به گزارش بخش خارجی مارین نیوز، تا پایان ماه مه سال جاری میلادی 69 کشتی با ظرفیت 124 هزار TEU کانتینر شکسته شدهاند؛ در حالیکه این رقم در کل سال 2011 معادل 85 هزار TEU بوده است.
مؤسسه مستقل تحلیل بازار آلفالاینر در گزارشی با اعلام این مطلب نوشت: افزایش تقاضا برای اوراق کشتیهای کانتینری، به دلیل رشد ورود کشتیهای جدیدی است که تا پایان سال جاری میلادی تحویل خواهد شد.
این مؤسسه پیشبینی کرد حجم کلی کشتیهای اوراق شده در سال 2012 به 200 هزار TEU خواهد رسید که در این صورت، بالاترین میزان اوراق کشتی پس از رکورد 379 هزار TEU در سال 2009 خواهد بود.
این در حالی است که کشتیهایی با مجموع ظرفیت 621 هزار TEU تا پایان سال جاری میلادی به ظرفیت جهانی حملونقل دریایی کانتینر اضافه خواهند شد.
از سوی دیگر، میانگین سن کشتیهای اوراقشده که پیش از این 28 سال بود، به 26 سال کاهش یافته؛ که این امر به معنای ورود کشتیهای جوانتر به اسکراپ یاردهاست.
یک مثال مهم در این زمینه، کشتی Ocean Producer (با نام قبلی Norasia Sultana) است که اخیرا با 13 سال سن، عنوان جوانترین کشتی تاریخ را که بدون هیچ حادثه یا وضعیت استثنایی راهی اسکراپ یاردها شده؛ به خود اختصاص داده است.
علاوه بر این، تمایلی جدی در نزد خطوط کانتینری دیده میشود که آن دسته از کشتیهای خود را که ادامه کار آنها نیازمند تعمیرات جدی است؛ اوراق کنند. بخشی از آنها، کشتیهایی را شامل میشود که تنها از اواسط دهه 90 سابقه فعالیت دارند.
به گزارش آلفالاینر، یک انگیزه آشکار برای اوراق کشتیهای جوانتر نرخهای وسوسهبرانگیز اسکراپیاردهاست.
بازیگران بزرگ حملونقل دریایی جهان از قبیل MSC و UASC کشتیهای قدیمیتر خود را با میانگین ظرفیت 3000 TEU کانتینر، برای اوراق انتخاب کردهاند؛ اما این حجم در مقایسه با کشتیهای جدید این شرکتها که قرار است وارد ناوگان آنها شود، رقمی محسوب نمیشود.
MSC برای تحویل 13 فروند کشتی با مجموع ظرفیت 147 هزار TEU آماده میشود؛ در حالیکه کشتیرانی UASC ژانویه امسال 8 کشتی با ظرفیت تقریبی 13000 TEU را تحویل گرفته است.