کد خبر: ۱۳۰۹۰
تعداد بازدید: ۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

کشتی‏های جوان به مسلخ می‏روند!

میزان سفارش‏های اوراق کشتی‏های کانتینربر به شکل غیرمترقبه‏ای در حال افزایش است.

به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، تا پایان ماه مه سال جاری میلادی 69 کشتی با ظرفیت 124 هزار TEU کانتینر شکسته شده‏اند؛ در حالیکه این رقم در کل سال 2011 معادل 85 هزار TEU بوده است.

مؤسسه مستقل تحلیل بازار آلفالاینر در گزارشی با اعلام این مطلب نوشت: افزایش تقاضا برای اوراق کشتی‏های کانتینری، به دلیل رشد ورود کشتی‏های جدیدی است که تا پایان سال جاری میلادی تحویل خواهد شد.

این مؤسسه پیش‏بینی کرد حجم کلی کشتی‏های اوراق شده در سال 2012 به 200 هزار TEU خواهد رسید که در این صورت، بالاترین میزان اوراق کشتی پس از رکورد 379 هزار TEU در سال 2009 خواهد بود.

این در حالی است که کشتی‏هایی با مجموع ظرفیت 621 هزار TEU تا پایان سال جاری میلادی به ظرفیت جهانی حمل‏ونقل دریایی کانتینر اضافه خواهند شد.

از سوی دیگر، میانگین سن کشتی‏های اوراق‏شده که پیش از این 28 سال بود، به 26 سال کاهش یافته؛ که این امر به معنای ورود کشتی‏های جوان‏تر به اسکراپ یاردهاست.

یک مثال مهم در این زمینه، کشتی Ocean Producer (با نام قبلی Norasia Sultana) است که اخیرا با 13 سال سن، عنوان جوان‏ترین کشتی تاریخ را که بدون هیچ حادثه یا وضعیت استثنایی راهی اسکراپ یاردها شده؛ به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، تمایلی جدی در نزد خطوط کانتینری دیده می‏شود که آن دسته از کشتی‏های خود را که ادامه کار آنها نیازمند تعمیرات جدی است؛ اوراق کنند. بخشی از آنها، کشتی‏هایی را شامل می‏شود که تنها  از اواسط دهه 90 سابقه فعالیت دارند.

به گزارش آلفالاینر، یک انگیزه آشکار برای اوراق کشتی‏های جوان‏تر نرخ‏های وسوسه‏برانگیز اسکراپ‏یاردهاست.

بازیگران بزرگ حمل‏ونقل دریایی جهان از قبیل MSC و UASC کشتی‏های قدیمی‏تر خود را با میانگین ظرفیت 3000 TEU کانتینر، برای اوراق انتخاب کرده‏اند؛ اما این حجم در مقایسه با کشتی‏های جدید این شرکت‏ها که قرار است وارد ناوگان آنها شود، رقمی محسوب نمی‏شود.

MSC برای تحویل 13 فروند کشتی با مجموع ظرفیت 147 هزار TEU آماده می‏شود؛ در حالیکه کشتیرانی UASC ژانویه امسال 8 کشتی با ظرفیت تقریبی 13000 TEU را تحویل گرفته است.

ارسال نظر