد مناسب و بهره‌وری درست از نیروها طی سال‌های گذشته بوده است.

وی درعین‌حال گفت: با توجه به اینكه افزایش سهمیه‌ها در سال جاری تصویب شده؛ افزایش مجدد این ارقام در كوتاه‌مدت، بعید به نظر می‌رسد.

سهم ایرانی‌ها در فرماندهی كشتی‌ها چقدر است؟
رییس كمیته كشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران
نیز در این جلسه، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های قبلی كمیته؛ بر ضرورت افزایش نیروی كار ایرانی در سطوح ارشد شركت‌های كشتیرانی تأكید كرد.

كاپیتان مالك علیمحمدی گفت: شركت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی و نفتكش كه در حال حاضر جزو بزرگترین ناوگان‌های جهان محسوب می‌شوند؛ باید اعلام كنند طی 30 سال گذشته، چه میزان سهم نیروهای ایرانی در سطح افسری و فرماندهی كشتی‌ها افزایش داشته است؟

وی همچنین با بیان اینكه «شركت‌های كشتیرانی دیگر نسبت به بورسیه دانشجویان در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه علوم دريایی و دريانوردی چابهار اقدام نمی‌كنند»، تصریح كرد: این ظلمی در حق دانشجویانی است كه خود هزینه تحصیل خود را پرداخته‌اند كه برای طی دوران سربازی، 10 سال تعهد خدمت به شركت‌های كشتیرانی بدهند.

سهميه جذب؛ هم به سود كشتيرانی‌هاست و هم مشمولان
در پاسخ به این موضوع، مدیر امور آموزش كشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: تغییر و اصلاحات احتمالی قانون نظام وظیفه و پیشنهادهای جامعه دریایی نباید به صورتی باشد كه امكان استفاده از این سهمیه‌ها را از شركت‌های كشتیرانی بگیرد.

كاپیتان ستار تقی‌خانی افزود: با توجه به وضعیت بازار كار، ورود مشمولان به شركت‌های كشتیرانی هم، این شركت‌ها را از نیروهای جوان بهره‌مند می‌سازد و هم، فرصت اشتغال به كار و آموزش‌های لازم را در اختیار مشمولان علاقه‌مند قرار می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینكه «كنترل ورود و خروج و دیگر مسایل مشمولان عملیات پیچیده‌ای را می‌طلبد»، در مورد درخواست دیگر شركت‌های كشتیرانی برای بهره‌مندی از این سهمیه گفت: چگونگی كنترل مشمولان در این شركت‌ها، مسأله‌ای است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

تقی‌خانی درباره حضور افسران ایرانی در ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی نیز تأكید كرد: در صورت نبود مشكلات ناشی از تحریم، امكان استفاده از صد در صد نیروهای ایرانی در كشتی‌ها وجود دارد.

گفتنی است، در این جلسه كه عصر دیروز در محل دفتر انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شد؛ مدیران و نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی، كشتیرانی جمهوری اسلامی، شركت ملی نفتكش ایران، شركت پایانه‌های نفتی ایران، كشتیرانی بنیاد، كشتیرانی والفجر، شركت خدمات دریایی بحرگان، دانشگاه آزاد اسلامی خارگ و انجمن صنفی كارگری دریانوردان ایران نیز حضور داشتند كه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعاتی چون نیاز كشور به تربیت 5000 نیروی كار دریانورد در برنامه پنجم، مشكلات شناورهای صیادی، تأثیرات تحریم بر وضعیت دریانوردان ایرانی، مشكلات دانشگاه‌های دریانوردی و نیز پیشنهادهای خود درباره جذب مشمولان در بخش دریایی را اعلام داشتند.

ارسال نظر