کد خبر: ۱۳۰۳۸
تعداد بازدید: ۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

چاه‏های نفتی بی‏بهره خارک زنده می‏شوند

چاه‏های نفتی بی‏بهره منطقه خارک با انجام فعالیت‏های حفاری و استفاده از فناوری‏های نوین زنده و به چرخه تولید باز می گردند.

به گزارش مارین نیوز، رئیس صادرات نفت خام منطقه خارک در شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام این خبر گفت: همزمان با وارد مدار شدن این چاه‏های بی‏بهره، تولید و صادرات نفت خام از منطقه خارک افزایش خواهد یافت.

سیروس طاهری افزود: 6 دستگاه حفاری برای زنده کردن چاه‏های قدیمی و بدون بهره در منطقه خارک فعال است و در هر سه میدان موجود این منطقه حفاری می‏کنند.

رئیس صادرات نفت خام منطقه خارک تصریح کرد: یک سکو در خشکی و سه سکو در آب‏های خلیج فارس به حفاری می‏پردازند که سکوی حفاری مورب خلیج فارس در منطقه ابوذر در حال حفاری است.

وی با بیان اینکه «سه میدان نفتی ابوذر، درود و فروزان به دلیل قدیمی بودن در حال بازسازی است»، افزود: راهکارهای گوناگونی به طور همزمان برای تولید از این میدان ها برنامه‏ریزی شده و در حال اجرا است.

رئیس صادرات نفت خام منطقه خارک ادامه داد: نفت صادراتی این منطقه تحت عنوان مخلوط فروزان بعنوان یک نفت خام معتبر و شناخته‏شده بین‏المللی و دارای مشتریان خاص، بیشتر به کشورهای جنوب شرق آسیا صادر می‏شود.

طاهری افزود: درجه EPI نفت مخلوط فروزان بین 30 تا 31 است که در بازارهای جهانی مشتریان زیادی دارد و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی امور بین‏الملل شرکت ملی نفت ایران به مشتریان تحویل می‏شود.

مهندس طاهری در مورد میدان درود نیز گفت: تولید از این میدان نفتی که بخشی از آن در دریا و بخشی در خشکی انجام می‏شود؛ از سال 1330 آغاز شده است. میدان درود 36 چاه باز، 20چاه بسته و 18 چاه بی‏بهره دارد که بر اساس نیاز چاه‏های بسته گاهی اوقات بازگشایی می‏شود.

وی گفت: چاه‏های بی‏بهره با حفاری و استفاده از فناوری‏های نوین و تزریق آب و گاز قابلیت تولید را دارند.

گفتنی است، میدان نفتی ابوذر در فاصله 76 کیلومتری جزیره خارک قرار دارد و نفت آن به وسیله یک خط لوله 24 اینچ به جزیره خارک منتقل می‏شود، میدان مشترک فروزان نیز از دیگر میدان‏های مهم منطقه خارک در شرکت نفت فلات قاره است که با کشور عربستان مشترک است و نفت این میدان به وسیله یک خط لوله 20 اینچ به خارک ارسال می‏شود.

ارسال نظر